blog

Moet je nou gaan bloggen of niet. Moet je als bedrijf gaan Twitteren of niet. Wat moet ik op LinkedIn? Wat mogen mijn werknemers wel, wat mogen ze niet en wat moeten ze juist wel… allemaal vragen die in een tijd van de snel oprukkende Social Media om ons heen steeds ingewikkelder worden en eigenlijk leiden tot juist nog meer vragen. Laat ik een ding voorop stellen: nu stilstaan is straks enorme achterstand!

Ik moet iets met Social Media maar weet niet wat….
Deze opmerking hoor ik heel vaak om me heen. Of: “ik zit nou al een tijd op Twitter en Linkedin, maar er gebeurt helemaal niets!” Herkenbaar? Ik denk dat de meeste mensen dit wel eens gezegd hebben of misschien nog steeds zeggen. Ze vinden het onzin en “iets voor vrouwen en kinderen” en denken daar niet aan mee te hoeven doen. Ik denk dat deze bedrijven cq personen dadelijk toch een ernstig probleem krijgen als ze niet snel hun beeld bijdraaien, om zich heen kijken wat er gebeurt en het serieus in de werkzaamheden mee gaan nemen.

Kop in het zand of juist fier omhoog
Want je kan het zelf niets vinden, maar je klant trekt zich daar niets van aan. Wat gelukkig steeds meer bedrijven zich gaan realiseren. Op allerlei manieren wordt er gebruik gemaakt van Social Media, van het vergelijken van stofzuigers tot het op zoek gaan naar een vakantiebestemming. Steeds meer producten en diensten worden online beoordeeld. De vuile was wordt buiten gehangen… heel vervelend, maar er is ook goed nieuws: er zijn ook mensen die positief over je bedrijf praten.

Voordeel
Juist deze klagers en merkambassadeurs zijn belangrijk voor je bedrijf. Je kan door de goed gebruik te maken van bijvoorbeeld Twitter of Linkedin deze personen direct benaderen en problemen direct oplossen. Je kan trends op de voet volgen en informatie over de concurrentie ligt ook voor het grijpen. En hier kan je juist een enorm voordeel halen als je dat goed doet.

Professioneel personeel
Grootste fout die bedrijven maken is dat ze een stagiare of student aannemen voor het beheer van Social Media. Als ik dat hoor vraag ik altijd als eerste: je hebt een dure persvoorlichter, een marketingafdeling met professionals, een heel team opgeleide helpdeskmedewerkers, je schoffelt dus al die functies zonder pardon onderuit door een stagiare aan te nemen om hun taken uit te oefenen?
Men kijkt me vaak in eerste instantie wat wazig aan. Denk daar maar eens over na… Social Media is eigenlijk niets anders dan al die bestaande functies (deels) online uitoefenen. Gelukkig hebben steeds meer bedrijven dit door.

Cursus Linkedin en Twitter
Meer weten over Social Media? Op 27 juni organiseer ik van 14.30 – 20.30 uur een open training op een locatie in het midden van het land. Ik geef u daarin tips en tools om zakelijk meer succes te behalen op Linkedin en Twitter. Tussen deze 2 onderdelen in zit een gratis netwerkdiner. Het is ook mogelijk slechts een van beide onderdelen te volgen.
Of misschien heeft u meer behoefte aan een incompany-training . Stuur me dan een mail met wensen en gegevens en je ontvangt gratis een geheel vrijblijvend voorstel.