Dat LinkedIn een belangrijk kanaal is voor werkzoekenden, dat weten we ondertussen nu wel. Dat je een eerste indruk ook online maar een keer kunt maken, dat weten we kennelijk niet. Wat kom ik nog veel profielen tegen die rammelen! Zo zonde, zeker als je actief naar werk zoekt, maar óók als je dat niet bent en het als digitaal visitekaartje gebruikt. Doe het goed of doe het niet is mijn motto. Tien killertips voor werkzoekenden en iedereen die daar een graantje van mee wil pikken.
Laatste update: 5 april 2019
1. Die eerste indruk, je maakt hem maar één keer
Recruiters, headhunters, HR professionals, zij werken met een aparte tool voor LinkedIn. Zij struinen het net af naar geschikte kandidaten voor de juiste vacatures. En dan komen ze op jouw profiel terecht en zien ze een half ingevuld profiel, een vage foto geknipt uit wat ooit een gezellige groepsfoto was en een opgedreund rijtje werkervaringen waar verder niet bij staat vermeld hoe die precies door jou ingevuld zijn.
Die headhunter verlaat jouw profiel en vergeet jou. Voor jou namelijk tien, nee, wel honderd anderen! Plaats een goede profielfoto, een pakkende kopregel, een knallende samenvatting en vul álles in wat belangrijk is voor jou en je nieuwe baan. Maak die verpletterende eerste online indruk!
2. Maak gebruik van zoekmachineoptimalisatie
Als je op een website komt door een zoekopdracht in Google, dan kom je daar niet per ongeluk terecht. Die website heeft zijn of haar teksten zo geschreven dat ze weten dat jij op hun site terecht komt als je op bepaalde woorden zoekt, SEO oftwel zoekmachineoptimalisatie dus. Dit geldt het zelfde voor LinkedIn. Wil je mensen naar je profiel toetrekken, dan moet je goed nadenken over je teksten en misschien zelfs wel even onderzoek doen. Ben je namelijk Event Manager of ben je Eventmanager? Ben je HR medewerker of HRM medewerker? Een klein verschil kan al grote gevolgen hebben voor de zoekresultaten van de recruiter.
Laat ook weten dat je beschikbaar bent en wees niet bang dat dat raar gevonden wordt. Juist op termen als “beschikbaar”, “between jobs” en “op zoek naar een nieuwe uitdaging” worden door recruiters gebruikt in hun zoektocht. Wel altijd even er bij zetten waarvoor je dan beschikbaar bent.
3. Plaats een video met een elevatorpitch op je profiel
Je ziet ze nog heel zelden, dus pak je kans en maak het verschil met een video van jezelf. Vertel in maximaal een minuut wie je bent, wat je kunt, wat je zoekt en vooral waarom een bedrijf niet zonder jou kan. Wedden dat je de aandacht trekt? Je kunt dit als media onder je samenvatting plaatsen.
4. Volg de bedrijven waar je voor wilt werken
Recruiters zoeken vaak als eerste tussen de volgers van de bedrijfsprofielen als het gaat om geschikte kandidaten. Dus wat doe jij? Natuurlijk de bedrijven volgen waar je graag voor wilt werken. Sowieso handig, je krijgt dan namelijk ook alle vacatures van dat bedrijf in je tijdlijn voorbij.
5. Geef duidelijk aan hoe recruiters je kunnen contacten
Je contactgegevens van je profiel zijn over het algemeen alleen zichtbaar voor de mensen waarmee je gelinkt bent. Betalende leden van LinkedIn kunnen een InMail sturen (een privébericht via LinkedIn) maar zijn het leden die niet betalen of niet met je gelinkt zijn, dan kunnen ze je dus niet bereiken. Vooral de wat kleinere recruitmentbureaus of bedrijven hebben geen betaalpakket of de mogelijkheid jou te contacten (behalve een uitnodiging tot LinkedIn te sturen), dus zorg er voor dat je je e-mailadres voor iedereen zichtbaar maakt in je contactgegevens en zet het desnoods ook nog een keer in je samenvatting met of zonder telefoonnummer.
6. Maak je zelf zichtbaar door actief te zijn op LinkedIn
Beweeg je in groepen, reageer op updates, like of deel updates, plaats zelf updates of artikelen, maak je zelf zichtbaar. Hoe meer je dat doet, hoe meer mensen je zien, hoe meer ze op jouw profiel komen. En jouw profiel is na al mijn tips (ook uit mijn gratis handleiding) uiteraard tiptop in orde en daar staat dat jij beschikbaar bent. Heyyyyy, komt net toevallig iemand op jouw profiel die iemand kent die iemand zoekt met een functie die jij te bieden hebt. Dat heet nu netwerken.
7. Wees niet bescheiden, vraag om die aanbeveling
Vraag iemand om drie mindere eigenschappen van zichzelf op te noemen en hij of zij dreunt er zo drie op. Vraag hem of haar om drie positieve eigenschappen te noemen en je moet er na een paar minuten aan trekken om het er uit te krijgen. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, het is en blijft on-Nederlands om positief en vooral trots te zijn over jezelf.
Daarom hebben we ook moeite met het vragen om aanbevelingen. Toch moet je dat echt doen. Het zegt namelijk veel over jou als werknemer en collega. Vraag er minimaal een of twee per functie, bij voorbaat als je weg bent of weg gaat. Ook van oudere functies, als daar nog mensen zitten die je ook nog kennen uiteraard.
8. Beperk je niet tot een klein kringetje collega’s en vrienden
Netwerken betekent ook nieuwe mensen leren kennen. Stap uit dat veilige kringetje van bekenden en ga juist linken met onbekenden. Het mooiste is ook om deze onbekenden bekenden te maken door offline te combineren met online. Ga naar evenementen, borrels, spreek mensen aan. Voeg ze toe als je ze leert kennen en leer ze kennen als je ze toevoegt. Alleen met een groter bereik heb je meer kans op succes.
9. Maak je zelf zichtbaar in alle vormen
Loop je instellingen goed door en maak je overal voor alles zichtbaar. Waarom zit je op een openbaar netwerkplatform als je niet met je foto zichtbaar wilt zijn voor onbekenden. Of stel je je zelf ook voor met een zak over je hoofd? Maak ook je updates en netwerkactiviteiten voor iedereen zichtbaar en stel je open voor alle nieuwe vormen van contacten.
10. Laat je zelf voorstellen, gebruik je netwerk
Zie je een mooie vacature en staat de plaatser daar bij ? Grote kans, bij een wat groter netwerk, dat iemand uit jouw netwerk gelinkt is met de plaatser van de vacature (ook daarom is een groot netwerk handig en belangrijk). Je kunt nu je netwerk voor je laten werken door jouw connectie te vragen je voor te stellen aan de plaatser van deze mooie vacature. Of een goed woordje voor je te doen… of om gewoon je naam eens te noemen als dat mogelijk is. Of je vraagt jouw connectie of je mag bellen met de plaatser en zijn of haar naam mag noemen.
Brutalen hebben de halve wereld.
Brutalen met klasse de hele!
Ik hou van je artikel.