Ok, het was misschien niet zo handig van Linkedin om het op deze manier te doen, maar wat is er mis met gratis reclame voor jezelf? Sinds gisteren staat heel Nederland op zijn kop, er is namelijk een nieuwe optie toegevoegd op je profiel op de website van Linkedin. Als je van niets weet kan je jezelf ineens tegenkomen in een advertentie op de website.

Sinds 1 augustus jl is je profiel op Linkedin automatisch beschikbaar als reclamemateriaal voor advertenties op de website. Heel Nederland valt hier over en is verontwaardigd maar ik vraag me af waarom. Ik ben het er mee eens dat Linkedin er beter aan had gedaan de keuze bij de leden te laten om het toe te staan. Nu moet je eerst zelf actie ondernemen en een aantal handelingen verrichten om het weer terug te draaien. Maar buiten dat vind ik het eigenlijk wel positief, want zeg nou zelf, gratis reclame, wie wil dat nou niet?

De optie vind je in je settings van je profiel. Klik rechtsbovenin de website op je naam, dan op settings en kies in het tabje account voor Manage Social Advertising.

settings linkedin

linkedin reclame

Vervolgens verschijnt de volgende tekst:

LinkedIn may sometimes pair an advertiser’s message with social content from LinkedIn’s network in order to make the ad more relevant. When LinkedIn members recommend people and services, follow companies, or take other actions, their name/photo may show up in related ads shown to you. Conversely, when you take these actions on LinkedIn, your name/photo may show up in related ads shown to LinkedIn members. By providing social context, we make it easy for our members to learn about products and services that the LinkedIn network is interacting with.

Je kunt daaronder aangeven, door middel van het aan- of uitzetten van een vinkje, of je dat wel of niet toestaat.
linkedin

Wat ik hier uit haal: Linkedin is bevoegd inhoud van Linkedin zelf toe te voegen aan advertenties om het interessanter en meer betrokken te maken. Dit betekent dat jouw profiel kan verschijnen bij advertenties van bedrijven die jij volgt, aanbeveelt of waar je op andere manier bij betrokken bent. Ze willen hiermee bereiken dat de leden de producten en service van zo’n bedrijf nog beter leren kennen door de interactie op de site.

Ik zie over dit onderwerp veel negatieve reacties voorbij komen op alle Social Media kanalen. Kennelijk ben ik een uitzondering die er wel iets in ziet.
Stel je zelf de vraag eens, waarom zit je op Linkedin? Je kiest voor een openbaar netwerk waarin je jezelf juist zichtbaar wil maken omdat anderen jou dan kunnen benaderen. Waarom zou je het dan erg vinden als Linkedin gebruik maakt van jouw profiel om een advertentie kracht bij te zetten? Mocht je onverhoopt in de advertentie van je concurrent terecht komen dan maakt jou dat juist des te krachtiger. Er wordt ten slotte (door)verwezen naar jou!