Op 6 juni 2012 is door Linkedin bekend gemaakt dat er 6.5 miljoen wachtwoorden op straat zijn komen te liggen. Nu zijn er wereldwijd zo’n 150 miljoen accounts, dus de kans is klein dat jouw account gehackt is, maar toch… geen prettige gedachte dat iemand bij jouw gegevens kan. In deze blog leg ik uit hoe je je wachtwoord kan aanpassen en ook hoe je kan testen of jouw wachtwoord gelekt is gisteren.
Mocht jouw wachtwoord bij de ongelukkige 6.5 miljoen zitten, dan ontvang je sowieso een mailtje van Linkedin en is je profiel ondertussen geblokkeerd. Wil je dit toch zelf controleren, dan kan je op deze site checken of je password inderdaad bij de 6.5 miljoen gehackte wachtwoorden hoort. Vul in het aangegeven veld je wachtwoord in en je ziet direct resultaat.
Is er niets aan de hand dan wordt dit direct weergegeven.
Wil je voor de zekerheid toch je wachtwoord aanpassen?
Dan doe je dat via je instellingen. Deze vind je rechtsboven in je Linkedin profiel onder je naam.
Je kiest voor het tabblad “Account” en daarna voor “Change password” of “verander wachtwoord” voor de Nederlandse versie.
Vul bij “old password” je huidige wachtwoord in en bij “new password” je nieuwe wachtwoord. Deze laatste vul je nog een keer in in het derde veld “confirm new password”. Klik tot slot op “change password” en klaar ben je.
Vond je deze blog nuttig? Klik dan op de G+1 hieronder. Verspreiden van deze blog is absoluut toegestaan! :D
Ik heb dezelfde vraag als Anjo de Bos.
Wie kan mij verder helpen?
Ik krijg een melding dat mijn emailwachtwoord niet hetzelfde kan zijn als mijn Linkedinaccount wachtwoord. Maar ik heb geen idee wat mijn email wachtwoord is. Als ik een mail daarover stuur krijg ik een bericht hoe ik een nieuw wachtwoord kan aanmaken, maar dat gaat alleen over het Linkedinaccountwachtwoord. Heb je een idee hoe dit werkt?
@Hans: dat is inderdaad een probleem als je niet meerdere emailadressen ingegeven hebt. Het enige wat je dan kan doen is Linkedin zelf een mail sturen met uitleg situatie. Zij kunnen je profiel dan weer vrijgeven. Je kan dit doen via het Helpcentrum, helemaal links onderaan de Homepage. Kies daarna voor “contact us”.
Succes!
Corinne
Dag Corinne,
Ik kan niet meer op mijn account omdat ik niet meer wekzaam ben voor dit bedrijf en dit bedrijf failliet is hoekan ik mijn gegevens verwijderen van Linkedin.
Hgrt,
Hans
Gelukkig Pim…fijn dat het zichzelf opgelost heeft!
Ik heb de oplossing gevonden; Linkedin heeft mij een e-mail gestuurd en daarmee kan ik mijn paswoord veranderen. Succes met je website.
Mvg,
Pim
Hi Corinne,
duidelijk verhaal. Als ik via mijn naam naar settings wil gaan krijg ik het bericht: ‘Sign in to linkedin’ Dus ik log in met met ijn e-mail adres, zonder paswoord omdat deze geblokt is. Ik heb de e-mail ook ontvangen. Vervolgens krijg ik ‘Password assistance’ ‘Please enter an email address to help us locate your LinkedIn account.’
Dus na het invullen van mijn e-mail adres kom ik weer op mijn profiel. Dan ga ik weer naar settings en het verhaal herhaalt zich. Ik kom niet op mijn settings. Weet jij hiervoor een oplossing?
Bvd,
Pim
ah! ik kon ze nog niet :)
@Claudia: Lastpass.com staat heel positief bekend, ook van apps voor gsm’s e.d. Heb geen reden ze niet te vertrouwen.
Daarnaast vul je geen naam in, alleen je wachtwoord.
En wie zegt dat lastpass.com de wachtwoorden die jij invoert daar niet opslaat?