Bedrijven en Sociale Media….. de juiste samenwerking wil bij velen nog maar niet lukken. Veel geschreeuw over de eigen producten of diensten, weinig interactie en vooral weinig réactie. Op zowel Twitter als Facebook.
Voor het maken van een bedrijfspresentatie ging ik op zoek naar praktijkvoorbeelden van Facebook pagina’s “die het goed doen”. Ik kwam tot de bedroevende conclusie dat er daar helaas nog maar erg weinig van zijn. Veel bedrijven gebruiken hun pagina als spammachine en houden maar niet op over hun eigen producten en/of diensten en vergeten het belangrijkste: de (potentiële) klant. Stel je een vraag of heb je een klacht, dan wordt daar regelmatig niet op gereageerd. Gemiste kansen!
10 gouden tips en adviezen voor bedrijven die een Facebook pagina hebben en beheren:
- Leg het initiatief om contact op te nemen altijd bij jezelf.. Als een klant boos is en je wilt verder onderzoeken wat er aan de hand is, vraag dan zijn gegevens op (middels een privébericht) en bel hem diezelfde dag nog op. Vaak worden Social Media als uitlaatklep gebruikt en kan je door juiste aanpak wellicht de klant tevreden stellen en behouden. Dit zijn uiteindelijk je beste merkambassadeurs.
- Het plaatsen van je nieuwe producten en diensten is natuurlijk prima, maar doe het met mate. Je Facebook pagina is geen reclamefolder.
- Prijsvragen zijn zo nu en dan best aardig om te doen, maar als je dat alleen doet om meer likes te krijgen op je pagina schiet je je doel voorbij. Je trekt hiermee niet altijd de juiste doelgroep aan en je zal merken dat mensen na de prijsvraag weer afhaken of nooit meer terugkeren op je pagina.
- Verwijder nóóit reacties van je fans, tenzij ze in strijd zijn met huisregels of afspraken die terug te vinden zijn op je pagina. Voordat je het weet hebben mensen ze al gezien en word je op de korrel genomen zoals Greenpeace deed bij Volkswagen UK nadat deze en masse reacties had genegeerd en daarna zelfs verwijderd.
- Heb je geleerd dat je van je posts een vraag moet maken? Ja, dat is zo nu en dan prima en wekt interactie op, maar dat wil niet zeggen dat je dat bij élke post moet doen.
- Beperk je tot 1 a 2 updates per dag, voorkom langdradige teksten en plaats indien mogelijk, altijd een plaatje en/of een filmpje bij je tekst. Als je teveel post zien je fans je te vaak voorbij komen in hun tijdlijn en is de kans groot dat ze je updates uitzetten of, nog erger, unliken. Updates met plaatjes en filmpjes worden vaker bekeken, gedeeld en geliked.
- Reageer áltijd op vragen en klachten. Je neemt klanten niet serieus als je dat niet doet. Het kan je je klant kosten en vooral klachten kunnen een eigen leven gaan leiden omdat anderen zich er mee gaan bemoeien. Mooi voorbeeld maakte ik zelf 3 weken geleden mee op de pagina van Loods5 die zich tot op de dag van vandaag in stilzwijgen hult. Ondertussen is de post diverse keren geliked en kan dit het bedrijf klanten kosten. Zonde!
- Als iemand je een compliment geeft, bedank diegene dan ook middels een like of reactie. Dit doe je in het dagelijkse leven ook.
- Behandel mensen online het zelfde als offline. Het staat echt heel raar als iemand die belt iets niet voor elkaar krijgt, terwijl dat wel lukt als hij via Facebook een reactie plaatst.
- Goed Nederlands is een must! Taalfouten en grammaticale fouten kunnen echt niet. Je bent tenslotte het visitekaartje van het bedrijf. Gebruik “je en jij” maar luister naar je onderbuikengevoel als je denkt dat iemand echt een “u” is. Een foto zegt vaak ook meer dan 1000 woorden.
Tot slot:
Social Media zijn een middel en geen doel! Stel je klant centraal, niet jouw product, en je zal zien, je hebt een prachtig communicatie- en service kanaal erbij. Dit leidt tot een positief imago, betere klantbinding en uiteindelijk tot meer afname van je diensten en/of producten.
Heb jij nog goede tips of toevoegingen, dan horen we die natuurlijk graag.
Vond je deze post nuttig en/of waardevol? Dan zou ik het zeer waarderen als je de G+1 knop in zou willen drukken :D
Verspreiding van deze blog is uiteraard toegestaan. Je kan hiervoor onderstaande buttons gebruiken.
Geef een reactie