De laatste tijd zijn er aan de lopende band aanpassingen in functionaliteiten te vinden op Facebook. Nieuwe – soms verbeterde – functies rollen achter elkaar uit, op zowel het persoonlijke profiel als het zakelijke. Hier volgen de 10 meest recente of aankomende veranderingen van de laatste tijd op een rij.
De nieuwe tijdlijn
Facebook heeft zich kennelijk alle kritiek goed aangetrokken en past de komende tijd voor iedereen de tijdlijn weer aan. Hij lijkt weer meer op de oude tijdlijn met als belangrijkste verandering is dat je weer één kolom hebt, in plaats van de veel gehate onoverzichtelijke twee kolommen naast elkaar. Daarnaast nog een aantal kleinere aanpassingen. De zakelijke pagina’s hebben bijvoorbeeld niet langer fans, maar followers.
bron: Mari Smith
Privacy-instellingen overzichtelijker en sneller vindbaar
Er is een snelkoppeling verschenen, in de vorm van een slotje, naar je privacy-instellingen. Hier kan je snel een eenvoudig je belangrijkste instellingen aanpassen zoals wie je berichten kan bekijken, wie contact mag opnemen en wie je niet meer lastig mag vallen.
Filtering persoonlijke berichten
Een andere opvallende verandering, is de filtering in je persoonlijke berichten. Nu bestond er al een spamfilter (overig) waarin alles terechtkomt wat niet van Facebookvrienden of vrienden van vrienden komt, maar met deze functie kun je zelf de splitsing maken in ‘Basisfiltering’ en ‘Strikte filtering’. ‘Basis’ is wat breder en vult zich met berichten van je vrienden en bijvoorbeeld vrienden van vrienden. ‘Strikte filtering’ is een strengere selectie en filtert doorgaans alleen de berichten van je Facebook-vrienden eruit. Het grootste verschil tussen je reguliere inbox en ‘overig’ is, dat je ‘overig’ handmatig moet checken omdat er geen melding komt dat je een bericht daarin hebt zitten.
Test met betaalde berichten niet-connecties
Hierop voortbordurend is Facebook aan het testen met berichten aan niet-verbonden Facebookers tegen betaling. In plaats van dat ze in je postvak ‘overig’ terechtkomen, kan je voor een klein bedrag ervoor zorgen dat je bericht direct in de juiste (zichtbare) inbox terechtkomt van desbetreffende persoon waarmee je niet bevriend bent. Het bedrag is bedoeld om spammers tegen te gaan. Het zal mij benieuwen of dit uiteindelijk ook echt doorgevoerd wordt.
Verschillende statusupdate vragen
De statusupdates worden tegenwoordig gevoerd door verschillende vragen i.p.v. het standaard “vertel wat je aan het doen bent”. Diverse teksten als “Nog nieuwtjes Corinne”, “hoe voel je je”, “Hoe was je dag” enz. laten je een gevoel krijgen de hele dag door verantwoording te moeten afleggen aan Facebook.
Drag & drop je foto’s
Dit is een nuttige handige nieuwe functie: het slepen van je foto’s, direct in je Facebookprofiel, -map of -pagina. Niet meer hoeven uploaden vanaf een schijf dus.
Meldingen posts Fanpagina’s
Wil je niets meer missen van je favoriete Facebook-pagina’s? Dan kan je er nu voor kiezen om een melding te ontvangen, linksboven in je wereldbolletje, van elke nieuwe post van desbetreffende pagina. Handig, aangezien je door de Edgeranking van Facebook lang niet altijd alle posts voorbij ziet komen.
Gesegmenteerd posten nu voor iedere Fanpagina
Moest je eerst nog een minimaal aantal fans hebben, nu kan iedereen gesegmenteerd posten op zijn of haar Facebook-pagina. Dit houdt in dat je zelf de juiste fans kan uitkiezen voor wie je statusupdate bedoeld is. Bijvoorbeeld op basis van regio, geslacht of leeftijd. Je stelt dit in in je Administratiepanel -> Pagina bewerken -> Toestemmingen beheren. Onderaan zie je dan de melding “Laat me de privacy instellen van nieuwe berichten die ik op mijn pagina plaats”. Vink deze aan en een icoontje in de vorm van een target verschijnt voortaan bij je update-opties.
Sorteren op recente of topverslagen
Een irritante gewoonte van Facebook, ook al heb je ingesteld dat je de meest recente verslagen wil lezen op je homepage: na iedere update of uitrol lijkt het wel of ze de sorteeroptie weer terugzetten op “topverslagen”. Vooral met al deze bovenstaande nieuwe ontwikkelingen is het dus handig deze zo nu en dan weer eens te checken en opnieuw in te stellen, indien gewenst.
Facebook promoties < 20% tekst
Tot slot mogen per 15 januari 2013 de gepromote Facebook-afbeeldingen niet meer dan 20% tekst bevatten (en dat is ínclusief logo). Dit is ondertussen aangepast in de Nederlandse voorwaarden. Een mooi duidelijk artikel met richtlijnen en grid tool hiervoor staat op Social Fresh.
Veel (aankomende) veranderingen dus, en er zullen er ongetwijfeld nog een hoop volgen in de toekomst. Laten we hopen dat het allemaal alleen maar ter verbetering is.
Heb je hier nog iets aan toe te voegen? Deel het dan met ons.
Deze blog is al eerder door mijzelf geplaatst op Marketingfacts op 27 december 2012.
Hallo Corinne. Als ik facebook open en ik log in heb ik alleen een wit scherm, zowel op Chrome, Firefox en Opera. Als ik met een ander account inlog, heb ik wel gewoon de facebook pagina. Weet jij toevallig wat dat kan zijn? Dank je alvast!
groeten,
Frits
Hallo ik heb een vraag. Als ik inlog via http://www.facebook.com op de PC, en ik ga naar de pagina van een vriend/kennis, dan kan ik zijn (oude) berichten op zijn tijdlijn niet lezen. (Deze komen niet in beeld). Als ik met mijn telefoon via de facebook app naar zijn pagina ga, dan zie ik wel al zijn tijdslijn berichten. Iemand enig idee hoe dit kan?
Op de pagina van onze te organiseren wandeltocht zijn de updates, die tot nog toe geplaatst zijn, ineens niet meer zichtbaar. Wie heeft een tip om dit weer zichtbaar te krijgen? Alvast hartelijk dank.
als ik facebook open op mijn. PC dan komt wel rechtsboven mijn foto maar geen beeld Op mijn tablet we’ll hoe kan dat