Update: dit blog is op 17-2-21 volledig bijgewerkt naar de nieuwe opties en lay-out.
LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. Om een bedrijfsprofiel op te zetten moet je wel een persoonlijk profiel hebben waaraan je vervolgens het bedrijfsprofiel als werkgever, opdrachtgever of als eigen bedrijf kunt toevoegen. Is het handig om een zakelijk LinkedIn profiel te hebben? Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. In dit blog laat ik zien hoe je een bedrijfsprofiel aanmaakt, inclusief een aantal bruikbare tips.
Waarom een LinkedIn bedrijfspagina
Op dit moment van schrijven zijn er, naast 9 miljoen persoonsprofielen, bijna anderhalf miljoen Nederlandse bedrijfspagina’s op LinkedIn (mede door automatisch gegenereerde bedrijfsprofielen die je kunt claimen). Drie op de vier LinkedIn leden gebruikt LinkedIn om op de hoogte te blijven van zakelijk nieuws of om informatie over bedrijven te verzamelen. Uit onderzoek van LinkedIn is gebleken dat Linkedin 277% effectiever is in het genereren van leads dan Facebook of Twitter. Tijd om het zakelijke profiel van LinkedIn dus echt serieus te gaan nemen.
Er zijn verschillende takken van sport binnen de bedrijfspagina, om je bedrijf te versterken en te promoten. Je hebt onder andere de volgende mogelijkheden:
- je als bedrijf mooi en goed profileren, bijvoorbeeld door updates te plaatsen die met jouw bedrijf of onderneming te maken heeft.
- binding creëren met toekomstige en huidige werknemers.
- je producten en/of diensten profileren, bijvoorbeeld door informatieve updates met nieuwtjes, of tips te plaatsen die met deze producten en/of diensten te maken hebben.
- adverteren zodat je meer naamsbekendheid krijgt bij de leden van LinkedIn.
Persoonlijk profiel gebruikt als zakelijk profiel
Je ziet het wel eens voorbij komen op LinkedIn, persoonlijke profielen die zakelijk gebruikt worden. Buiten dat dit niet mag volgens de voorwaarden van LinkedIn, is het ook niet slim omdat:
- je het bedrijfsaccount niet kunt koppelen aan je werknemers
- je niet kunt adverteren
- je geen statistieken kunt zien
- LinkedIn leden je misschien als spammer gaan rapporteren.
- je niet kunt profiteren van andere zakelijke voordelen, zoals het gebruik van een ‘Werken bij pagina’ en de vacaturebank om personeel te werven of showcases en productpagina’s om specifieke over je producten en of diensten te informeren.
Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld zzp’ers er voor kiezen hun persoonlijk profiel zakelijk te gebruiken. Wat ik dan wel wil adviseren is om ook als persoon je profiel te blijven inrichten, dus een persoonlijke foto en teksten vanuit je eigen persoon geschreven.
Help, er bestaat al een bedrijfspagina met onze naam
Het kan zijn dat er al een bedrijfspagina is aangemaakt. Dit gebeurt automatisch op het moment dat medewerkers dergelijke pagina’s aan hun werkervaring koppelen. Lees hier hoe je dit kunt oplossen: https://www.corinnekeijzer.nl/2019/09/10/hoe-claim-ik-een-linkedin-bedrijfspagina/
Een bedrijfspagina aanmaken
Denk je dat jouw bedrijf baat heeft bij een bedrijfspagina (voor een zzp’er kan het bijvoorbeeld een keuze zijn om dit niet te doen), dan ga ik je nu helpen met het opzetten van het zakelijke profiel. Log in op je persoonlijke profiel en klik bovenin in je menubalk op ‘Werk’ en kies onderaan voor ‘Bedrijfspagina maken’.
Voer je bedrijfsnaam in van het bedrijf waarvoor je het account aanmaakt en bevestig dat je het recht hebt om deze pagina voor desbetreffend bedrijf aan te maken. Bedenk ook hoe je de URL er uit wilt laten zien, deze kun je maar eenmalig aanmaken en niet meer aanpassen.
Naam bedrijfspagina LinkedIn wordt geweigerd
Op het moment dat de naam al bestaat, of een bedrijf heeft al een naam die er erg op lijkt, lukt het je niet om het profiel aan te maken. Heel vervelend als die andere naam, die er op lijkt, niet van jouw bedrijf is. Op dat moment zal je of creatief moeten zijn of contact op moeten nemen met LinkedIn.
De helpdesk van LinkedIn werkt erg prettig en snel is mijn ervaring, vaak heb je binnen een paar uur of in ieder geval de zelfde dag al antwoord. Vul het contactformulier in met je vraag, in dit geval of ze je een profiel met je bedrijfsnaam willen toewijzen.
Is het gelukt met de bedrijfsnaam, dan kom je in direct in het beheer van je bedrijfspagina terecht, tabblad ‘Pagina’. Vanuit hier kun je alle velden bewerken en bepalen hoe jouw profielbezoekers je bedrijfspagina zien.
Achtergrondfoto
Het is belangrijk om een goede omslagfoto te kiezen die uitstraalt wat je jouw onderneming uit wilt laten stralen. Kies liever voor een echte foto in plaats van een stockfoto. Bij kleinere ondernemingen wordt het erg gewaardeerd als de werknemers er op staan.
Je omslagfoto of banner moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 1128 x 191 pixels en maximaal 2 MB groot en je past het aan door op het potloodje rechtsboven te klikken.
Pagina bewerken en informatie toevoegen of aanpassen
Rechts in de bovenhoek vind je de optie ‘Tools voor beheerders’ waar onder andere de paginabeheerders toegevoegd worden.
Wil je je foto, kopregel en infotekst aanpassen, dan klik je op ‘Pagina bewerken’.
In het bewerkingsveld heb je onder andere de volgende mogelijkheden:
- Het logo dat op je bedrijfspagina zelf verschijnt, linksboven, moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 300 x 300 pixels en max 2 MB groot. Let op: er komt een wit randje om het logo heen, van LinkedIn zelf, dus houd daar rekening mee. Als je een wat minder wit logo achtergrondje hebt bijvoorbeeld, kan dat heel lelijk worden.
- Kies de taal, of talen, waarin je je profiel wilt profileren en optimaliseren. Bedenk goed hoe je wilt dat (potentiële) klanten, werknemers of andere geïnteresseerden jouw bedrijf willen vinden.
- Kies in welke standaardtaal je het profiel wilt tonen (Engels of Nederlands) bij het voeren van meerdere talen.
- Check of je bedrijfsnaam goed staat. Let op: je kunt je bedrijfsnaam niet zelf meer aanpassen als er meer dan 10 medewerkers aan gekoppeld zijn.
- Voer de bedrijfsgegevens goed in, inclusief bezoekadres(sen) en telefoonnummer.
- Kies een goede call to action button.
- Kies een krachtige slogan van maximaal 120 tekens waarmee je mensen nieuwsgierig maakt op het moment dat ze die regel ergens zien (bij een reactie bijvoorbeeld).
- Schrijf een duidelijke info stuk over je bedrijf maar vanuit de ‘wij’ vorm. Vertel wie jullie zijn, wat jullie doen en vooral wat jullie voor de lezer kunnen betekenen. Je hebt hiervoor 2.000 tekens tot je beschikking en moet er minimaal 250 van benutten.
- Kies maximaal 20 sterke specialismen. Denk hierbij aan je producten, diensten maar ook competenties die jullie beheersen, bijvoorbeeld ISO certificaten en dergelijke.
- Kies drie krachtige herkenbare hashtags die je uitlicht op je pagina en welke mensen kunnen volgen. Tevens kun je hier, als een van de drie uitzonderingen, reageren op andere content die met dezelfde hashtags zijn geschreven.
Als je klaar bent kun je rechtsboven op ‘Weergeven als lid’ klikken om te zien hoe je bezoekers je profiel zien.
Ben je aan de voorkant, dan kun je weer terug naar de bewerking in de achterkant door op ‘Weergeven als beheerder’ te klikken.
Waar vind ik het bedrijfsprofiel terug
Klik je op ‘Ik’ bovenin je menubalk, dan zie je je bedrijfspagina terug onder ‘Beheren’. Je kunt daarmee rechtstreeks naar je bedrijfsprofiel. Ook op homepage vind je je bedrijfspagina(‘s) terug in de linkerkolom.
Hulp nodig bij het inrichten en/of inzetten van je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers. Ik neem graag de mogelijkheden met je door of verzorg een workshop of training.
[…] LinkedIn bedrijfspagina maken […]
[…] LinkedIn bedrijfspagina maken […]
[…] je bedrijfspagina is het mogelijk om drie hashtags uit te lichten. Je kunt denken aan gebruikelijke hashtags, zoals […]
Hi Corinne, heb een bedrijfspagina gemaakt vanuit mn persoonlijk profiel. Nu heb ik de 2 eerste berichten gepost, maar die verschijnen met “gepost door [mijn naam]. Ik wil graag dat het gepost wordt onder de bedrijfsnaam, maar kan nergens vinden hoe ik dat in moet stellen. Weet jij misschien raad? Alvast bedankt, Femke
Hi Femke, die naam zie jij (of een andere beheerder) alleen staan. Het gaat er om dat als er meerdere beheerders zijn jullie onderling kunnen zien wie wat gepost heeft. Geen angst dus, dat is niet voor de buitenwereld zichtbaar en jouw post is gewoon onder de bedrijfsnaam geplaatst.
Hi Corinne, ik werk sinds kort als individuele zorgverlener voor een cliënt. De cliënt is mijn werkgever, maar uit oogpunt van privacy kan ik niet de naam van de cliënt vermelden. Wat zou ik kunnen invullen bij “bedrijf”? Alvast dank voor het meedenken!
Dag Corinne,
Ik heb zojuist een bedrijfspagina gemaakt via mijn persoonlijke profiel en alles stapjes goed gevolgd.
Echter wanneer ik vraag aan een proefpersoon om mijn pagina op te zoeken, is die nergens in de zoekresultaten terug te vinden.
Welke instelling mis ik hier?
Mvg,
Hi Marinka, dat klopt, LinkedIn heeft even verwerkingstijd nodig. Je pagina zal een dezer dagen vanzelf vindbaar worden. Succes ermee!
[…] Ik maak graag reclame voor specialisten die veel beter zijn dan ik. Wil je alle ins & outs van ‘LinkedIn voor bedrijven’ weten? Lees dan de blogs van Corinne Keijzer. […]
Hi Dirk, je hebt altijd een persoonlijk profiel nodig om een bedrijfspagina aan te maken, dus antwoord op je vraag: nee. Maar wees gerust, niemand ziet aan de buitenkant dat jij die pagina beheert, behalve eventuele medebeheerders die ik sowieso ook zou toevoegen. Succes!
Hallo, is het mogelijke een LinkedIn pagina aan te maken voor het bedrijf waar ik werk, zonder dat dit aan mijn privé LinkedIn pagina gekoppeld is?
@Mike: nee kan niet. Moet je ook niet willen. Ander kanaal, andere doelgroep, andere tone of voice.
Is het mogelijk om je zakelijke Instagram account te koppelen aan LinkedIn (bedrijven pagina)?
Zodat alles wat je op Insta post ook op LinkedIn terecht komt?
@Bertine: een pagina voor een onderwijsinstelling ís een bedrijfspagina alleen dan met extra opties om bijvoorbeeld alumni te koppelen. Tegenwoordig kun je de keuze zelf maken, voorheen kon LinkedIn dit alleen doen. Je kunt LinkedIn wel altijd nog vragen het om te zetten dus ik zou gewoon starten met een bedrijfspagina. Het klinkt mij ook logischer maar misschien dat het toch anders blijkt. Lastig zo op deze manier in te schatten.
Oude blogs kun je best nog plaatsen als ze nog actueel zijn. Ik werk ook regelmatig blogs bij en herplaats ze dan in plaats van steeds nieuwe te schrijven.
Hallo Corinne, ik wil een zakelijk profiel aanmaken en heb een academie. De bedoeling is dat ik een erkende onderwijsinstelling wordt. Aan de andere kant is het ook mijn ‘bedrijf’ met winstoogmerk.
Ik twijfel nu waar ik voor zal kiezen : bedrijf of school/universiteit. IK denk dat ik zelf die afweging even moet maken, echter dan is het ook wel belangrijk voor mij wat het verschil is in toepassingen.
Vraag aan jou :
Maakt het wat uit in mogelijkheden, tools, adverteren etc of ik voor het één of het ander kies mbt linkedIn?
Een tweede vraag. Ik besta al heel wat jaren. Kan ik blogs van uit het verleden, nog plaatsen op mijn linked in waarbij dan ook het jaar van de desbetreffende blog geplaatst wordt.
Hoor graag,
Hartelijk dank,
Bertine
Hai Corinne, wat ik zou willen doen is mensen actief uitnodigen om ‘lid’ te worden van mijn linkedin pagina over Personalised Learning. Ik kom er niet achter hoe ik dat kan doen? Misschien kan het wel helemaal niet (is een facebook dingetje misschien). Hoor het graag als jij daar een oplossing en route voor hebt!
groet en bij voorbaat dank voor je reactie,
Katja Brooijmans
Dankjewel Corinne!
Beste Joan, je kunt artikelen op LinkedIn alleen vanuit persoonlijk profiel schrijven. Persoonlijk profiel moet je ook persoonlijk inzetten en niet als marketinginstrument. De URL van een artikel kun je delen op de bedrijfspagina.
Hi Corinne, ik zie dat dit al een wat oudere blog is, maar hoop dat ik nog een vraag mag stellen. Ik werk als VP en een klant heeft een aantal verschillende bedrijven. Als ik voor 1 van haar bedrijven een bedrijfspagina aanmaak, dan kan ik daarop geen Pulse berichten plaatsen toch? En als we voor allee verschillende bedrijven Pulse berichten op haar prive profiel gaan zetten, dan wordt het marketingtechnisch wat onoverzichtelijk. Wat adviseer je in dit geval? Gr. Joan de Vuijst
Zit een verwerkingstijd in Saskia, volgende week nog eens checken, dan staat het er gewoon in als het goed is :)
En hij is uiteraard gepubliceerd en openbaar:)
Hoi Corinne, bedankt voor dit blog!
heb jij dat wel eens gehad? Dat je een bedrijfspagina aan hebt gemaakt, je ziet hem in je rijtje staan bij Beheren als je op je profielfoto klikt en je kan hem ook gewoon daar aanklikken maar als je hem opzoekt via de zoekbalk komt ie niet naar voren??? Zit er misschien een limiet aan hoeveel bedrijfspagina’s je kunt aanmaken?? gr Saskia
Graag gedaan Jacqueline. En ja dat is iets nieuws inderdaad, dat je het in moét vullen. Maar streepjes of xxx werkt ook altijd nog in dat soort gevallen :)
Dank! Heb nu bij straat en postcode een streepje gezet. Stad en provincie wel ingevuld. Regio is idd wel handig. De genoemde velden zijn verplicht om in te vullen, dus ik denk dat dit dan de beste manier is. Dank je wel voor je snelle reactie!
Ja hoor Jacqueline, geen probleem. Je kunt eventueel wel het gebied aangeven waar je werkt, dat is misschien wel handig.
Hoi Corrinne,
Dank voor je duidelijke blog. Ik ga aan de slag als zzp-er en het lijkt me handig om ook een bedrijfspagina te hebben. Het lijkt er echter dat dat tegenwoordig niet meer kan zonder je adres in te voeren. En zoals je ook al aangeeft: dat wil ik helemaal niet, omdat dat mijn prive-adres is. Weet jij of ik toch een bedrijfspagina kan aanmaken maar zonder adres?
Dat kan helaas niet Caroline….
Ik heb al een tijdje een half-slapende bedrijfspagina. Hoe kan ik de url aanpassen zodat die gemakkelijker te volgen is?
Die kun je niet zelf verwijderen Sanne, dat kan LinkedIn zelf allen. Via het Helpcentrum kun je ze een berichtje sturen.
Beste Corinne,
Overal op internet kan ik vinden hoe je een bedrijfspagina aanmaakt maar nergens hoe ik er 1 verwijder !
Kun jij mij daar meer over vertellen ?
Ik hoor het heel graag.
Met vriendelijke groet,
Sanne
Nee dat kan niet Ester… je hebt altijd een persoonlijk profiel nodig om een bedrijfsprofiel te maken en te beheren. Waarom zou je geen persoonlijk profiel willen?
Overigens ben je niet zichtbaar als beheerder van zo’n pagina…. tenzij je eenmanszaak bent, dan is het wel duidelijk ;)
Dag Corinne,
Ik heb/wil geen persoonlijk Linkedin-pagina, maar wil wel graag een profiel aanmaken voor mijn bedrijf (bedrijven). Kan dat? Groet, Ester
Hi Jasper, ik begrijp wat je zegt maar LinkedIn kiest daar bewust voor… het wil geen tweede Facebook worden :)
@ Marjan: dank je wel!
@ Linda: dat heet ‘particuliere onderneming’ op LinkedIn.
Beste Corinne,
Wij zijn bezig met het toevoegen van een bedrijfsprofiel. Het lukt niet om ons bedrijf als BV. aan te merken. Deze staat niet in het rijtje. Heel gek! Kijken wij niet goed? Heb jij hier eventueel een oplossing voor?
Interessante blog en heel erg nuttig. :-)
[…] Keijzer, C. (2014, april 6). corinnekeijzer. Opgehaald van https://www.corinnekeijzer.nl/2014/04/06/linkedin-bedrijfspagina-maken/#.WHt0n1PhDIU […]
[…] het overzicht algemeen. Ik ga verder niet in op het opmaken van een bedrijfspagina, dat heb ik in andere blogs en mijn e-book ‘LinkedIn voor bedrijven’ weggeschreven, maar ik laat hier de […]
[…] ga verder niet in op het opmaken van een bedrijfspagina, dat heb ik in andere blogs en mijn e-book ‘LinkedIn voor bedrijven’ weggeschreven, maar ik laat hier de […]
Helaas kan dat ook niet op een bedrijfspagina Vicky.
Het lukt me niet om een bedrijf of persoon te taggen in een bedrijfsupdate. Het lukt wel in mijn privé updates. Kan iemand mij daarbij helpen?
Sinds de laatste update krijg ik het ook niet meer voor elkaar via de websiteversie op Tablet of smartphone. Heerlirritant!
Ik heb soortgelijke vraag als Annelijn. Kan ik een bedrijfsupdate schrijven (als beheerder) via mijn tablet of smartphone. Ik kan het wel via wegversie, maar kan ik ook (bedrijfs)updates maken via de LinkedIn apps?
Ik ben beheerder van de bedrijfspagina geworden, maar kan nergens vinden waar ik een statusupdate kan geven. Iemand enig idee?
Hi Corinne,
Ik heb mijn zakelijke account gekoppeld aan mijn privé account. Als ik nu mensen bekijk zien ze dat ik ze heb bekeken, kan het ook zijn dat ik ze vanuit mijn zakelijke account bekijk, dus dat ze zien dat mijn bedrijf hun pagina heeft bekeken?
Nee, helaas gaat dat niet Bert-Jan.
Hoi Corinne, ik wil graag als bedrijf dingen interessant vinden of andere bedrijven volgen. Ik heb het idee dat dat niet kan. Kan jij dat bevestigen of weet jij hoe dat wel kan?
Nee kan helaas niet Irma!
[…] https://www.corinnekeijzer.nl/2014/04/06/linkedin-bedrijfspagina-maken/ […]
[…] van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog heb ik laten zien hoe je […]
[…] zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog heb ik laten zien hoe je volgers aantrekt en wat voor updates je plaatst op je […]
[…] zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe en waarom je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog heb ik laten zien hoe je volgers aantrekt en hoe je goede, doelgroep […]
[…] LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. Is het handig om een zakelijk LinkedIn profiel te hebben? Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe en waarom je een bedrijfspagina aanmaakt. […]
Leuk en duidelijk blog Corinne! Dankjewel. Ik ben op dit moment bezig met het opzetten van een bedrijfsprofiel voor mijn werk, UWV Steden4kant. Dus dit blog is daar een mooie aanvulling/informatie voorziening voor. Kijk uit naar je volgende blog over informatie voor een LinkedIN bedrijfsprofiel. Succes!