LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. Om een bedrijfsprofiel op te zetten moet je wel een persoonlijk profiel hebben waaraan je vervolgens het bedrijfsprofiel als werkgever, opdrachtgever of als eigen bedrijf kunt toevoegen. Is het handig om een zakelijk LinkedIn profiel te hebben? Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen.
In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog heb ik laten zien hoe je volgers aantrekt en wat voor updates je plaatst op je bedrijfspagina en hoe je ze kunt sponsoren om een groter bereik te halen. In de derde blog heb ik de mogelijkheden van een LinkedIn carrière pagina of carreer page laten zien. In de vierde blog heb ik laten zien wat Showcases zijn, wat je er mee kunt en welke al succesvol zijn.
In deze vijfde, en laatste blog van deze serie, laat ik zien hoe je jouw bedrijfspagina aan je persoonlijke profiel koppelt als werkgever of eigen bedrijf. Daarnaast loop ik de statistieken met je door.
Werknemers koppelen aan je LinkedIn bedrijfspagina
Je hebt je bedrijfspagina op orde. Je hebt misschien ook showcases en/of een carriere page toegevoegd en bent nu klaar om er mee aan de slag te gaan. Wat van groot belang is, is dat je werknemers goed aan je bedrijfspagina gekoppeld worden, of jijzelf als zelfstandig ondernemer. Hoe doe je dat?
Klik in je persoonlijke profiel op “Profiel bewerken” en ga naar je werkervaringen toe. Daar heb je het bedrijf misschien al als werkgever ingevoerd. Klik dan op “bedrijf wijzigen” of voeg anders een nieuwe toe.
Op het moment dat je dan het bedrijf invoert komen er suggesties naar voren. In dit geval voer ik “Rabobank” in. Pas op dat je dus de goede kiest en je aan de juiste werkgever koppelt. Spreek met je werknemers goed af dat je allemaal de juiste koppeling maakt met het juiste profiel.
Op het moment dat je de juiste gekozen hebt en je bewerking opslaat, dan zie je een icoontje van de bedrijfspagina die aan je werkgever of jouw bedrijf gekoppeld worden. Ga je daar met je muis op staan, dan zie je de informatie zoals hij op de bedrijfspagina is weergegeven.
Werknemers zichtbaar op je bedrijfspagina
Kijk je op de bedrijfspagina, dan zie je de werknemers rechts in de bovenhoek staan.
Je kunt direct zien met wie jij zelf, als persoon, verbonden bent. In mijn geval zie ik 11 mensen uit mijn directe 1ste graads netwerk en maar liefst 5.172 mensen die daar weer mee verbonden zijn en bij de Rabobank werkzaam (geweest) zijn. Interessant feit is dat mensen die op jouw bedrijfspagina komen, als nummer één activiteit doorklikken op de werknemers. Het is daarom van belang dat de profielen van je werknemers professioneel zijn ingericht. Mocht je hierbij hulp nodig hebben, dan kan ik je doorverwijzen naar mijn uitgebreide handleiding voor persoonlijke profielen of je kunt met mij contact opnemen voor een workshop of training.
Statistieken bedrijfspagina bekijken
Ik heb ze voor het laatst bewaard, maar ze zijn zeker niet het minst belangrijk. Statistieken, ze zijn er van je bedrijfspagina, je carrière pagina en van je showcase pagina’s.
Klik op je bedrijfspagina op “bewerken” en kies voor “statistische gegevens van pagina bekijken”.
Er openen zich diverse soorten grafieken met een schat aan informatie over bezoeken aan jouw LinkedIn bedrijfspagina. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak de pagina bekeken is, hoeveel unieke bezoekers in de afgelopen week op je pagina zijn langs geweest en hoeveel keer er geklikt is op je pagina in de afgelopen week.
Ook kun je de demografische gegevens van je bezoekers achterhalen. niet alleen het percentage in senioriteit is bekend, maar ook uit welke bedrijfstak ze komen, welke functie ze hebben, wat de bedrijfsgrootte is van het bedrijf waar ze voor werken en of het eigen werknemers zijn of niet.
Naast het overzicht van unieke bezoekers zie je ook “producten en services” staan. Ik gok dat die binnenkort verdwijnen aangezien deze dienst per 14 april 2014 stopt. Ik neem aan dat gegevens van showcases daarvoor in de plaats komen.
Op het moment dat je een carriere pagina hebt op je bedrijfspagina, dan zie je die statistieken hier ook verschijnen. Het aantal unieke bezoekers en aantal klikken worden dan weergegeven.
Statistieken van je updates bekijken
Klik je door op “statische gegevens van volgers bekijken”, dan kom je op een heel interessant veld uit. Je ziet hier alle updates die je geplaatst hebt op je bedrijfspagina (let op, die van showcases worden apart op de showcase pagina’s weergegeven). Je ziet welke update hoeveel weergaves, klikken, interactie en verworven volgers gerealiseerd heeft. Dit wordt vervolgens in een percentage “Engagement” weergegeven. Hoe hoger dit percentage is, hoe beter je update het gedaan heeft. Ook zie je of je update gesponsord is of niet en aan welke campagne de gesponsorde update gekoppeld is.
Dit soort informatie kun je benutten om je updates kwalitatief naar een hoger niveau te tillen. Mijn advies is deze gegevens regelmatig te raadplegen om bij te sturen. Evalueer de goede en slecht presterende posts, bekijk waarom ze het wel of niet goed gedaan hebben (inhoud, timing, beeldmateriaal) en gebruik dat weer in je volgende updates. Meer tips en adviezen over het plaatsen van (goede) updates vind je in mijn tweede blog van deze serie.
Daaronder zie je de gegevens van het bereik en de engagement van je updates in totaal over een bepaalde periode (kun je zelf instellen) en gegevens van je volgers. Door op het menupijltje achter “volgers’ te klikken, kun je kiezen voor aantal dienstjaren, bedrijfstak, bedrijfsgrootte, functie en werknemer vs niet-werknemer.
In de grafiek van volgertrends zie je tot slot hoe je volgers in de loop der tijd af- of toenemen. Zie je een enorme daling? Dan zal er iets mis zijn met je updates bijvoorbeeld. Bepaalde beelden of teksten kunnen volgers doen beslissen niet langer geïnteresseerd te zijn.
Statistieken showcase pagina’s
Showcase pagina’s hebben eigen statistieken. Klik in je showcase pagina op “bewerken” en vervolgens op “analyses bekijken”.
Aangezien de showcases vrij nieuw zijn en ik nog geen updates geplaatst heb, is de informatie nog wat summier. De pagina is welliswaar 20 x bekeken, maar heeft maar 1 unieke bezoeker. Ik vrees dat ik dat zelf ben ;) Werk nog aan de winkel dus.
Tot zover de statistieken van je LinkedIn bedrijfspagina en het koppelen van je pagina aan je persoonlijke profiel. Dit was de laatste blog van 5 uit de serie LinkedIn Bedrijfspagina’s.
In de eerste blog uit deze vijfdelige serie liet ik zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog ging ik in op het aantrekken van volgers voor je bedrijfspagina en het plaatsen van (gesponsorde) updates. In de derde blog nam ik je mee door de carrière pagina. In de vierde blog liet ik je zien wat showcases zijn en wat je er mee kunt. Ik hoop dat je nu een volwaardig bedrijfsprofiel hebt en wens je veel succes verder op LinkedIn.
Hulp nodig bij je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers. Ik neem graag de mogelijkheden met je door of verzorg een workshop of training.
LinkedIn voor bedrijven
Meer weten? In mijn e-book “LinkedIn voor bedrijven” leer ik je alles over wat je moet weten van de LinkedIn bedrijfspagina. Hoe trek je meer volgers naar je LinkedIn bedrijfspagina, hoe maak je goede updates, welke advertentievormen zijn er en alles over de extra opties zoals de showcases en carrièrepagina.
Tip: Het is een e-book in pdf vorm, dus voor ieder apparaat gemakkelijk leesbaar en geen aparte tool of app nodig. Toch liever een print versie? Bij copyshops kun je het laten printen en binden (bijvoorbeeld door een ringband).
Hi Greet, ik denk dat je dan meer aan dit blog hebt: https://www.corinnekeijzer.nl/2019/09/10/hoe-claim-ik-een-linkedin-bedrijfspagina/
Succes, hopelijk lukt het zo.
Hallo, ik wil graag mijn bedrijf – die reeds op linkedin voorkomt – linken aan mijn profiel en beheren. Kan dit?
[…] doelgroepen die je bedrijfspagina nog niet volgen, meer van je partij te laten zien. En vanuit je statistieken kun je weer mooi demografische gegevens aflezen wie je profielbezoekers zijn, wie je volgers zijn, […]
[…] vullen van alles in in hun persoonlijke profiel en zijn als het goed is door middel van hun werkervaring gekoppeld aan het bedrijfsprofiel. Een deel van de informatie die ze in hun profiel invullen, komt terug in ‘Inzichten in de […]
[…] Klik je op ‘Meer statistieken weergeven’, dan kom je automatisch op je tabblad ‘Statistieken‘ uit, welke (nog) niet veranderd is in de nieuwe […]
[…] je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, kun je deze koppelen aan je werkervaring in het persoonlijke profiel. Vraag ook alle medewerkers dit te doen, en vooral ook aan het juiste bedrijfsprofiel als er […]
[…] LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. Om een bedrijfsprofiel op te zetten moet je wel een persoonlijk profiel hebben waaraan je vervolgens het bedrijfsprofiel als werkgever, opdrachtgever of als eigen bedrijf kunt toevoegen. Is het handig om een zakelijk LinkedIn profiel te hebben? Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. Wat zijn showcases, wat kun je met een carriere page, wat zijn goede updates en wat kan je met de statistieken. […]
[…] Tot zover de showcases van je LinkedIn bedrijfspagina. In de volgende, tevens laatste, blog uit deze serie, ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien welke statistieken er zijn en hoe je je bedrijfspagina koppelt aan je werknemers. […]
[…] dan je werknemers. Zij zijn je grootste merkambassadeurs, ook online! Op hun persoonlijke profiel verbinden zij zich middels hun werkervaring aan jouw bedrijfspagina. En wat denk je dat mensen het eerste doen als ze op jouw bedrijfspagina komen? Juist, klikken op […]
[…] waardoor het weer volgers aan zal trekken en merkbekendheid zal opleveren. Zorg er ook voor dat je werknemers aan het juiste bedrijfsprofiel gekoppeld […]
[…] waardoor het weer volgers aan zal trekken en merkbekendheid zal opleveren. Zorg er ook voor dat je werknemers aan het juiste bedrijfsprofiel gekoppeld […]
[…] Tot zover de updates van je LinkedIn bedrijfspagina. In de opvolgende blogs ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien wat carriere pages zijn en wat je er mee kunt, wat Showcases zijn en wat je er mee kunt en welke statistieken er zijn en hoe je je bedrijfspagina koppelt aan je werknemers. […]
[…] Tot zover de carrière pagina van je LinkedIn bedrijfspagina. In de opvolgende blogs ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien wat Showcases zijn en wat je er mee kunt en welke statistieken er zijn en hoe je je bedrijfspagina koppelt aan je werknemers. […]