“Content is king”, wie kent die uitspraak ondertussen niet. Vorige week was ik op het Congres Facebook Marketing en daar werden mijn vermoedens helaas bevestigd. Facebook gaat het organische (= natuurlijke) bereik van je updates nog meer afknijpen. De grote merken bereiken met hun updates gemiddeld nog maar 6% van hun fanbase en dit zal in de toekomst nog meer richting nulpunt gaan. “Facebook is geen sociaal netwerk meer, het is een advertentieplatform” zijn de eigen woorden van het platform zelf. De kansen liggen dus in het virale bereik. Maar hoe krijg je dat nog voor elkaar? Dat wordt adverteren of super goede content creëren. Content is king, meer dan ooit.
Facebook is een crackdealer
Bram Koster, community manager van Marketingfacts, verwoordde het ooit zo mooi: “Facebook is een crackdealer. Het maakt je verslaafd en op het moment dat je niet meer zonder kunt, knijpen ze de toevoer dicht en moet je betalen voor je bereik.” Zo voelt het op dit moment ook. De grote merken zullen er genoeg geld in kunnen steken om hun bereik te halen. Zij hebben grote budgetten voor dit soort marketing activiteiten en Facebook is zelfs nog een stuk goedkoper (en effectiever?) dan TV- of radio commercials.
ZZPers, MKBers en retailers
Maar hoe zit het met de ZZPers, de MKBers, de retailers, die met bloed zweet en tranen net een paar honderd, misschien paar duizend, fans bij elkaar gesprokkeld hebben? Moeten zij ook flink veel geld uit gaan geven om op te vallen? Of moeten zij terug naar de persoonlijke pagina om nog een beetje fatstoenlijk te kunnen communiceren met hun fans? Eh wat…? Communiceren? Oja… daar ging het om, was het niet?
Goede content wordt beloond
Facebook zal goede content steeds meer gaan belonen en slechte content (vragen om likes en shares bijvoorbeeld) afstraffen. Wat goede content is, bepaalt uiteindelijk de gebruiker. Hoe meer likes, shares en comments, hoe populairder een post, hoe langer hij in de Facebook tijdlijn zal blijven rondzwermen en hoe groter je bereik uiteindelijk wordt. Of dit nou kattenplaatjes, top 10 lijstjes of bloedserieuze nieuwsitems zijn, dat bepalen wij met z’n allen. Dan kan Polle de Maagt het een “verdebiliesering” noemen en vinden dat “wij ons internet moeten bewaken voor dit soort onzin”, maar kennelijk is dit wat “wij” willen. Dus gebruik het in je voordeel zou ik zeggen.
5 Tips voor je Facebook updates
Als je updates plaatst op Facebook, denk dan aan het volgende:
- Maak je updates kort maar krachtig. In deze tijd worden mensen al overspoeld met informatie, dus snel scannend lezen is een must.
- Plaats linkjes in je updates, maar zorg dan ook vooral voor een goed plaatje in de preview.
- Plaats plaatjes bij je updates. Mensen zijn visueel ingesteld. Je post valt meer op en mensen zullen sneller reageren.
- Plaats videootjes of vines van maximaal 1 minuut (liever nóg korter) en zorg dat ze direct afspeelbaar zijn in de tijdlijn. Tenzij je je fans naar bijvoorbeeld je Youtube kanaal wilt trekken, dan is een externe link natuurlijk ook prima. De interactie zal dan minder op Facebook maar meer op Youtube plaats vinden.
- Check wanneer je fans online zijn in je eigen Facebook insights. Plan in op de juiste momenten als je het niet handmatig kunt doen.
5 Soorten content die goed werken
Welke content werkt nog goed en zal zorgen voor viraliteit?
- Updates met nieuws
- Inhakers op actualiteiten (let wel op dat dit echt sterke inhakers zijn, je valt namelijk echt niet meer op met een flauw grapje)
- Updates om te inspireren. Leuke ideeen en tips worden altijd gewaardeerd én snel gedeeld.
- Maak het persoonlijk. Stel je niet afstandelijk op, spreek in de je/jij vorm, speel in op emotie. Geef mensen het gevoel dat ze met een mens te maken hebben en niet met een statisch persoon of bedrijf. Verzin geen personages, wees de echte jij.
- Sex en humor werkt nog steeds altijd. Uiteraard moet het bij je passen, maar hou het luchtig. Vergeet niet, mensen komen nog steeds op Facebook voor ontspanning, dus een stukje entertainment wordt altijd gewaardeerd.
IPM+ blijf een belangrijk gegeven
“Het gaat niet meer om de fans” hoorde ik Hans Maltha op het congres zeggen. “Het aantal fans en IPM+ mag je van je KPI lijst afhalen.” Met het aantal fans ben ik het eens, daar heeft het nooit om gedraaid (al wil je wel veel kwalitatieve fans voor een groter bereik uiteraard). IPM+ (Interactie per 100 fans) is geen ideale manier om te meten, beter zou zijn IPV (Interactie per aantal views van je post), maar bij gebrek aan tools momenteel toch handig voorlopig nog even mee te nemen en te vergelijken met je concurrent bijvoorbeeld. Het meet uiteindelijk toch wel degelijk de kwaliteit van je posts. En als je updates het goed doen, dan is de virale bereikbaarheid ook weer groter. Voor het meten van IPM+ kun je het beste de tool Fanrise (deels gratis) gebruiken.
Uiteraard gaat dit wel gepaard in combinatie met een aantal andere pijlers, bekijk bijvoorbeeld Fanpage Karma eens, een erg mooie tool om je KPI’s te meten. Als je goede posts plaatst zal je nog steeds een hoog bereik kunnen hebben. Maar wat zijn goede posts? Tsja, hier kun je een boek over schrijven natuurlijk ;)
[…] is king’ wordt wel eens gezegd, in 2014 schreef ik er al een blog over voor Facebook, en dat is nog steeds zo. Sterker nog, content is belangrijker dan ooit. Om inzage te geven binnen […]