Ik denk dat het een van de grootste ergernissen op LinkedIn is. Je krijgt een uitnodiging om te linken, maar zónder persoonlijk bericht. Wat zijn de consequenties, wat is “normaal”, wat voor tekst moet je dan in de uitnodiging zetten? Even een paar “spelregels” op een rij.
Standaard uitnodiging
Ik krijg ze helaas ook nog regelmatig, de standaard uitnodigingen in Nederlands of Engels.
Geen uitnodiging, geen link
Het antwoord van Han aan de afzender van een LinkedIn uitnodiging is klare taal. En zo staan meer mensen er in: geen persoonlijke uitnodiging, geen link. Ik ben het er op zich mee eens (en leuk natuurlijk dat hij naar mij verwijst ;) ), maar toch ben ik altijd wat milder. Waarom? Lees verder, dan leg ik een aantal zaken uit omtrent de uitnodigingen.
Smartphone en tablet
Wat veel mensen niet weten, is dat als je via een LinkedIn app op smartphone of tablet iemand uitnodigt, je geen persoonlijke uitnodiging kúnt sturen. Dit geldt ook voor bepaalde suggesties die door je LinkedIn profiel voorbij komen. Van LinkedIn zelf heb ik begrepen dat hier wel hard aan gewerkt wordt om dit aan te passen, maar vooralsnog is het dus niet mogelijk. Het is dus vaak onwetendheid van mensen.
Beantwoorden (nog niet accepteren)
Wat ik adviseer om te doen bij mensen die je een uitnodiging sturen zonder persoonlijke boodschap, is even een berichtje terug te sturen. Je kunt in je uitnodigingen bij desbetreffende uitnodiging op het menupijltje klikken naast “accepteren” en dan zie je de optie “beantwoorden (nog niet accepteren)” staan.
Bijvoorbeeld: Beste
Tekst uitnodiging sturen
Als je een uitnodiging stuurt kun je dit het beste via een desktop of laptop doen, zolang je op smartphone of tablet geen persoonlijke berichten kunt sturen. Tenzij je naast de persoon zelf staat natuurlijk, dan is de smartphone wel weer erg handig ;) Maar welke tekst moet je dan sturen bij het uitnodigen? Hou het simpel. Een regel is vaak al voldoende, als het maar persoonlijk is.
Bijvoorbeeld: Beste [LinkedInner], ik wil graag met je linken, misschien dat we elkaar nog eens ergens mee kunnen helpen. Groet, Corinne
Het hangt natuurlijk een beetje af van de persoon met wie je wilt linken. Ik krijg vaak uitnodigingen naar aanleiding van mijn gratis LinkedIn handleiding. Mensen bedanken me en willen graag in contact blijven. Evenals oud-cursisten bijvoorbeeld. Nogmaals, het hoeft nog geen 30 seconde werk te kosten, als het maar persoonlijk is. Ben je uit op interactie, dan is een vraag aan het einde van je berichtje een uitnodiging verder te reageren.
Bijvoorbeeld: Beste [LinkedInner], ik wil graag met je linken, misschien dat we elkaar nog eens ergens mee kunnen helpen. Is er misschien iets dat ik nu al voor jou kan betekenen? Groet, Corinne
Wat als je de uitnodiging weigert
Als je de uitnodiging weigert volgen er 3 opties:
- Je klikt op “negeren” en doet er verder niets mee.
De uitnodiging verdwijnt in je archief en blijft “zweven” totdat je hem zelf weggooit.
Mocht je spijt krijgen van je actie, hem alsnog willen accepteren (je komt hem ineens tegen ergens en hey….blijkt toch dat het een waardevolle connectie is), dan kun je op de uitnodiging in het archief klikken en alsnog op “accepteren” drukken. Ook kun je er voor kiezen om hem hier alsnog eerst antwoord te geven óf hem de prullenbak in te gooien.
- Je kunt aangeven dat je de persoon niet kent
- je kunt aangeven dat het spam is.
Op het moment dat je een van deze 2 opties kiest, dan zal desbetreffende persoon een “vinkje” achter zijn naam krijgen bij LinkedIn. Mocht hij er teveel krijgen, dan volgen er restricties vanuit LinkedIn. Je kunt dan geen uitnodigingen meer sturen zonder het e-mailadres van de persoon te kennen. Gaat hij nog een keer de fout in, dan kan het zomaar zijn dat je op een dag je profiel niet meer kunt openen omdat LinkedIn hem afgesloten heeft.
Het aantal “vinkjes” die je nodig hebt voor deze restricties is niet bekend. Men vermoed 5 voor “het onbekend” zijn en 3 voor “spam”.
LinkedIn workshop 26 augustus
Meer weten over LinkedIn? Wil je ook en professioneel profiel en leren hoe je met LinkedIn goed kunt netwerken? Kom dan naar mijn workshop op 26 augustus in Amersfoort. Er zijn nog enkele plekken vrij!
Corinne,
Sommige hulp-vragers willen gewoon niet gered worden, en “één gek kan meer vragen dan 10 wijzen enz;” Toch kan ik mij de drenkeling voorstellen die feestelijk verlichte SMcruise schepen aan de horizon voorbij ziet varen terwijl hij/zij vergeefs de aandacht probeert te trekken.
Zwemles aanbieden (gratis!) lijkt mij inderdaad zinvoller dan reddingsbandjes toegooien ;
Bon courage
Victor
@Victor: en daarom heb ik een handleiding LinkedIn gemaakt welke ik regelmatig update zodat iédereen het zelf kan leren en antwoorden kan vinden op zijn of haar vragen als het gaat om LinkedIn. En nog gratis ook: https://www.corinnekeijzer.nl/downloads/gratis-handleiding-linkedin/ Wil je echt de diepte in, dan kun je mijn boek ‘Meer succes met LinkedIn!’ kopen of een workshop volgen. Het gratis advies houdt uiteraard ergens op ;)
Als iemand mij een vraag stelt die ik niet begrijp, hier of op een van mijn socialmediakanalen, vraag ik door. Het is nou eenmaal soms lastig via platte tekst iets duidelijk te maken of te krijgen. Als ik dan geen antwoord meer krijg, dan houdt het op. Vragen beantwoorden doe ik ook maar geheel vrijwillig en kosteloos tussen mijn werkzaamheden door, de vraagsteller mag dan ook bést wat meer moeite doen als ik het niet direct begrijp.
Corinne,
De vraag van Thomas en het antwoord daarop geven precies aan waarom de kloof tussen gebruikers en niet gebruikers van social media steeds groter wordt. Het valt voor een habitué SM niet meer te begrijpen wat de ander niet begrijpt: in dit geval zal Tomas uit her antwoord wellicht opmaken dat de oorzaak van zijn ergernis in de instellingen van Linkedin moet worden gezocht, maar hij zou ook kunnen gaan zoeken in de instellingen van zijn mail-programma of elders .Mogelijk gaat hij twijfelen aan zijn eigen instelling .. -een-door mij vaak gevolgde reactie-:
kennelijk ben ik hier te dom voor of stel ik te domme vragen; als het antwoord immers niet de gehoopte verklaring geeft of zelfs voor meer verwarring zorgt, dan laat je dit ônbegrijpelijke gereedschap verder gewoon liggen.
Bonne journée
Victor
Ik begrijp je vraag niet Thomas….je hoeft nergens aan te geven dat je iemand kent. Als je iemand weigert kun je wel aangeven dat je hem niét kent. Maar snap niet wat dat met je privé mail te maken heeft. Emails kun je sowieso uitzetten in je instellingen. Zelf werk ik alleen met uitnodigingen op LinkedIn zelf.
Beste Corinne,
Hartelijk dank voor het artikel. Ik zoek al een poos (op Google) naar hoe om te gaan met uitnodigingen die je bijvoorbeeld op je prive email adres binnenkrijgt, waar je moet aangeven of je desbetreffende person kent. In mijn LinkedIn account is deze uitnodiging niet te zien.
In deze tijd van spam en/of ransomware en phishing ben ik zeer terughoudend om hier iets mee te doen.
Ik kan tot dusver geen enkel antwoord vinden op deze vraag. Alvast vriendelijk dank.
Met vriendelijke groet, Thomas
Bekijk altijd eerst het profiel en beoordeel dan of je wel/niet accepteert!
[…] mensen vinden het vervelend om een uitnodiging te krijgen op LinkedIn dat gepaard gaat met het standaard onpersoonlijke bericht van LinkedIn zelf. Vaak kun […]
[…] Vorige […]
Heel herkenbaar. Ik heb ook al ruim een jaar ‘standaard’ een antwoord klaar staan als ik
een niet-persoonlijke uitnodiging krijg. Dat werkt als tussenoplossing
prima en wordt ook begrepen door de ontvanger.
Vorig jaar Marcel Molenaar van LinkedIn erop gewezen dat je niet
via een tablet de standaard tekst kon vervangen en hem daar dit jaar
tijdens Digital Marketing Live in Amsterdam nog eens aan herinnerd.
Er wordt inderdaad aan gewerkt schijnt het. Maar het duurt wel lang.
We wachten af.
Natuurlijk heeft Corinne gelijk! Een ietwat milder antwoord dan dat van mij, is wel zo netjes. Misschien dat het komt omdat ik als wethouder heel veel van dit soort uitnodigingen krijg van bedrijven/personen die heel graag hun product of dienst aan de gemeente Zaltbommel willen verkopen. Overigens, daarvoor moet je niet bij een bestuurder zijn… Ook omdat ik zelf 13 jaar lang acquisitie en relatiebeheer heb gedaan (en ook LinkedIn daarvoor heb ingezet) weet ik aardig wat de do’s en dont’s zijn van het gebruik van dit soort middelen. De grote DO: maak het persoonlijk. En op deze manier een eerste stap zetten om een acquisitie aan te gaan: een duidelijke DON’T. Los van het feit dat ik uberhaupt niet op het betreffende product of dienst zit wachten. Maak je de uitnodiging persoonlijk en zet je er ook nog eens bij dat je graag een afspraak wilt om [product X] / [dienst Y] bij mij als verantwoordelijk bestuurder onder de aandacht te brengen, dan ben ik nog genegen ook om te glimlachen en de uitnodiging te accepteren. Want je bent eerlijk en hebt tijd besteed om het persoonlijk te maken. Dan kan ik niet anders dan in ieder geval de conversatie aan te gaan! En dat is pas echt de eerste stap in acquisitie en relatiebeheer!
Mooie aanvulling Han, dank je wel voor je reactie!