Yesssss, goed nieuws! Facebook heeft besloten dat er een einde moet komen aan de zogenaamde “Fangate”. Oftewel, de voorwaarde je pagina te liken voordat je mee kunt doen aan een actie of prijsvraag bijvoorbeeld.
Voorwaarden Facebook promoties
Een klein jaar geleden, begin september 2013, werd het vragen om likes en reacties in je updates al verboden door Facebook, evenals het bedelen om shares. Oftewel, je mag geen gebruik maken van de tijdlijn van een ander ter promotie van jezelf.
Facebook Fangate werkt averechts
Helaas bleef de regel bestaan dat je iemand wel mag vragen je pagina eerst leuk te vinden om vervolgens pas mee te mogen doen aan een actie of prijsvraag, de zogenaamde Fangate. Jammer genoeg snappen de beheerders van die pagina’s niet dat als je mensen dwingt tot het liken van je pagina (om iets te winnen bijvoorbeeld) dat dat juist averechts kan werken. Vaak gaat het alleen om het winnen van de prijs. Daarna zullen ze je updates weg klikken, je posts als spam rapporteren of je pagina weer ontliken.
Negatieve edgerank
Wat beheerders zich niet realiseren is dat dit ten koste gaat van je Edgerank. Oftewel, het bereik van je updates wordt minder. Gelukkig is er nu dan ook een einde aan de Fangate gekomen. Je mag vanaf 5 november noch in je update, noch in een app, vragen om je pagina te liken. Wel mag je vrienden uitnodigen om een pagina te liken.
Zou dit nu eens echt een einde maken aan de “Like, share en Win acties“? Ik hoop het. Laten we nu eens voorgoed verlost worden van deze tijdlijn terreur!
De natuurlijke weg
Wil je dat mensen je pagina liken, dan zul je daar voor moeten werken. Goede content, goede tips, nieuwtjes, leuke dingen om te delen en ze komen vanzelf. Met adverteren kun je met weinig geld al de aandacht op je pagina vestigen en ook op die manier je community laten groeien. Je zult zien, het gaat zijn vruchten afwerpen. Maar het is investeren, in vooral tijd.
Hoi Corinne, dank je wel voor je heldere uitleg. Ben het met je eens dat goede content je doelgroep moet verleiden. Alleen is het al sinds marketing bestaat ook gewoon om je publiek te verleiden met incentives. Gaat het dan nu zo werken dat je eerst wat geeft en achteraf vraagt of ze hun dank willen uitdrukken in een like of een share? Mijn ervaring is dat bedrijven ook snel resultaat willen hebben van hun investeringen. Vandaar dat menig tijdlijn volstaat met like en wins en vragen om shares. Zoals je aangeeft mocht dit al een hele tijd niet van Facebook en toch gebeurt het volop.Vraag me dus af hoe Facebook dit gaat handhaven?
Hoi Menno, dank je voor je reactie.
Ik ben ook niet tegen “publiek verleiden” hoor, vrees dat dat iets tot in den eeuwigheid blijft bestaan, al is het maar omdat mensen graag verleid worden ;)
Waar het hier vooral om draait is het verkrijgen van “valse” likes. Mensen die niet oprecht geïnteresseerd zijn in je product (het gros, klein deel zal misschien wel oprecht geïnteresseerd zijn), maar alleen in het gratis verkrijgen ervan.
Juist dat “snel resultaat” willen behalen is niet meer van deze tijd. Je zult moeten investeren in kwaliteit, lange-termijn relaties aan moeten gaan met je klanten. Dat is een andere manier van denken en werken en voor veel bedrijven moeilijk omdat “ze het altijd al zo doen” op de manier zoals ze het deden. Degenen die hier echter wel in weten mee te gaan zullen overleven en uiteindelijk aan het langste eind trekken.
Ik weet niet hoe en of Facebook dit gaat handhaven. Wel gaat het ten koste van je edgerank, zoals omschreven in mijn blog, en zul je er uiteindelijk gewoon niet beter van worden. Verspilde energie en tijd die like & win acties, steek je geld in betere acties of advertenties.
Iets weggeven of laten winnen is hartstikke leuk, maar beloon dan je trouwe fans in plaats van nieuwe fans die waarschijnlijk helemaal geen fan zijn ;)