Het is een van de meest gestelde vragen van ZZPers en MKBers: kan ik mijn persoonlijke Facebook profiel gebruiken of moet ik een zakelijk Facebook profiel opzetten? Beide heeft voordelen, maar toch is het over het algemeen handig en verstandig een zakelijk profiel te gebruiken. Ik leg uit waarom.
Persoonlijk versus zakelijk profiel
De verschillen tussen een persoonlijk profiel en een zakelijk profiel zijn groot. Buiten dat volgens de Facebook voorwaarden een persoonlijk profiel niet zakelijk ingezet mag worden, biedt een zakelijk profiel ook veel meer voordelen. Ik zet ze op een rijtje:
-
Onbeperkt aantal fans
Op je persoonlijke profiel kun je maximaal 5.000 vrienden toevoegen, op je zakelijke profiel kan een ongelimiteerd aantal mensen fan worden. 5.000 klinkt misschien nu heel veel als je er aan gaat beginnen, maar vergis je niet, het kan hard gaan en voordat je het weet heb je een probleem. Omzetten van een persoonlijk profiel naar een zakelijk profiel kan, maar verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Voorkomen is dus beter dan genezen.
-
Statistieken
Een groot voordeel van het zakelijke profiel is dat je gebruik kunt maken van de insights, oftewel de statistieken, van Facebook. Deze bieden een schat aan informatie, bijvoorbeeld wie je fans zijn, waar ze vandaan komen, wanneer ze online zijn, hoe je updates het doen, hoeveel fans er bij zijn gekomen, waar ze vandaan komen, enz.
-
Mogelijkheden tot adverteren
Wat op een persoonlijke pagina niet mogelijk is en op een zakelijke wel: adverteren. Er zijn diverse vormen van adverteren, je kunt je pagina promoten, je updates, je apps of evenementen. Op deze manier kun je een stukje awareness creëren, bekendheid, en mensen wijzen op je pagina of bijvoorbeeld naar je website trekken. Adverteren op Facebook kan al voor een paar tientjes en kan heel effectief zijn (mits je het goed inzet voor de juiste doelgroep).
-
Applicaties
Op je zakelijke pagina kun je gebruik maken van applicaties. Dit kunnen de standaard applicaties van Facebook zelf zijn, zoals evenementen, recensies en video’s, maar je kunt ze ook zelf laten maken (kost over het algemeen wel een hoop geld) of (deels) gratis versies gebruiken. Zo kun je een applicatie toevoegen om online te laten reserveren, handig voor restaurants, wellness centrums, enz, Je kunt bijvoorbeeld je webshop er in hangen of een inschrijvingsmogelijkeid voor je nieuwsbrief.
Tip: bekijk eens bij je concullega’s of vergelijkbare Facebook pagina’s welke apps zij gebruiken. Meestal, als je deze apps even opent, zie je van welke ontwikkelaar deze app is of hoe de app heet. Boven in de zoekbalk kun je dan op de naam zoeken, vaak vind je hem dan vrij gemakkelijk en kun je hem ook installeren indien gewenst.
-
Recensies
Mensen kun je recensies geven op je zakelijke pagina, tenminste, als je de juiste instellingen gebruikt. Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van reviews online (bedenk maar eens, als je uit eten gaat, op vakantie of een apparaat wilt kopen) en dat geldt ook voor jou als persoon of voor jouw producten en/of diensten. Daarom belangrijk deze toe te laten op je pagina (dit doe je door een fysiek adres in te voeren in je instellingen).
-
Aantal extra opties in updates
Je hebt bij het plaatsen van je updates op een zakelijk pagina een groot aantal voordelen: je kunt berichten inplannen in de toekomst, je kunt doelgroepgericht iets plaatsen, bijvoorbeeld op taal, geslacht of leeftijd, je kunt call to action buttons toevoegen aan een filmpje en je kunt updates vastmaken aan de bovenkant.
Laat je persoonlijke profiel samenwerken met je zakelijke pagina
Genoeg redenen dus om toch te kiezen voor dat zakelijke profiel. En als je slim bent gebruik je je persoonlijke profiel om je zakelijke profiel te helpen. Plaats bijvoorbeeld een update op je zakelijke profiel en deel dat later met je persoonlijke profiel waar je vrienden zitten. Vrienden zijn misschien niet geïnteresseerd in jouw zakelijke profiel, maar soms deel je iets dat misschien wel de moeite waard is en wat zij misschien ook wel willen delen of waarop ze willen reageren. En als jij updates op “openbaar” zet in je persoonlijke profiel, dan kan iedereen het lezen, niet alleen je vrienden. Soms kan dat handig zijn als je als persoon eens iets wilt roepen.
Reageren en liken als zakelijk profiel
Wat vaak vergeten wordt, is dat je als zakelijk profiel heel goed ook pagina’s kunt liken en dat je daar ook als zakelijk profiel kunt reageren. Hartstikke mooi voor je zichtbaarheid! Ook daarvoor heb je dus geen persoonlijk profiel nodig. Het enige nadeel is dat je als zakelijk profiel geen lijsten kunt aanmaken, dat kan alleen met je persoonlijke profiel.
Optie “Volgen” op het persoonlijke profiel
Als je vrienden wordt met iemand op je persoonlijke profiel, dan volg je diegene automatisch (je kunt dit overigens uitzetten). Niet-vrienden kunnen jou ook volgen, maar dat moet je dan instellen in je instellingen. Op het moment dat je een update openbaar plaatst en een niet-vriend volgt jou, dan ontvangt hij jouw bericht in zijn tijdlijn. Sommige ZZPers maken van deze optie gebruik om zo het zakelijke profiel te omzeilen. Ik zie er zelf het nut niet zo van in en kies liever voor de zakelijke pagina. Het risico dat je je updates vergeet om te zetten qua zichtbaarheid, dus van vrienden naar openbaar en andersom, is te groot (zeker op de mobiele applicaties). Voordat je het weet beland die gezellige intieme foto alsnog in je zakelijke netwerk. Voorkomen is beter dan genezen.
Openheid, transparantie en gunfactor
Uiteindelijk draait het hierom op Facebook: openheid, transparantie en gunfactor. Wees je zelf als ZZPer, reageer als persoon als je vanuit een bedrijf een Facebook pagina beheert, wees open en transparant, dan maakt het niet uit wat voor profiel je hebt. Durf de interactie aan te gaan en bouw een relatie met je fans. Dat betekent niet dat je vrienden moet worden. En alleen daarom al is het verstandig je persoonlijke profiel en zakelijke profiel goed te scheiden. Vrienden zijn vrienden, fans zijn zakelijke relaties.
Geef een reactie