Het LinkedIn bedrijfsprofiel wordt nog te veel onderschat vind ik. Het biedt supermooie mogelijkheden voor bedrijven, zeker als je met regelmaat vacatures hebt, veel medewerkers hebt en B2B werkt. Ik geef je hieronder een paar ultieme tips.
Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel
Het is nog erg in ontwikkeling, het LinkedIn bedrijfsprofiel, maar toch is het voor grotere bedrijven nu al een mooie tool om awareness, klantbinding en (toekomstige) medewerkersbinding te creëren. Hieronder 10 tips om optimaal gebruik te maken van dit business account op LinkedIn.
Tip 1: het is je digitale bedrijfsvisitekaartje
Net als dat het persoonlijke profiel voor jou als persoon je digitale visitekaartje is, zo is ook het bedrijfsprofiel op LinkedIn voor een bedrijf het visitekaartje. Je hebt een mooie omslagfoto, een profielfoto en je hebt een aparte profielfoto voor het reageren op updates. Op je homepage heb je 2.000 tekens om je bedrijf te presenteren en daaronder diverse velden waarin je aan kunt geven hoe groot je bedrijf is, wanneer het opgericht is en ruimte voor een website en contactgegevens. Belangrijk detail: schrijf daarom je teksten gericht op specifieke zoektermen.
Tip 2: het is goed voor je vindbaarheid
SEO (Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachineoptimalisatie) is heel belangrijk voor je LinkedIn bedrijfspagina. De manier hoe je in Google zoekt op bepaalde trefwoorden of zinnen, geldt ook voor LinkedIn, je trekt bepaalde bezoekers op die manier naar een website toe. Het is dus heel belangrijk dat je vindbaar bent door die juiste zoektermen te gebruiken. Hier heb je mooie tools voor, zoals de zoekwoordplanner van Google, maar ook kun je woorden uit je analytics van je website halen bijvoorbeeld. deze biedt een schat aan informatie.
Tip 3: het is goed voor je zichtbaarheid
De bedrijfspagina van LinkedIn is ook goed voor je zichtbaarheid. Net als bij het persoonlijke profiel kun je updates plaatsen en hierin je ontwikkelingen van het bedrijf, nieuwtjes, vacatures en andere items plaatsen. Volgers van je profiel zien deze updates. Heb je meer dan 100 volgers, dan kun je je updates opdelen in doelgroepen, zoals locatie, senioriteit, bedrijfsgrootte of taal. Het belang van goede updates zit hem in het feit dat mensen er dan op gaan reageren, het delen of liken. Op het moment dat dat gebeurt komen de updates ook bij niet-volgers terecht, namelijk het netwerk van je volgers. Je bereik van je update wordt groter, met als gevolg merkbekendheid, binding met je merk en wellicht zelfs aankopen of afname van diensten.
Tip 4: je hebt mogelijkheid tot het sponsoren van je updates
Je updates komen terecht bij je volgers, dus als je niet-volgers wilt aantrekken zul je daar andere middelen voor in moeten zetten. Het sponsoren van je update is daar een voorbeeld van. Heeft een update goed gelopen, dan kun je door middel van een veilig systeem (je betaalt per click of per 1000 views, bedrag afhankelijk van populariteit) je update bij niet-volgers in de tijdlijn laten verschijnen. Deze manier van adverteren is zeer effectief. Pas alleen op dat je niet gaat spammen, dan val je uit de toon bij de andere updates.
Tip 5: gebruik je werknemers als ambassadeurs
Je werknemers zijn je grootste ambassadeurs. Zij dragen je bedrijf als het goed is al een warm hart toe (zo niet, dan is het tijd voor een andere baan) en kunnen jouw bedrijf op LinkedIn helpen door met hun persoonlijke profiel je updates te delen, er op te reageren of het te liken. Op die manier komt het ook in hun eigen netwerk en wordt het bereik groter van de updates waardoor het weer volgers aan zal trekken en merkbekendheid zal opleveren. Zorg er ook voor dat je werknemers aan het juiste bedrijfsprofiel gekoppeld zitten.
Tip 6: bouw een band op met potentiële werknemers
LinkedIn is op dit moment dé vacature site. Door goed gebruik te maken van het netwerk biedt LinkedIn mooie mogelijkheden voor werkzoekenden. Ook het volgen van bedrijven waar je als persoon graag wilt werken is één van de voordelen van LinkedIn. Je kunt namelijk een aparte “carriere pagina” aan laten maken (kost wel geld), waarmee je je als bedrijf heel mooi als potentiële werkgever kunt profileren. Door te laten zien hoe jij als werkgever in het bedrijfsleven staat, wat je te bieden hebt, welke collega’s er werken en welke vacatures je hebt, bouw je een band op met je potentiële werknemers. Op lange termijn bespaar je je hiermee maar liefst 50% op personeelskosten en 28% op verloopkosten. Daar wel eens over nagedacht?
Tip 7: maak gebruik van je statistieken
Je hebt op het business account een aparte tab “analysis” waarin je kunt zien hoe je updates het doen, wie jouw bezoekers maar ook je volgers van je bedrijfsprofiel zijn, wat voor functie ze hebben, welke senioriteit en war ze vandaan komen. Een schat aan informatie die je weer kunt gebruiken om bijvoorbeeld doelgericht je updates te plaatsen. Gesponsord of niet.
Tip 8: maak gebruik van showcases
Heb je meerdere soorten producten en/of diensten? Dan kan het een mogelijkheid zijn om showcases aan te maken. Dit zijn aparte landingspagina’s binnen LinkedIn, die wel gekoppeld zijn aan je bedrijfsprofiel, waarmee je aparte volgers kunt aantrekken en ook updates gericht op deze volgers kunt plaatsen. Het grote voordeel is dat je bij meerdere producten niet iedereen met informatie hoeft lastig te vallen waar misschien niet iedereen op zit te wachten. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een importeur van meerdere merken auto’s. Als jij geïnteresseerd bent in de een, wil dat niet zeggen dat je ook de andere merken wilt volgen.
Tip 9: maak gebruik van advertentiemogelijkheden
Buiten dat je je updates kunt sponsoren, kun je ook adverteren op LinkedIn zelf, bijvoorbeeld door banners op bepaalde pagina’s. Ook dit kan je geheel gericht op doelgroep doen, zodat alleen potentieel geïnteresseerde personen deze advertenties zien.
Tip 10: voeg relevante groepen toe aan je bedrijfsprofiel
In je bedrijfsprofiel heb je de mogelijkheid om 3 groepen toe te voegen. Je kunt deze groepen zelf beheren, maar het mogen ook groepen zijn waar je als beheerder lid van bent en die jij belangrijk vindt om te koppelen aan je bedrijfsaccount. Bijvoorbeeld omdat ze een zelfde soort onderwerp hebben.
Geef een reactie