Of je nu zzp’er of mkb’er bent of een groot bedrijf hebt, nationaal of internationaal, een LinkedIn bedrijfspagina heeft voor iedereen voordelen. Een ding moet je sowieso niet doen, en dat is het persoonlijke profiel gebruiken als bedrijfsprofiel.  Waarom niet? Ik geef je tien redenen!

Persoonlijke LinkedIn profiel zakelijk gebruiken

Ik zie ze helaas nog steeds wel eens voorbij komen. Aiii, wat een gemiste kans voor bedrijven die het persoonlijke profiel gebruiken voor hun bedrijf. Je mist een hoop functionaliteiten en je kunt het ook niet omzetten (zoals bijvoorbeeld bij Facebook). Dus dat wordt opnieuw beginnen als je het te laat door hebt. Maar waarom dan persé een LinkedIn bedrijfspagina? Ik geef je de tien grootste voordelen!

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 1 – Doelgroep updates bepalen

Je kunt op je bedrijfspagina updates plaatsen, net als bij het persoonlijke profiel. Wat echter niet bij het persoonlijke profiel kan, en bij de bedrijfspagina wel, dat is dat je je doelgroep kunt kiezen. Je moet hiervoor wel meer dan 100 volgers hebben, maar daarna heb je zes keuzes in doelgroepen. Zo val je niet volgers lastig met updates waar ze niets in hebben, bijvoorbeeld in taal of op locatie.

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 2 – Afbeelding uploaden bij link

Wat bij het persoonlijke profiel niet kan en op de bedrijfspagina van LinkedIn wel, is een aparte miniatuurafbeelding uploaden bij je weblink in de update. Handig als je je “open graph” nog niet goed hebt ingeregeld, of gewoon omdat je een andere afbeelding er bij wilt laten zien.

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 3 – Statistieken updates

Je kunt van de updates op je bedrijfspagina exact zien wat het bereik is, hoe vaak er op geklikt is, wat de interactie is (gedeeld, gereageerd, geliket) en wat het engagementpercentage is. Op het persoonlijke profiel zie je in je updates alleen de interactie terug (en die moet je zelf optellen).

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 4 – Updates sponsoren

Een van de allergrootste voordelen van de bedrijfspagina is het kunnen sponsoren van je updates. Zo bereik je ook niet-volgers, kun je je bekendheid vergroten en meer clicks en/of conversie genereren. Kan met het persoonlijke profiel echt niet.

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 5 – Analysis

Een ander groot voordeel zijn absoluut de analyses, oftewel de statistieken van je bedrijfspagina op LinkedIn. Een schat aan informatie haal je hier uit:

  • Een overzicht van je updates met alle gedetailleerde cijfers
  • Demografische gegevens van je volgers (senioriteitsniveau, bedrijfstak, bedrijfsgrootte, functie, wel of niet werknemer)
  • Paginaweergaven en het aantal unieke bezoekers op je bedrijfspagina
  • Aantal klikken op je eventuele carrierepagina (zie hoofdstuk )
  • Demografische gegevens van bezoekers

Met deze informatie kun je anticiperen op je doelgroep met je updates, advertenties en je andere doelen. Geweldig toch?! En gewoon gratis, allemaal voor niets!

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

 

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 6 – Showcases

Niet voor iedereen geschikt, maar voor bedrijven die meerdere diensten en/of producten aanbieden wel degelijk een uitkomst: een showcase. Bouw voor iedere verschillende product of dienst, of meerdere groepen producten of diensten, een aparte groep volgers op. Verstuur updates aan alleen diegenen die daar geïnteresseerd in zijn en geef ze met deze aparte landingspagina binnen je Bedrijfspagina een aparte bijzondere plek.

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 7 – Carrierepagina

Voor bedrijven die meerdere vacatures per jaar te bieden hebben en/of die zich graag als werkgever willen profileren, dan is de carrierepagina een uitkomst! Op dit aparte (betaalde) tabblad op je bedrijfspagina bouw je een relatie op met je (toekomstige) werknemers. Je kunt laten zien hoe ontzettend leuk jouw werknemers het vinden bij jouw bedrijf, wat nieuwe collega’s kunnen verwachten en ze alvast warm draaien voor een toekomstige baan bij jullie.

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 8 – Vacatures plaatsen

Verbonden aan de Carrierepagina is de mogelijkheid om je vacatures te plaatsen. Deze komen op deze aparte pagina te staan en zijn gekoppeld aan het geweldige vacaturesysteem van LinkedIn. Op de lange termijn kan dit je maar liefst 28% aan personeelskosten besparen. Steek die maar in je zak!

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 9 – Werknemers gekoppeld aan jouw bedrijf

Niets belangrijkers dan je werknemers. Zij zijn je grootste merkambassadeurs, ook online! Op hun persoonlijke profiel verbinden zij zich middels hun werkervaring aan jouw bedrijfspagina. En wat denk je dat mensen het eerste doen als ze op jouw bedrijfspagina komen? Juist, klikken op je werknemers!

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

Voordeel 10 – Adverteren

Tot slot nog een heel belangrijk voordeel voor de LinkedIn bedrijfspagina, die je als persoonlijk profiel niet hebt: advertenties plaatsen. Op LinkedIn is adverteren erg effectief. Dit komt omdat er niet teveel advertenties op staan en je ze heel doelgericht kunt inzetten. Er zijn meerdere plekken waar je advertenties kunt plaatsen en er bestaan mogelijkheden om persoonlijke profielfoto’s van mensen te gebruiken als ze de advertentie tegen komen. Hoe cool is dat?!

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

 

Voordelen LinkedIn bedrijfsprofiel

LinkedIn voor bedrijven

Meer weten? In mijn e-book “LinkedIn voor bedrijven” leer ik je alles over wat je moet weten van de LinkedIn bedrijfspagina. Hoe trek je meer volgers naar je LinkedIn bedrijfspagina, hoe maak je goede updates, welke advertentievormen zijn er en alles over de extra opties zoals de showcases en carrièrepagina.

bedrijfspagina LinkedIn opzetten

bedrijfspagina linkedin opzetten

Tip: Het is een e-book in pdf vorm, dus voor ieder apparaat gemakkelijk leesbaar en geen aparte tool of app nodig. Toch liever een print versie? Bij copyshops kun je het laten printen en binden (bijvoorbeeld door een ringband).