De geruchten worden steeds luider en luider: Facebook wil een eigen streaming muziekdienst gaan beginnen. Dat zou betekenen dat jij binnenkort via Facebook naar jouw favoriete bands, dj’s en artiesten kunt luisteren.

Concurrentie

Volgens de muziek en techniek website Musicalley is Facebook achter de schermen druk bezig om dit op poten te zetten. Het zou betekenen dat de grote muziekdiensten zoals Spotify, het Tidal van artiest Jay-Z, Deezer en het recent gelanceerde Apple Music er een mega grote concurrent bij gaan krijgen. En niet alleen deze muziekdiensten zullen met een schuin oog meekijken, ook de vele radiostations  zullen met argusogen het nieuws dat social media gigant Facebook deze dienst gaat brengen, in de gaten houden. Want dit betekent ook voor hen een grote concurrent erbij.

Logische stap voor Facebook

Het idee om een eigen streaming muziekdienst te lanceren lijkt een logische stap voor Facebook om te nemen. Het succes van het uitrollen van de mogelijkheid om video te plaatsen in de tijdslijn is de eerste stap geweest om Facebook nog aantrekkelijker te maken voor zowel bedrijven als voor consumenten. Naast video is muziek fantastische content om op je platform te hebben. En je kunt natuurlijk ook geld verdienen met het serveren van streaming muziek.

In de wandelgangen wordt gesproken dat Facebook eerst ervoor wilt zorgen dat artiesten royalty’s betaald krijgen zodra een muziekvideo van de desbetreffende artiest wordt getoond. Deze royalties worden dan met Facebook gedeeld. Een soortgelijk systeem heeft YouTube op dit moment ook. Zodra deze stap genomen is en Facebook ervoor heeft gezorgd dat ook de artiesten en dj’s het Facebook platform omarmen, pas dan worden de volgende stappen richting een streaming muziekdienst genomen.

Streaming is uitgegroeid tot een steeds belangrijker onderdeel van de inkomsten van de muziek industrie. In 2014 kwam 9% van de wereldwijde digitale omzet uit advertentie-ondersteunde streams, en 23% van abonnementen, volgens de IFPI. Het aantal betalende abonnees groeide in 2014 wereldwijd met 46,4%  en de inkomsten uit abonnementen steeg met 39%. En we staan slechts aan het begin van deze ontwikkeling.

Wanneer begint Facebook hiermee?

Zoals gezegd; het zijn op dit moment geruchten. Bronnen komen hier in de wandelgangen mee naar buiten. Men gaat ervan uit dat binnen enkele maanden we al de eerste stappen gaan zien op het gebied van muziekvideo’s en het regelen van inkomsten via royalty’s. De streaming muziekdienst zal wellicht daarna maanden later gaan volgen. We houden de ontwikkelingen in de gaten.