Bedrijven die al een bedrijfspagina hebben op LinkedIn worstelen vaak nog met een hoop vraagstukken. Een eerste indruk maak je maar één keer, dat geldt ook online en dat geldt ook voor bedrijven. Het is dus van belang dat je een professionele verzorgde bedrijfspagina hebt, anders grote kans dat het averechts werkt. Welke misstappen maken de bedrijven op LinkedIn? Ik zet de tien meest gemaakte “fouten” voor je op een rij.
10 meest gemaakte fouten van LinkedIn bedrijfspagina’s
Zelf houd ik niet zo van de term “fouten”, ik vind namelijk dat ieder bedrijf of persoon zelf moet bepalen hoe hij of zij zich profileert online. Liever geef ik adviezen en wijs ik op verbeterpunten. Of je ze opvolgt moet je uiteraard zelf weten, het is en blijft jouw vorm van branding. Bij deze tien meest gemaakte “fouten”, oftewel verbeterpunten” voor LinkedIn bedrijfspagina’s.
1. Teksten in het Engels terwijl doelgroep Nederlands is
Om de een of andere reden denken veel mensen nog steeds dat Engels de voertaal is op LinkedIn. Vaak zie je dan ook dat teksten op hun LinkedIn bedrijfspagina in het Engels geschreven is. Is je doelgroep Nederlands? Dan schrijf je je teksten ook in het Nederlands. Is je doelgroep Engels? Dan schrijf je ze in het Engels. Heb je doelgroepen in meerdere talen? Dan schrijf je ze in meerdere talen.
2. Geen afbeelding op de bedrijfspagina of gebruik van stockfoto’s
Gemiste kans als je als bedrijfsprofiel geen afbeelding hebt geplaatst. Je kunt hiermee je organisatie een uiterlijk geven. Heb je wel een afbeelding geplaatst en is dat een stockfoto? Ga je dan diep schamen. Plaats een foto van het personeel of een foto van het pand waarin jullie zitten. Wees creatief met de producten en/of diensten die je te bieden hebt. Gebruik een échte foto of een plaatje dat iets zegt over jouw organisatie en plaats deze ook in de juiste kwaliteit (646 x 220 pixels en minimaal 1 MB, maximaal 2 MB groot).
3. Slechte kwaliteit profielfoto
Sommige bedrijfsprofielen zie ik profielfoto’s hebben die op een smartphone of tablet slecht te zien zijn vanwege bijvoorbeeld te lage resolutie, teksten of te kleine logo’s. Check altijd hoe het er uit ziet op Smartphone of tablet aangezien het gros van de mensen daar tegenwoordig LinkedIn op bezoekt.
4. Updates alleen in de zend-modus plaatsen
Net als bij andere social media kanalen is het op LinkedIn niet de bedoeling dat je met je updates gaat spammen of alleen maar zenden. Het gaat er om dat je mensen betrekt en een relatie opbouwt met je volgers (die wellicht ook toekomstig werknemer zijn). Stel daarom eens een vraag, laat ze eens meedenken over ontwikkelingen in jouw organisatie of geen eens iets weg. Een sneak preview van nieuwe producten, een kijkje achter de schermen, geef ze het voordeeltje dat ze als relatie verdienen. Je LinkedInprofiel is geen reclamezuil. Fluisteren mag, maar ga niet schreeuwen.
5. Vacatures als Worddocument in de updates plaatsen
Niet iedereen heeft de financiële middelen en/of behoefte om een carrièrepagina op te zetten binnen het LinkedIn bedrijfsprofiel. Kleinere bedrijven, of bedrijven die maar een paar vacatures per jaar hebben kunnen dan ook bijvoorbeeld beter gebruik maken van de losse vacatures optie van LinkedIn. Hier moet je echter voor betalen en veel bedrijven hebben dat er niet voor over. Wat je dan ziet is dat ze de vacatures in Word of pdf als update plaatsen. Lang niet altijd een geslaagde opzet, niet vindbaar in de zoekmachine van LinkedIn en vaak onleesbaar op smartphone of tablet.
6. Geen gebruik maken van gesponsorde updates
Er wordt nog steeds massaal geld uitgegeven aan marketingactiviteiten, maar als je aangeeft dat het sponsoren van updates je veel meer oplevert én vaak een stuk goedkoper is dan sommige andere campagnes, dan krijg ik toch wel wat vragende blikken. Met gesponsorde updates kun je heel doelgericht advertenties plaatsen in de vorm van updates. Ze zijn erg effectief en goed meetbaar.
Veel mensen hebben niet door dat updates gesponsord zijn omdat ze tussen alle berichten op hun tijdlijn van connecties en gevolgde bedrijven staan. Maak je je gesponsorde update interessant genoeg dan zal je conversie hoog zijn. Dat kunnen bijvoorbeeld clicks naar je website zijn (denk aan bijvoorbeeld een webshop of een link om te registreren voor een evenement) maar ook nieuwe volgers voor je bedrijfspagina op LinkedIn.
7. Statistieken niet bijhouden
Meten is en blijft nog steeds weten. LinkedIn biedt de bedrijfspagina’s een schat aan informatie met gratis statistieken. Gebruik deze statistieken om je werkzaamheden op LinkedIn te meten en om eventueel bij te sturen. Wie zijn je volgers, welke updates vinden ze interessant, wat zijn hun functies en uit welke branche komen ze eigenlijk? Belangrijke informatie waar je heel veel mee kunt.
8. Niet reageren op reacties van volgers
“Negeren = fileren” reageerde iemand eens furieus op een social media kanaal, nadat hij compleet genegeerd werd door het bedrijf waar hij zij klacht bij uitte. Als je niet reageert op vragen of klachten dan kan dat wel eens een zeer negatief effect hebben met imagoschade tot gevolg. Je bent niet voor niets online actief, reageer daarom altijd. Laat zien dat je mensen serieus neemt. En bedenk altijd: ook “nee” is een antwoord.
9. Geen follow- en/of sharebuttons op je website
Dan heb je een mooie LinkedIn bedrijfspagina en dan communiceer je deze niet met je (potentiële) klanten of doelgroep. Hoe zonde is dat? Plaats op je website of blogsite altijd followbuttons zodat mensen je direct weten te vinden op LinkedIn, maar ook de optie om de artikelen of items van je website te delen via LinkedIn.
10. Geen samenwerking met andere media
Bedrijven weten de social media kanalen steeds beter te vinden en te beheren, maar nog te vaak zien ze het als eilandjes. LinkedIn, Facebook, Twitter, Google Plus, Instagram, maar ook traditionele media zoals folders, brochures, billboards, tijdschriften en kranten, al deze kanalen moeten met elkaar samenwerken. Je website is je etalage, al je kanalen hangen daarom heen en verbinden alles met elkaar.
Laat media elkaar versterken, maak er mooie een-tweetjes van. Je zult zien dat het gebruik van social media nóg krachtiger wordt.
Geef een reactie