Het is voor velen een bron van ergernis op Facebook, voor anderen juist weer de ultieme sport om aan zoveel mogelijk mee te doen: de like-share-winacties op Facebook. Iedereen vindt er wat van en ze lijken niet uit te roeien.Wij zijn benieuwd of de Facebookpagina’s die deze acties nog steeds inzetten ook daadwerkelijk resultaten boeken. Misschien is het toch wel hét ultieme middel om je producten, diensten en/of merk te promoten. Daarom zijn we een onderzoek gestart, Facebookbeheerders doe mee!
Like-share-winacties op Facebook
Zelf erger ik me groen en geel aan die dingen en ook schreef ik er begin 2014 een blog over: like-share-winacties op Facebook. Buiten dat ze wat mij betreft vaak schreeuwerig en spammerig overkomen, is het vaak ook in strijd met de wet op kansspelen en deels tegen de (wat vage) voorwaarden van Facebook in (zie onderdeel E punt 3) om dergelijke acties in te zetten. Vragen om een like voor je Facebookpagina als voorwaarde van deelname mag wel, vragen om het bericht te delen of iemand te taggen om iets te kunnen winnen bijvoorbeeld, mag niet. Maar de ervaring is dat Facebook en de Nederlandse overheid (nog) niet ingrijpen.
Dus waarom dan er mee ophouden? Nouja, misschien omdat je ook niet altijd kunt checken óf iemand jouw pagina geliket heeft of je post gedeeld heeft? Of omdat mensen je pagina rapporteren, je updates verbergen of misschien omdat je echte fans je niet meer volgen en je alleen nog opgescheept zit met hebberige, productverzamelende nepfans?
Onderzoek
Wij kunnen er natuurlijk van alles van vinden en ons er vreselijk over opwinden, maar toch vragen we ons af waarom die acties nog steeds gehouden worden. Vaak zie je ook dezelfde Facebookpagina’s deze like-share-winacties plaatsen, dus er moet dan toch ook wel iets goeds uit voortkomen zou je denken. Wij zijn benieuwd. Benieuwd naar de effecten, het hoe en waarom, en willen dit graag voor eens en altijd boven tafel hebben: zijn like-share-winacties nu wel of niet effectief?
Help ons en vul de enquête voor 10 mei 2016 in. Het kost je hooguit vijf minuten van je tijd en de waardevolle uitkomst delen we uiteraard weer met jullie :)
[…] verschillende onderzoeken gehouden omtrent like-share-winacties op Facebook. Aan de ene kant ondervroegen we de Facebookbeheerders die dergelijke acties inzetten en aan de andere kant de Facebookgebruiker die van dit soort acties […]
Hi Dennis, het is inderdaad een grijs gebied zoals ik al zei… en zolang Facebook er niets tegen doet en de eigen voorwaarden niet eens hanteert zullen we dergelijke zaken ook nooit zeker weten. In de NL voorwaarden vind ik het overigens ook niet terug bij III E 3…
Het is me opgevallen dat er verschil zit in de vertalingen bij de promotierichtlijnen. In de Nederlandse vertaling wordt Taggen niet genoemd maar in de Engelse vertaling staat:
3. Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and “tag your friends in this post to enter” are not permitted).
Hier wordt Taggen wel specifiek benoemd. Ik denk dat daar de verwarring vandaan komt.
Verder staat er bij de voorwaarden voor Paginabeheer het volgende:
D. Taggen
Je mag inhoud niet onjuist taggen en gebruikers niet aansporen om inhoud onjuist te taggen (spoor anderen bijvoorbeeld niet aan om zichzelf te taggen in foto’s waar ze niet op staan).
Dan kun je nog de vraag stellen of iemand aansporen zichzelf of vrienden in een reactie op een bericht te taggen, inhoud onjuist taggen is. Ik vind van wel, een reactie is ook inhoud en een tag hoeft niks met de persoon die getagt is te maken te hebben. Maar ook deze regel kun je op verschillende manieren interpreteren.
Voor mij is dit voldoende reden om te concluderen dat Taggen niet is toegestaan, om er zeker van te zijn dat mijn blog klopt heb ik het voorbeeld van Facebook (tag je vrienden in dit bericht…) Letterlijk overgenomen. Mij is in ieder geval duidelijk dat Facebook nog even goed naar zijn voorwaarden en de vertalingen moet kijken.
Betreffende de paginalikes, in verschillende (grote) blogs wordt hier tegenstrijdig over gesproken maar in de facebookrichtlijnen is daar niks van terug te vinden. Ik denk dat deze verwarring is ontstaan uit de tijd dat veel contests nog via Facebookapps liepen waarvoor een like nodig was om de inhoud van die apps te tonen (Fan-gating). En dat is zeker niet toegestaan.
Taggen is een grijs gebied, maar wordt niet specifiek genoemd in de voorwaarden: https://www.facebook.com/help/www/513248435437336/?ref=u2u
Het verschil is met delen dat je dan specifiek de actie mee helpt verspreiden en daarmee vraagt mee te doen als het ware. Met taggen is dat niet zo, je benoemt alleen maar iemand.
Hoi Corinne. Leuk dat je mijn blog hebt gelezen.
Ik heb veel verschillende bronnen gebruikt, meest van autoriteiten op dit gebied en vooral de promotierichtlijnen van Facebook zelf. Maar ik zal zeker nalopen of alles (nog) klopt.
Betreffende pagina likes zou je weleens gelijk kunnen hebben. Ik heb dit in meerdere artikels gelezen maar kan dit nergens in de voorwaarden van Facebook terugvinden. Ik ga dit nogmaals uitzoeken en aanpassen in mijn blog wanneer nodig. Hoewel ik veel aandacht besteed aan de juistheid kan er nog weleens een foutje insluipen. Bericht likes mogen inderdaad maar dat spreek ik ook niet tegen.
Betreffende taggen dat lees ik toch anders. Uit de promotierichtlijnen maak ik op dat je persoonlijke tijdlijnen niet mag gebruiken voor promoties. Wanneer je een vriend en/of jezelf tagt in een bericht dan verschijnt dit bericht op de tijdlijn van vriend en/of jezelf. Ik interpreteer dat als gebruik maken van persoonlijke tijdlijnen. Dat taggen daar niet specifiek als voorbeeld wordt genoemd betekend volgens mij niet dat het toegestaan is.
Hoi Dennis,
ik ga de resultaten zeker delen, ik wacht eerst nog even een andere enquête af, voor consumenten, welke ik nu in de maak heb. Wil die twee naast elkaar leggen.
ik weet niet waar je je artikel op gebaseerd hebt, de regels zijn misschien nog steeds wat vaag, maar jouw info in je blog klopt niet. Je mag wel degelijk vragen te liken of te taggen. Vragen om te delen mag niet.
Interessant onderzoek, ik ben erg benieuwd naar de resultaten want toevallig heb ik zojuist een blog online gezet over Facebook acties en wat nu precies de regels zijn: https://piit.nl/handleidingen/like-share-en-win-acties-2016/
Publiceer je de resultaten van je onderzoek ook?