Laatste update ivm wijzigingen: 10-4-2020
Het is een vraag die vooral kleinere ondernemingen en zelfstandig ondernemers vaak bezighoudt: heb ik wel of geen LinkedIn bedrijfsprofiel nodig? Het misverstand bestaat bij velen dat het vooral voor grotere bedrijven bestemd is en dat wil ik graag uit de wereld helpen. Ik geef je vijf reden om juist wel een LinkedIn bedrijfspagina op te zetten, ook als je zzp’er of mkb’er bent. In ieder geval altijd als je doelgroep ook op LinkedIn zit!
Waarom een LinkedIn bedrijfspagina
Een zakelijk profiel op LinkedIn is om diverse redenen een must, voor zowel kleine als grotere bedrijven. Het is eenvoudig aan te maken, het is gratis en de mogelijkheden zijn een stuk uitgebreider en weer heel anders dan het persoonlijke profiel. Daarnaast is het goed is om ook rekening te houden met de toekomst waarin je bedrijf misschien groeit en een eigen plek nodig heeft naast de persoonlijke profielen.
Reden 1: Een LinkedIn bedrijfspagina is goed voor je SEO (zoekmachine optimalisatie)
Op het moment dat je een bedrijfsprofiel aanmaakt, heb je ook de mogelijkheid een informatief stuk te schrijven over het bedrijf. In maar liefst 2.000 tekens kun je vertellen wat voor bedrijf het is, waar het voor staat, wat het te bieden heeft en wat de profielbezoeker er van kan verwachten. Dit stukje wordt door Google geïndexeerd en ook in de zoekmachine van LinkedIn.
Dat wil zeggen dat alle woorden die jij gebruikt in je teksten, bezoekers aan kunnen trekken. Het is dus wel van belang dat je hier goed over nadenkt en goed onderzoek naar doet. Ook kun je twintig specialismen opvoeren waar je mooi de juiste zoekwoorden voor kunt gebruiken. Zelfs als je verder niets zou doen met je bedrijfspagina qua updates, heb je het toch mooi op de kaart gezet en is het vindbaar op deze manier.
Zoals je ziet, zie je bij mij direct de contactgegevens, deze heb ik bewust bovenaan gezet zodat mensen mij direct kunnen benaderen bij interesse. Je kunt sinds kort je telefoonnummer wel invullen en je website is ook zichtbaar, maar dit zien mensen als eerste en zo zien ze ook direct je e-mailadres.
gebruik de gegevens uit je eigen website als je die hebt. In Google analytics bijvoorbeeld kun je al heel veel zoekwoorden vinden waarop mensen jouw site gevonden hebben. Vaak gelden deze woorden ook voor je zakelijke profiel op LinkedIn.
Reden 2: Een bedrijf kan zich beter profileren op een bedrijfsprofiel dan het persoonlijke profiel
Het persoonlijke profiel is bedoeld voor personen. Hier communiceer je ook als persoon mee en laat je middels updates, blogs en reacties zien waar jouw expertise ligt en wat jij kunt betekenen voor iemand. Mensen doen graag zaken met mensen, dus houd het ook persoonlijk en menselijk. Wil je je bedrijf profileren dan is een bedrijfsprofiel veel beter geschikt. Met een bedrijfspagina kun je je bedrijf of organisatie in de picture zetten en daarmee ook naamsbekendheid opbouwen. Bijvoorbeeld door het plaatsen va (eigen) updates die gaan over het bedrijf, evenementen en trainingen, de ontwikkelingen, nieuwe projecten en initiatieven en bijvoorbeeld ook vacatures als je deze te bieden hebt.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen bedrijfspagina’s op LinkedIn volgen omdat ze deze interessant vinden vanwege deze onderwerpen:
bron: LinkedIn
Denk ook aan de toekomst van je bedrijf. Het vastzetten van de naam is sowieso verstandig, maar wie weet wil je ook groeien. En dan is zo’n bedrijfspagina op een gegeven moment ook héél handig om achter de hand te hebben. Misschien zet je hem nog niet direct actief in, laat dat dan ook gerust weten in de ‘Info’ of met een update waarin je verwijst naar je persoonlijke profiel.
Reden 3: Je kunt op je persoonlijke profiel je werkervaring koppelen aan je bedrijfspagina
Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, kun je deze koppelen aan je werkervaring in het persoonlijke profiel. Vraag ook alle medewerkers dit te doen, en vooral ook aan het juiste bedrijfsprofiel als er meerdere vestigingen zijn. Je krijgt het logo voor je werkervaring te staan en als je daar op klikt kom je direct op de bedrijfspagina uit.
Reden 4: Je kunt met een bedrijfspagina adverteren, bijvoorbeeld in de vorm van gesponsorde updates
Met je persoonlijke profiel kun je geen advertenties plaatsen. Ook kun je geen updates sponsoren. Op je bedrijfspagina van LinkedIn kan dat wel. Op die manier kun je een doelgroep selecteren die jij wilt bereiken met een update, buiten je volgers om. Je hoeft dus geen volgers te hebben om de juiste personen te kúnnen bereiken. Zeker een handige optie als je bezoekers naar een website wilt trekken of bijvoorbeeld de aandacht wilt vestigen op een nieuwe dienst of product.
LinkedIn geeft via e-mail vaak introductiekortingen van een paar tientjes om het uit te proberen. Deze codes vind je vaak ook als je even googelt op ‘LinkedIn korting’ bijvoorbeeld.
Reden 5: Met een LinkedIn bedrijfspagina krijg je inzicht in handige statistieken
Niets is meer waard dan data. Als je weet wie je doelgroep is, je bezoeker en je volger, dan kun je daar heel gericht je content op richten. Met een persoonlijk profiel zie je wel een hoop statistieken die te maken heeft met je persoonlijke profiel, maar dat zijn niet per definitie de geïnteresseerden in jouw bedrijf of organisatie. In een apart tabblad op je bedrijfsaccount zie je direct welke functies jouw volgers hebben, in welke branche ze actief zijn, wat voor bedrijven het zijn en hoe groot ze zijn.
Geef een reactie