Hebben sociale media invloed op Search Engine Optimization (SEO)? Matt Cutts (software engineer van Google) beweert dat social media geen invloed heeft op de zoekmachine ranking, maar MOZ (S ’werelds grootste marketingbureau) beweert in een onderzoek van wel. Hoe zit dat nou? Tijd voor wat uitleg.

Google en ranking van social media

Hebben je socialmedia-accounts invloed op de ranking in Google? In een video uit 2014 legt Matt Cutts uit hoe Google Pinguïn werkt en dat het aantal likes en volgers op Facebook, Twitter en andere social media kanalen, geen verband heeft met organische zoekmachine ranking.

Matt Cutts: Facebook en Twitter worden op dezelfde manier behandeld als andere pagina’s op het internet. Dus als er iets gebeurt op Twitter, dan zijn we in staat dat te tonen in de zoekresultaten. Maar het aantal volgers op Twitter is geen ranking factor. Google wil voorkomen dat privé informatie dat gedeeld wordt op social media zomaar te vinden is in de zoekresultaten. Als voorbeeld geeft Matt Cutts: “Als twee mensen een relatie hebben en dit vermelden op social media, maar na een paar maanden is de relatie over dan zou dit nog terug te vinden zijn in de zoekresultaten. Dat is gevoelige informatie die Google niet wil weergeven.”

Het vermoeden bestaat dat Google de facebookpagina’s niet indexeert omdat het grote concurrenten van elkaar zijn.

Toch zijn er verschillende online marketing experts die beweren dat er wel degelijk een verband is. Een SEO specialist beweert dat berichten die veel gedeeld worden eerder vertoond worden in de SEO van Google. Volgens Google is dit een correlatie, en is er geen oorzakelijk verband.

Onderzoeksbureau MOZ

Onderzoeksbureau MOZ beweert het tegenoverstelde. Elke twee jaar wordt er door MOZ een onderzoek uitgevoerd naar de belangrijkste ranking factoren. Uit het onderzoek van 2015 komt naar voren dat social signals (activiteiten op social media, zoals likes, shares of votes op Facebook, Twitter, LinkedIn of andere social media websites) wel degelijk een ranking factor zijn. MOZ: ‘’Hoe meer mensen jouw artikel delen op social media, hoe meer mensen jouw artikel zien. Dit geeft een betere kans op een goede organische zoekmachine ranking.’’

seo en social media

De invloed van social media op SEO

Volgens Matt Cutts is er dus geen verband tussen social signals en de zoekmachine ranking, maar volgens het onderzoek van MOZ wel. Hoe zit dit nou? Wij zetten de belangrijkste conclusies op een rij:

Het aantal volgers en likes leidt tot groter bereik

Als er inderdaad geen direct verband is tussen het aantal volgers en zoekmachine ranking zoals Google beweert, dan heeft dit indirect natuurlijk wel invloed. Over het algemeen is het zo dat als de socialmediapagina van een bedrijf meer volgers heeft, dit meestal zal leiden tot meer likes, shares en reacties op de gedeelde content. Hierdoor wordt het bereik groter en worden berichten eerder gedeeld. Hierdoor zien meer mensen jou berichten en is de kans groter dat deze worden gedeeld op een socialmediakanaal of website.

Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit

Zoals de titel al zegt, kwaliteit van je volgers is veel belangrijker dan de kwantiteit. Als bijvoorbeeld honderd verschillende betrokken volgers regelmatig op jouw gedeelde content regeren is dat veel waardevoller dan vijfduizend volgers waarmee je weinig tot geen interactie hebt. In dat opzicht heeft het aantal kwalitatieve volgers dus wel degelijk invloed op je ranking.

Social referrals en klikgedrag

Veel bedrijven zien via Google Analytics dat bezoekers op hun website afkomstig zijn van social media. Als de bezoeker jou is gaan volgen op social media, is de kans groot dat deze persoon meer content van jouw website deelt op social media. Dit omdat de bezoeker bekend is met het bedrijf.

Socialmediakanalen zijn ook zoekmachines

Een belangrijke ontwikkeling is dat socialmediakanalen steeds meer zoekmachines worden. Bij de term zoekmachine optimalisatie wordt vaak aan de standaard zoekmachines zoals Google en Bing gedacht. Maar tegenwoordig worden socialmediakanalen zelf ook steeds vaker als zoekmachines gebruikt. Een gebruiker die bijvoorbeeld actief is op twitter zal waarschijnlijk op twitter gaan zoeken naar bepaalde onderwerpen. Dit gebeurt ook op Pinterest, Instagram en YouTube en Facebook. Deze laatste twee kanalen zijn zelfs tweede en derde grootste zoekmachine ter werel

Conclusie

Ik denk dat Google het aantal volgers en likes van de socialmediakanalen niet meeneemt in zijn algoritme voor zoekmachine ranking. Dat betekent niet dat socialmediakanalen niet belangrijk zijn. Zo kunnen social media ervoor zorgen dat er meer bezoekers op jouw website terecht komen. Hoe meer mensen jouw content delen en liken, hoe meer mensen deze content te zien krijgen. Dit kan resulteren in meer bezoekers. De bezoekersinformatie gebruikt Google als indicatie voor het vaststellen van de waarde van jouw pagina.

Dus mijn advies is: neem social media zeker mee in je marketing strategie. Social media zijn net zo belangrijk als SEO, het is zelfs zo belangrijk dat social media en SEO samen één activiteit zijn.