Update 18-7-2023: het algoritme verandert regelmatig, vandaar dat ik dit artikel continu aanpas op de wijzigingen.
Het mysterieuze algoritme van LinkedIn blijft voer voor speculatie en niemand heeft er echt volledig grip op. Het beïnvloedt wat er op je LinkedIn-tijdlijn verschijnt en nét wanneer je denkt het te door te hebben, wordt het weer gewijzigd. Grrrr…..
Het kan soms behoorlijk frustrerend zijn. Toch zijn er gelukkig een aantal factoren al langere tijd een gegeven (sommigen door LinkedIn zelf blootgegeven), deze deel ik graag met je. Daarnaast laat ik je zien hoe je posts van bepaalde personen of bedrijfspagina’s écht niet meer mist, hoe je je tijdlijn volledig zonder het algoritme bekijkt en een mooie infographic met wat inzichten.
Waarom een algoritme
Dat LinkedIn een algoritme gebruikt is niet zo vreemd. Je zou overspoeld worden met informatie als je álles zou moeten volgen wat je connecties en anderen posten. Het algoritme is eigenlijk niets anders dan een systeem dat probeert te snappen wat jij als persoon interessant vindt en wat jij wilt zien in de tijdlijn. Dit gebeurt aan de hand van allerlei factoren en vooral je eigen handelen is daarin heel cruciaal. Waar kijkt LinkedIn onder andere naar?
Factoren die het algoritme beïnvloeden
Een aantal factoren die al langere tijd van kracht zijn als het gaat om het beinvloeden van het algoritme zijn:
- Je eigen activiteiten zoals het liken, reageren, reposten en posten, je zoekopdrachten en privéberichten. Iedere klik is een signaal aan je algoritme en ‘voedt’ het met jouw interesses.
- De interactie die je krijgt op je post. Hierin zijn de eerste uren het belangrijkste, LinkedIn wil namelijk weten of jouw netwerk je post interessant vindt. De eerste likes, reacties en reposts op je posts hebben dan ook een positief effect, je netwerk lijkt geinteresseerd en dat signaleert het algoritme ook waardoor de deuren op de tijdlijn meer open gaan en meer mensen uit je netwerk je post zien. Als niemand uit je netwerk je post liket, reageert of repost is het signaal negatief, de deuren blijven dicht.
- Je SSI Score. Deze score geeft jouw activiteiten op LinkedIn weer. Hoe hoger de score, hoe groter jouw invloed op de tijdlijn en daarmee een groter bereik ben meer zichtbaarheid.
Ook de volgende factoren zijn van invloed en licht ik verder toe in dit artikel:
- Het spam-gehalte van je post.
- De ‘dwelltime’, oftewel de verblijftijd op je post.
- De negatieve en positieve acties op jouw post.
- Het aantal hashtags en de juiste tags in je posts.
- Het bewerken van je post.
- Het verwijderen van je post en direct opnieuw posten.
- Meerdere keren posten op een dag.
Kwaliteit content op LinkedIn belangrijker dan ooit
LinkedIn is een platform waar het draait om netwerken maar ook content delen. Zowel de kwaliteit van je netwerk als de kwaliteit van je content worden steeds belangrijker. Waarom? Omdat je een zo groot mogelijk bereik wilt en dus ook graag wilt zien dat veel mensen jouw content lezen of delen. LinkedIn straft steeds vaker spammers af, evenals mensen die het algoritme bewust manipuleren, en wil juist waardevolle content belonen. Hoe doen ze dat? Uit het artikel van de LinkedIn engineers blijkt dat ze deze ‘keuring’ van content in een aantal fases uitvoeren.
LinkedIn bepaalt het belang van de post
LinkedIn laat na plaatsing op de tijdlijn je post categoriseren in:
- spam
- lage kwaliteit
- geen spam
Dit gebeurt aan de hand van robots maar ook van een kleine ‘test-groep’ van mensen in je netwerk die de post te zien krijgt. Vervolgens is het afhankelijk van wat zij doen, of de post spam is of niet.
Negatieve invloed op je post
Een van de factoren die het belang van een post voor LinkedIn beïnvloeden, zijn de negatieve acties van LinkedIn-leden (User flagging). Zie je een post voorbij komen die je niet bevalt, dan kun je daar actie op ondernemen. Dit is in het nadeel van degene die de post geplaatst heeft. Hiervoor klik je op de drie puntjes, rechtsboven in de hoek, van een post en je kiest 1 van de 4 opties.
Wat houden deze opties precies in?
- Ik wil dit niet zien: je geeft, aan de hand van een keuzemenu, aan waarom je het niet wit zien (oude bijdrage, niet geinteresseerd in het onderwerp of auteur, teveel bijdragen van deze auteur gezien, enz)
- Niet meer volgen: hiermee ontvolg je de auteur. Dit betekent dat als je wel nog connectie bent, je dat ook blijft. Je ziet alleen geen bijdragen meer van hem of haar.
- Connectie verwijderen: hiermee ontlink je je connectie en is hij dus helemaal uit je eerstegraads netwerk verdwenen, net als zijn of haar bijdragen.
- Bijdrage melden: dit doe je op het moment dat je het vermoeden hebt dat de post de LinkedIn-voowaarden schendt.
Soms zie je nog een vijfde optie: dempen. Deze optie zie je alleen als iemand uit jouw eerstegraads netwerk een post van iemand buiten jouw eerstegraads netwerk repost, het liket of er op reageert. In dat geval kun je naast bovenstaande ook de originele auteur dempen. Dat wil zeggen dat je ook daarvan geen bijdragen meer in je tijdlijn ziet, ongeacht of iemand van jouw connecties het liket, repost of er op reageert.
Positieve invloed op je post
Positief effect heeft het op het op jouw post als iemand:
- je post liket
- er op reageert (en jij daarop weer reageert)
- je post repost (met of zonder ideeën)
Iedere keer dat iemand jouw post repost, er op reageert of het een like geeft, komt het in diegene zijn of haar netwerk terecht wat jouw bereik weer vergroot. De eerste uren na je post zijn hierbij van belang. Blijft de interactie uit of is het als spam gedetecteerd, dan is je post ook zo de tijdlijn weer uit en blijft onzichtbaar.
Hoe groter de positieve invloed, hoe meer mensen je post te zien krijgen volgens het algoritme en daarmee ook een groter bereik creëren. LinkedIn laat je post pas aan een grotere doelgroep zien als blijkt dat de ‘test-groep’ je post goed waardeert door de positieve factoren.
Door gebruik te maken van verschillende A/B testen hebben ze op deze manier de spam met 48% weten te reduceren. Iets waar iedere LinkedIn member blij mee is lijkt me ?.
Het soort post heeft invloed op je bereik
Er zit verschil in het soort content dat je plaatst op de tijdlijn:
- Platte tekst
- Foto, poll, document (carrousel) of video (+ tekst)
- Tekst met daarin een url van een website
Teksten, polls, video’s, foto’s en documenten gaan goed op impressies en interactie. Het bereik van posts die met een link leiden naar een externe website ligt lager dan posts met tekst of een foto. Dit heeft niet zozeer te maken met het feit dat LinkedIn het verkeer op LinkedIn wil houden of de soort post an sich, maar meer met de factor ‘dwelltime’, ofterwijl de verblijfstijd die wél van belang is voor een post. Daarnaast gelden nog een aantal redenen dat links het niet goed doen op de tijdlijn, deze heb ik uitgebreid in een artikel toelicht.
Deze dwelltime is een van de factoren die LinkedIn zelf bloot gegeven heeft. Blijft iemand op je post ‘hangen’, dan interpreteert LinkedIn dat als interesse in het ondewerp en de post en dat wordt beloond. Maar let op, klikt iemand op ‘Meer weergeven’ in de post en klikt daarna direct weer weg, dan heeft dat negatieve gevolgen. Volgens LinkedIn zelf hebben ze dit gedaan om mensen die weinig volgers hebben, maar wel hun best doen, zo meer credits te geven en te belonen. Ze maken zo meer kans op zichtbaarheid op de tijdlijn tegenover de grote namen (zoals Richard Branson bijvoorbeeld) die miljoenen impressies halen met hun posts en daar niet naar omkijken.
Link in de eerste reactie plaatsen, wel of niet doen
Er wordt om me heen regelmatig verteld dat het slim is om de link in de eerste reactie te plaatsen. Ik raad dit absoluut af. Mensen willen daarmee het algoritme omzeilen maar als jouw doel is om mensen naar de website te leiden zou ik de link gewoon in de post plaatsen, met preview. Het grote nadeel van het plaatsen van de link in de eerste reactie is:
- als het een blog van jezelf is, gaat dit ten koste van de shares op je website. Dit aantal blijft flink achter omdat de link niet ‘zichtbaar’ geliket of gedeeld wordt op LinkedIn. Voor de zoekmachineoptimalisatie van je website geen positief effect dus.
- de link wordt niet meegedeeld als de post op LinkedIn door een van je connecties wordt gedeeld.
- de reactie verdwijnt met link snel als er meerdere reacties volgen. En niemand houdt van zoeken.
Daarom: niet doen als je doel is om mensen door te sturen naar je website. Dan is het belangrijker hoeveel mensen er doorklikken, iets downloaden, een afspraak maken of iets kopen bijvoorbeeld. Er is trouwens nooit bewezen dat er meer mensen doorklikken met een link in de eerste reactie, alleen het aantal impressies van de post zelf is hoger.
Als je doel is om mensen iets op LinkedIn zelf mee te geven, te informeren of een statement te maken bijvooreeld, en je hoofddoel is niet om mensen door te sturen (bijvoorbeeld een onderzoek van een extern bureau waar je de belangrijkste punten uithaalt), dan is het op zich wel een handige manier om meer aandacht op je post vast te blijven houden. Ook linkjes van derden zijn uiteraard minder belangrijk dan van je eigen website.
De allerbelangrijkste tip die ik je mee wil geven bij het plaatsen van weblinks in je posts: Geef in de begeleidende tekst duidelijk aan waar men op klikt. Een samenvatting of aantal andere concrete tips of handvatten helpen echt enorm. Daarmee veroorzaak je meer interesse in je post, mensen lezen het even (goed voor je dwelltime) en misschien taggen ze anderen waarvan je denken dat ze het interessant vinden.
De rest van mijn tips voor het plaatsen van links vind je hier:
Hashtags en mentions
Het gebruik van hashtags en mentions (tags) kan het algoritme beïnvloeden. Het gebruik van (drie tot vijf) hashtags kan er voor zorgen dat je in de groep van gevolgde hashtags zichtbaar wordt en je zelfs een trending status opleveren. Mentions werken positief als degene die getagt is ook daadwerkelijk reageert of je post op zijn minst liket. Indien dat niet gebeurt, of de tag wordt verwijderd door diegene, kan het negatieve gevolgen hebben.
Zo ontwijk je het algoritme
Mocht je niets met dat algoritme hebben en het willen ontwijken, dan kun je altijd zelf de keuze maken om je tijdlijn in chronologische volgorde te bekijken. Je doet dit op de homepage , klik op het menupijltje rechtsboven je tijdlijn om je keuze te maken tussen ‘Recentste’ en ‘Relevantste’ posts.
Op de mobiele applicatie vind je de deze optie onder een icoontje rechts bovenin:
LinkedIn past de instelling iedere keer na het opstarten van het platform weer aan naar ‘Populair’ dus je moet het óf handmatig steeds aanklikken óf je kunt het in de instellingen aanpassen zodat het voortaan altijd op ‘Recent’ staat. Die instelling geldt voor zowel mobiele applicaties als de laptop/desktop en is ook op beide apparaten te vinden. De uitleg vind je terug in onderstaande video.
Belletje lellen
Nog een handige optie om het algoritme te omzeilen: belletje lellen bij mensen waar je écht niets van wilt missen. Je hebt op zowel persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s deze optie onder de omslagfoto zitten. Je moet wel connectie of volger zijn van diegene of pagina om de bel te zien. Klik je erop dan kun je kiezen om een melding te krijgen als er iets nieuws wordt gepubliceerd op de tijdlijn door diegene. Ik zou zeggen, probeer het eens uit. ?
Nog een aantal praktische weetjes
De website Social Media Today publiceerde recent een mooi overzichtje met concreet samengevatte tips uit een onderzoek van Richard van der Blom. Opvallend zijn vooral het gebruik van de Creatormodus en het negatieve effect van zelf een eerste reactie geven op je eigen post. Sluit ook mooi aan op wat ik hierboven al meldde over het plaatsen van linkjes in je post. Niet doen dus!
De enige kanttekening die ik heb bij dit soort gegevens: iedereen heeft een eigen doelgroep. Onderzoeken die de ‘beste tijd om te posten’ geven neem ik nooit zo nauw, het hangt namelijk enorm van je eigen doelgroep af. Bestaat jouw doelgroep uit ondernemers dan heb je grote kans dat ze op andere tijden op LinkedIn zitten (bijvoorbeeld avonduren en het weekend) dan mensen die in de overheid, zorg of onderwijs werken. Ook cultuur kan grote verschillen geven. In de USA gaan ze bijvoorbeeld toch wel anders met LinkedIn om dan hier in Nederland of andere landen.
Mijn advies: Neem dit soort gegevens ter harte, weet dat het algoritme bestaat en snap hoe het werkt, maar ga vooral voor inhoud. Raak je doelgroep, communiceer, blijf weg van truukjes en wees vooral gewoon heel erg jezelf. Doe je eigen onderzoek, check regelmatig je statistieken, gebruik eventueel een betaalde tool als Shield app, dan zie je iets meer, en gebruik vooral je eigen gezonde verstand?.
400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts
Wil je meer weten over het posten op LinkedIn maar weet je nog steeds niet goed hoe dat werkt en wat de mogelijkheden zijn? Mijn boek ‘400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘ biedt je uitkomst!
Van het opzetten van een content-strategie op een A4tje, het inzetten van content-marketing, het socialselling-model met de 7 p’s en employee advocacy tot talloze tips en ideeën voor je teksten, video’s, foto’s, documenten, polls, het algoritme en uitleg over de verschillen tussen delen, liken, reageren en reposten.
Je krijgt inzage in diverse praktijk-cases, juridische tips én tips van tien experts op gebied van SEO, vacatures, neuromarketing, LinkedIn Live en nog veel meer… het kan gewoon niet op, voor ieder wat wils in dit boek.
Completer ga je het voor dit onderwerp niet vinden. Het boek is bruikbaar voor zowel het persoonlijke profiel als de bedrijfspagina en voor non-profit- en commerciële doeleinden.
Het boek is te koop in alle bekende (online) winkels zoals Bol en Managementboek en uiteraard ook bij onze eigen uitgeverij Some Books.
[…] téveel bij te plaatsen. Gebruik drie tot vijf hashtags maximaal onder een post, dat werkt voor het algoritme ook het […]
[…] je welke optie gebruikt is aan jezelf. Het maakt overigens voor het algoritme en het verdere verhaal hieronder niet uit welke je kiest. Als je een post liket, of in het […]
Hallo Corinne,
Hartelijk dank voor dit artikel! Heel interessant met tips erin die ik goed kan gebruiken.
Alleen begrijp ik dit stuk niet:
“Mensen die tot nu toe veel witregels in hun tekst gebruikten om, als trucje, mensen te verleiden door te klikken op hun post, komen nu bedrogen uit. LinkedIn gaat namelijk ook hierin de zogenaamde ‘click-bounce’ meten. ”
Hoe kun je witregels gebruiken om mensen te verleiden? Hoe moet ik dat voor me zien?
Alvast hartelijk dank,
Vriendelijke groet,
Bibi Stuur
Dat werkte positief op het algoritme Bibi, omdat mensen doorklikken en de rest willen zien na het lezen van één regel tekst. Vervolgens krijg je een langdradige (en in mijn ogen kinderlijke) tekst met elke keer een regeltje tekst en dan weer een witregel. Ik weet niet precies hoe dat verder technisch in elkaar steekt, maar ze noemen dat ook wel ‘Broetry’. Nu het bounce-moment meeweegt en je daardoor de lezer eventueel ‘verliest’ omdat het de dwelltime verkort, komt dat niet ten goede van dit truckje.
[…] heb al eens eerder een blog geschreven over de werking van het algoritme op LinkedIn, voor zover dat bekend is uiteraard, waarin ik veel tips geef waarmee je je eigen tijdlijn kan […]
[…] en het wordt dan ook echt jouw update in plaats van een ‘copy-paste’ update. Voor het algoritme van LinkedIn is het sowieso belangrijk dat er snel geliket en gereageerd wordt vanuit je netwerk of de volgers, […]
[…] Het onnodig taggen van mensen die vervolgens niet reageren of de tag verwijderen is van negatieve invloed op je algoritme binnen LinkedIn. […]
[…] een enorme medewerkersbubbel waardoor sowieso je content bijna niet meer naar buiten komt. Het algoritme raakt verstoord en je kunt wat dat betreft je collega’s beter leren vissen dan vis […]
[…] is where LinkedIn comes in! Het LinkedIn algoritme werkt namelijk bizar goed op filmmateriaal. Plaats jij iets op jouw persoonlijke pagina dan roept […]
Ja geldt ook voor bedrijfspagina’s Leni.
Hi Corinne, zeer belangrijke bijdrage, dank. Nog een vraag. Als ik vanuit mijn bedrijfspagina een bijdrage plaats en deze dus naar verwachting op de feed van mijn volgers van de pagina komt, gelden deze regels dan ook? Want ik heb het idee dat niet alle volgers de update zien.
Dankjewel, Corinne. Ik ga het pijltje op chronologisch zetten.
Dank voor dit waardevolle artikel. Het is mij volledig duidelijk wat ik goed en fout doe en lost een aantal vragen voor me op.