Facebook eigenaar Mark Zuckerberg heeft vorige week grote veranderingen aangekondigd die tot een grote schok hebben geleid bij veel bedrijven. De Facebook tijdslijn zal ingrijpend worden veranderd. Facebook wil voortaan meer de nadruk leggen op “betekenisvolle sociale interacties”, waarbij mensen daadwerkelijk iets doen met wat ze zien, in plaats van dat mensen alleen passief door het nieuwsoverzicht scrollen.
“One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent. We feel a responsibility to make sure our services aren’t just fun to use, but also good for people’s well-being. We’re making a major change to how we build Facebook. As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media.”
Personen gaan voor bedrijven of merken
De interactie tussen personen is de reden waarom Facebook is ontstaan. De relatie tussen individuen staat centraal op het sociale platform. Sociaal zijn, samen zijn. Facebook brengt familie en vrienden dichter bij elkaar, maar dat is de afgelopen jaren stukken minder geworden doordat veel bedrijven gigantische hoeveelheden content op het platform uitrolde. De newsfeed (tijdslijn) van Facebook raakte voller en voller met nieuwsberichten van bedrijven, organisaties, celebrities, dj’s en artiesten. Daardoor zag je de berichten van je vrienden stukken minder. Ik denk dat we dit allemaal wel herkennen.
Facebook wil ervoor zorgen dat de “Facebook experience” daadwerkelijk een waardevolle ervaring is voor de gebruiker en stelt daarom de relatie tussen personen weer centraal. Berichten van je vrienden krijgen voorrang ten opzichte van berichten van bedrijven en merken. De verandering gaat ten koste van bedrijven en organisaties. Hun berichten, foto’s en video’s komen lager in de tijdlijn te staan.
Wat houdt deze belangrijke verandering in
Deze aangekondigde verandering heeft vergaande gevolgen voor veel bedrijven die afhankelijk zijn van Facebook. Met name voor de bedrijven die veel berichten plaatsen die niet waardevol zijn en die niet een intensieve betekenisvolle relatie aan zijn gegaan met hun (potentiële) klanten zijn een doorn in het oog van eigenaar Mark Zuckerberg. Het gaat om:
- Vote Baiting – het eindeloos vragen op welk item jij stemt
- React Baiting – berichten waarbij je aangespoord wordt om maar te liken (“Like dit, like dat, geef ons een like, Like als jij dit ook vindt!”)
- Share Baiting (“deel dit als….”)
Het einde van Like-Share-Win acties
Deze nieuwe aanpassing van Facebook heeft ook grote gevolgen voor bedrijven die hun ‘Facebook strategie’ op de ‘like-share-win‘ tactiek hebben gebaseerd. Het stond al in het reglement van Facebook dat dit niet mocht, maar veel bedrijven gingen daar toch mee door. Echter, nu gaat Facebook er actief op toe zien dat deze acties ook niet meer gedaan worden. Deze acties zullen uit het zicht van de tijdslijn blijven. Dat wordt een flinke uitdaging voor de bedrijven die ‘like-share-win’ acties plaatsen om aandacht te trekken.
Deze bedrijven hebben de afgelopen jaren alleen maar likes op hun pagina verzameld, maar zijn vergeten om een echte relatie aan te gaan met deze ‘likes’. Ze zitten nu met een Facebookpagina vol mensen die daar vaak alleen maar zijn omdat ze iets konden winnen. Het zijn geen echte fans en zijn vaak niet geïnteresseerd in je bedrijf als ze niks meer gratis kunnen krijgen bij je.
De marketingafdeling van deze bedrijven heeft dus geen weet welke content deze doelgroep interessant vindt, want er is nooit relevante content aan deze groep aangeboden. Daardoor ontbreekt data waar uit blijkt wat hun doelgroep wél interessant vindt.
Tevens hebben deze bedrijven ook geen idee wat voor content ze moeten maken, anders hadden ze dat wel eerder gedaan. Een zware uitdaging staat de komende tijd op ze te wachten. Verder hebben ze een flinke achterstand opgelopen op concurrenten die wél de juiste contentstrategie hebben gevolgd.
De reclame- en marketingbureau’s die deze tactiek aanbevelen bij hun klanten zitten in hetzelfde schuitje. Ze hebben geen idee wat ‘SOCIAL’ media echt inhoudt en zitten nu met hun handen in het haar, want ze moeten plotseling sociaal gaan doen. De interactie opzoeken, relevante en boeiende content maken in plaats van spammen en prijsvragen uitschrijven. Dat wordt hun uitdaging in 2018.
De meeste Facebookers zijn echter superblij met deze verandering, want die hadden toch al geen goeie ervaring met ‘like-share-win’ acties. Ons onderzoek uit juni 2016 sprak al boekdelen.
Wat betekent dit voor bedrijven en organisaties?
Wat het in de praktijk gaat betekenen gaan we pas goed zien als de veranderingen binnenkort worden doorgevoerd. Maar ga er van uit dat je als bedrijf zijnde naar de tekentafel moet gaan om een strategie te bedenken of om je huidige strategie aan te passen. Maar nu een strategie die écht waarde gaat creëren voor de Facebookgebruiker én voor Facebook zelf.
Het begint allemaal met inzicht in wat jouw doelgroep interessant en relevant vindt. De juiste content op het juiste digitale kanaal.
Wijze les
Laat deze gigantische verandering een wijze les zijn voor veel bedrijven. Zet nooit al je geld en arbeid in op één kanaal, maar zorg ervoor dat je op meerdere kanalen goed aanwezig bent. Zoek de kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is en hou je aan de onzichtbare spelregels van dat kanaal. Ieder kanaal is tenslotte uniek.
Ga een verbintenis en relatie aan met je (potentiële) klanten door middel van goede, relevante content. Dat is pas waarde creëren voor je bedrijf én voor je klant.
Je website blijft het centrale punt in je digitale strategie, want dat is het enige wat 100% van jezelf is en waar jij de baas over bent. Over hoe het eruit ziet, wat er op staat en je bent volledige eigenaar van alle data die je binnen krijgt.
Leer van de fouten uit het verleden toen veel bedrijven al hun geld in gingen zetten op Hyves, MySpace of MSN Messenger. Om maar drie grote spelers uit het verleden te noemen die nu geen enkele rol meer spelen. Besef dat alle sociale media kanalen veranderingen kunnen doorvoeren, zowel positieve als negatieve en wees daarop altijd alert.
Facebook is niet van jou
Facebook is niet van jou. Facebook is niet van jouw bedrijf. Facebook is ook zeker niet van jouw marketingafdeling. Facebook is van Mark Zuckerberg. Hij bepaalt samen met de directie van Facebook de koers van dit social media platform. Dit is niet de eerste keer dat er een grote verandering plaats vind en het zal zeker niet het laatste zijn :)
Dit is de baas van Facebook.
Facebook is zo erg aan het doorslaan dat alles wat je nu typt op je eigen tijdlijn zoals “het is mooi weer buiten” automatisch gemarkeerd word als Spam,letterlijk alles word nu gezien als spam en dan krijg je zo’n popup te zien dat je bericht over het weer niet voldoet aan hun richtlijnen Fantastisch ! dus niet. Goodbye facebook
Geweldig nieuws en eindelijk facebook terug naar waar het eigenlijk voor bedoeld was ooit!! Goeie ontwikkeling en Rick Keijzer dank je voor jouw verhelderende uitleg.
Mooi en helder verhaal! Ik ergerde me al langer aan alle bullshit die voorbij komt op Facebook en alle like – share – win acties, gesponsorde berichten etc. om zo maar zieltjes te winnen. Om die reden doe ik al langere tijd aan “Facebook detox..”.Mark heeft een goed besluit genomen door de focus te leggen op waardevolle content, waar de lezer echt iets aan heeft en vrijblijvend de info tot zich kan nemen. Dank je wel, Rik Keijzer!