Update: Dit artikel is bijgewerkt op 23-5-2022 

Dagelijks krijg ik vragen over LinkedIn. Via mail, via de LinkedIn inbox, maar ook via Twitter en Facebook bijvoorbeeld. Veel antwoorden op de vragen heb ik al ‘weggeblogd’ maar het is misschien ook wel eens leuk om een FAQ te maken van de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Check dan naast deze website ook eens mijn uitgebreide LinkedIn handleiding welke nog steeds gratis gedownload mag worden of een van mijn andere boeken over LinkedIn.

1. Waarom heb ik een LinkedIn account nodig, ik ben niet op zoek naar werk

Het is een van de meest gehoorde opmerkingen over het gebruik van LinkedIn en daarmee ook een van de grootste misvattingen. LinkedIn is allang niet meer het kanaal voor alleen werkzoekenden en recruiters. Het platform biedt zoveel meer kansen, onder andere voor sales-, marketing-, communicatie- en HR professionals, maar ook is iedere medewerker het digitale visitekaartje van het bedrijf waar hij of zij werkt. Als ambassadeurs kunnen zij heel veel betekenen voor het bedrijf zoals het vergroten van de naamsbekendheid bijvoorbeeld.

2. Wat is het voordeel van een betaalpakket op LinkedIn?

De gratis versie van LinkedIn biedt enorm veel mooie mogelijkheden. Ik denk dat de meeste mensen hier al een flink eind mee vooruit komen maar het kan zo zijn dat je op een gegeven moment een volgende stap wilt maken. Vooral voor degenen die meer willen doen met zoekopdrachten of meer gedetailleerde data willen zien, kan een betaalpakket uitkomst bieden. Ben je werkzoekend, recruiter, zelfstandig ondernemer of zit je in een sales- of accountmanagersfunctie? Dan zou ik de opties zeker eens bekijken. In dit blog vind je alle ins en outs op een rijtje: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/10/04/wel-of-niet-betalen-voor-linkedin-de-premium-pakketten-op-een-rij/ 

3. Ik heb een dubbel account en ben de inloggegevens kwijt

Het komt regelmatig voor dat mensen een account op LinkedIn hebben aangemaakt in het verleden en dat ze vervolgens de inloggegevens kwijt zijn geraakt en een nieuw account geopend hebben. Of ze wisten niet dat ze al een account hadden bijvoorbeeld. In dat geval heb je een zwervend account dat voor verwarring kan zorgen. Opheffen of samenvoegen is het beste en daar zijn verschillende manieren voor. In dit blog vind je de juiste route om dit probleem op te lossen: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/06/20/dubbel-account-linkedin

4. Is LinkedIn telefonisch bereikbaar

Nee, LinkedIn is niet telefonisch bereikbaar. Wel hebben ze in Ierland een helpdesk waar ontzettend behulpzame medewerkers met man en macht de duizenden vragen per dag proberen zo goed en snel mogelijk te beantwoorden. Heb je een vraag die je niet in mijn gratis LinkedIn handleiding of op deze site hebt kunnen vinden, dan kun je zoeken in het helpcentrum van LinkedIn: https://www.linkedin.com/help/linkedin. Lukt het dan nog niet, dan kun je ze een mail sturen met het contactformulier: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask Sinds kort kun je hier ook bijlages in meesturen, dus als je een screenshot hebt, wel zo handig.

5. Ik heb een doelgroep met zowel Engelse als Nederlandse mensen, hoe ga ik daar mee om

Je hebt op zowel het bedrijfsprofiel als op het persoonlijke profiel de mogelijkheid om je persoonlijke profiel aan te maken in meerdere talen. Superhandig als je een meertalige doelgroep hebt die je in hun eigen taal wilt bedienen. Nu is het vaak zo dat mensen al een ouder profiel hebben, van voor 2013. In dat geval hebben ze meestal van origine al een Engelstalig profiel.  Meer over de taalinstellingen op LinkedIn vind je hier: https://www.corinnekeijzer.nl/2016/11/27/hoe-zit-dat-met-de-taalinstellingen-op-linkedin

Wil je je updates in meerdere talen maken? Op het bedrijfsprofiel kan dat, daar kun je je doelgroep op taal of locatie kiezen. Met het persoonlijke profiel kan het helaas niet, maar gelukkig kunnen mensen content automatisch door LinkedIn laten vertalen. Deze optie werkt ook steeds beter van Bing.

6. Waarom is de samenvatting van je profiel op LinkedIn belangrijk

De samenvatting op je profiel is om meerdere reden belangrijk:

  • het is je podium waar je jezelf kunt presenteren in 2.000 tekens
  • het is je elevator pitch waarmee je mensen kunt laten zien waar je goed in bent
  • het is je flyer waarmee je mensen kunt aansporen contact met je op te nemen
  • het is voor zoekmachine-optimalisatie een belangrijk veld

Je leest in dit blog hoe je een dijk van een samenvatting opstelt: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/03/15/zo-schrijf-je-een-samenvatting-op-linkedin/

7. Moet ik wel of niet een bedrijfspagina aanmaken op LinkedIn? 

Een persoonlijk LinkedInprofiel is echt bedoeld om je als persoon te profileren, niet als bedrijf. Maar wat nu als je zelfstandig ondernemer bent of een mkb bedrijf hebt met maar een paar man personeel? Heeft het dan ook zin om een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn? Over het algemeen zeg ik ‘ja’, als je doelgroep op LinkedIn te vinden is. In dit blog vind je vijf redenen waarom: https://www.corinnekeijzer.nl/2016/12/20/wel-of-geen-linkedin-bedrijfspagina/

8. Waarom zijn de berichten op mijn tijdlijn niet altijd zichtbaar 

De tijdlijn van LinkedIn is redelijk druk, zeker als je een groot netwerk hebt. Om die reden werkt LinkedIn met een algoritme en filtert de ‘belangrijkste’ berichten er uit voor je. Je tijdlijn staat automatisch op ‘populaire’ berichten maar je kunt deze handmatig aanpassen in ‘recent’ zodat je álle berichten in chronologische volgorde te zien krijgt. Dat wil zeggen, het bericht waar voor het laatst een actie op geweest is, staat bovenaan. Alles wat bekend is over het algoritme heb ik in dit blog weggeschreven: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/10/15/het-algoritme-op-de-linkedin-tijdlijn-hoe-werkt-dat

9. Waarom krijg ik zo vaak uitnodigingen van onbekenden en zonder bericht 

Om verschillende redenen krijg je uitnodigingen van onbekenden en vaak ontbreekt het persoonlijke bericht. Meestal ligt het hieraan:

  • mensen snappen LinkedIn niet en drukken wel eens per ongeluk op suggesties
  • mensen snappen LinkedIn niet en weten niet dat je op de mobiele apps ook een berichtje mee kunt sturen bij de uitnodiging
  • mensen willen graag zoveel mogelijk connecties scoren en begrijpen niet dat LinkedIn daar niet om draait
  • mensen willen graag hun netwerk uitbreiden en vinden jouw profiel blijkbaar interessant

Het is aan ieder voor zich om te bepalen hoe hij of zij het netwerk uitbreid. Zelf hoef ik iemand niet te kennen maar vind het wel belang altijd een contactmoment te hebben. Niet alleen voorkom je op die manier dat je fake-profielen toevoegt of netwerkscoorders waar je nooit iets aan gaat hebben, ook bewaak je op die manier de kwaliteit van je netwerk. Op LinkedIn heb ik er twee blogs over geschreven:

https://www.linkedin.com/pulse/waarom-ik-graag-link-met-onbekenden-op-linkedin-corinne-keijzer-/ 

https://www.linkedin.com/pulse/oh-wat-erg-een-uitnodiging-zonder-persoonlijk-bericht-keijzer-/ 

10. Wat voor updates moet ik op LinkedIn plaatsen

Het is misschien wel het lastigste onderdeel op LinkedIn voor veel mensen: wat moet je nu eigenlijk op die tijdlijn van LinkedIn plaatsen? In ieder geval draait het om menselijke updates die met je werkleven te maken hebben. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld informatie over of vanuit je vakgebied, persoonlijke werkgerelateerde zaken, tips, foto’s en video’s van jezelf of je werkzaamheden, blogs of linkjes naar je website. Meer tips vind je in dit blog: https://www.corinnekeijzer.nl/2017/06/01/10-content-tips-voor-linkedin-updates/

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk onze effectieve LinkedIntrainingen en -programma's op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/