Update: in verband met nieuwe ontwikkelingen is dit blog bijgewerkt op 29-6-2020
Evenementen zijn hot, zowel online als offline, dus waarom niet op LinkedIn laten zien dat ze er zijn en daarmee meer bezoekers aantrekken? Op zowel bedrijfspagina als het persoonlijke profiel zijn ze mogelijk om aan te maken. Ik leg je uit hoe en wat de mogelijkheden zijn.
Waar maak ik een event op LinkedIn aan
Evenementen kun je vanuit zowel het persoonlijke profiel als de bedrijfspagina aanmaken. Het persoonlijke profiel zou ik vooral gebruiken als je eenmanszaak bent en bijvoorbeeld workshops, cursussen of webinars vanuit eigen naam organiseert. Vanuit de bedrijfspagina is het handig als je het organisatiebreder wilt trekken en grotere evenementen organiseert. Zo krijg je geen versnippering van werknemers die allen op eigen houtje evenementen aanmaken. Het kan uiteraard wel, maar is niet handig.
Hoe maak ik een evenement aan vanuit het persoonlijke profiel
Je vindt de optie op de homepage, in de linkerkantlijn. Klik op het plusje om het evenement aan te maken.
Wil je ook meer klanten aantrekken voor je evenement? Boek een LinkedIn-training bij Digital Moves.
Hoe maak ik een evenement aan vanuit het bedrijfsprofiel
Je vindt de optie om een event aan te maken op je bedrijfsprofiel onder ‘Tools voor beheerders’. Klik daar op ‘Evenement aanmaken’.
Meer tips en informatie over evenementen en andere vormen van contentcreatie vind je in mijn boek ‘400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘
Wat kun je aan informatie kwijt in een evenement
Nu krijg je de optie om een en ander aan informatie in te vullen over het evenement. Let op de voorwaarden van LinkedIn bij het aanmaken.
- Maak een passende omslagfoto voor het evenement van hooguit 8 MB, verhouding 4:1 (Full HD is 1920 x 480);
- Plaats je logo;
- De naam van het evenement;
- De organisator: let op, hier kun je je persoonlijke profiel maar ook de bedrijfspagina kiezen;
- De locatie waar het plaatsvindt of als het een online event is de link voor stream of webinar (dit kan ook in combinatie met LinkedIn Live!);
- Bijzonderheden over de locatie, bijvoorbeeld als bezoekers naar een bepaalde afdeling moeten of zaalnaam of -nummer;
- Datum van het evenement, dit kan over meerdere dagen verspreid zijn maar ook op één dag plaatsvinden;
- Omschrijving in max 5.000 tekens wat men op het evenement kan verwachten (let op, de eerste 190 tekens zijn direct te lezen in het evenement zelf);
- Een link naar de website voor het inschrijven bijvoorbeeld.
Vervolgens krijg je de keuze om het event voor iedereen zichtbaar te maken, ‘Public event’, of het besloten te maken, ‘Private event’. Denk bij het laatste aan een personeelsfeest of een event speciaal voor genodigden. Net als bij de groepen op LinkedIn zijn public events zichtbaar voor iedereen en kunnen geïnteresseerden ook mensen uit hun netwerk uitnodigen. Bij een private event moet je aangeven of je als organisator wilt dat deelnemers hun connecties uit kunnen nodigen.
De private events zijn niet vindbaar en daar kun je alleen voor uitgenodigd worden door de organisator. Het hangt dus van het doel af welke van de twee opties je kiest. Mijn evenement heb ik openbaar gemaakt en is dus ook vindbaar in de zoekmachine van Linkedin.
Wat als je je evenement gepubliceerd hebt
Klik je op ‘Create’ of ‘Aanmaken’ dan is je evenement aangemaakt en kan het uitnodigen, delen en posten beginnen. Of het evenement nu aangemaakt vanuit het persoonlijke profiel of vanuit de bedrijfspagina, je vindt ze sowieso op je homepage terug. Wil je toch nog iets aanpassen of het evenement weer annuleren? Geen probleem, klik op ‘Edit’ of ‘Aanpassen’ onder je foto. Als het evenement al geweest is kun je het alleen nog verwijderen.
Op de bedrijfspagina is ook een aparte tab te vinden met ‘Evenementen’. Zo kunnen je profielbezoekers ze ook overzichtelijk bij elkaar terugvinden.
Met ‘Manage attendees’ of ‘Deelnemers beheren’ kun je zelf deelnemers verwijderen. Het zegt overigens niet dat iemand die zich aangemeld heeft ook daadwerkelijk aanwezig is. Er is geen verplichting na aanmelden voor dit event.
Hoe nodig ik mensen uit voor mijn evenement op LinkedIn
Je kunt op verschillende manieren mensen uitnodigen. Je ziet in het evenement zelf twee opties: ‘Invite your connecties’ staat zowel in het midden als rechts in de kantlijn. Je kunt alleen eerstegraads connecties uitnodigen (ook als beheerder van een bedrijfspagina) en ik adviseer je hier ook rustig mee om te gaan. Nodig alleen mensen uit waarvan je echt denkt of weet dat ze interesse hebben. Massaal iedereen uit je netwerk klakkeloos uitnodigen zal alleen maar irritatie opwekken. Verder kunnen je uitgenodigde deelnemers ook weer mensen uitnodigen als je je evenement publiek hebt gemaakt.
De genodigden ontvangen een uitnodiging onder ‘Mijn netwerk’ en kunnen daar klikken op ‘Negeren’ of ‘Accepteren’. Klikken ze door op ‘Alle beheren’, dan zien ze onder het aparte tabje ‘Evenementen’ de uitnodigingen ook terug. Deze optie werkt overigens wel al met de Nederlandse taalinstelling, dus die hoef je daarvoor niet aan te passen naar het Engels.
Wat ik jammer vind, misschien komt dat nog, dat je vanuit deze optie niet eerst een berichtje kunt sturen aan de organisator alvorens te negeren of te accepteren. Dat zou wel fijn zijn, net als bij uitnodigingen om te linken.
Je krijgt geen melding als iemand je uitnodiging wel of niet accepteert. Je ziet een deelnemer vanzelf verschijnen bij de ‘Deelnemerslijst’. Je kunt deelnemers weer verwijderen maar ook kun je uitnodigingen intrekken.
Let op: als iemand je uitnodiging weigert, of zelf een evenement weer verlaat, dan kun je hem of haar weer een uitnodiging sturen maar daar krijgt diegene geen melding meer van. Of dit een bug is van LinkedIn of een bewuste keuze weet ik niet, maar je ziet dat als organisator verder niet.
Een evenement weer verlaten
Heb je een evenement geaccepteerd maar wil je er toch niet aan deelnemen? Klik op de drie puntjes en kies voor ‘Evenement verlaten’.
Zelf vragen deel te nemen aan een evenement
Wil iemand zelf deelnemen aan een evenement, dus zonder uitnodiging? Dan klikt diegene, als het een public event is en dus zichtbaar, op ‘Deelnemen aan evenement’.
Je evenement delen of posten
Je hebt ook de optie om je evenement te delen als update. Dit zou ik vooral doen als je meerdere bezoekers aan wilt trekken. Klik hiervoor op ‘Delen’. Haal het standaard berichtje weg en plaats er zelf een passende tekst bij. Wat ik jammer vind is dat er geen afbeelding (je omslagfoto in het event) bij getoond wordt.
Een conversatie starten in het evenement
Je kunt als organisator op twee manieren een conversatie starten in het evenement: ‘Post about your evenement’, deze optie zien bezoekers en deelnemers niet, en ‘Start a new conversation about this event’. Deze laatste zien deelnemers en zij kunnen en mogen dus iets over het event plaatsen. Vragen, foto’s, informatie. Klik je door op de naam van het event, in dit geval ‘Meer succes met LinkedIn!’, dan krijg je de optie om reacties eventueel uit te zetten.
Klik door op ‘Advanced settings’.
En zet hier eventueel het schuifje uit als je niet wilt dat mensen reageren onder jouw bijdrage.
Ik adviseer om voor het evenement ook een herkenbare hashtag te verzinnen welke in alle communicatie, online maar ook op het evenement zelf, wordt gebruikt door jou/je medewerkers en je bezoekers. Deze kun je uitlichten op je bedrijfspagina zodat geïnteresseerden in één klap alle informatie en communicatie kunnen terugvinden die hierover gaat en het geeft ook een stukje herkenning.
Heb jij nog leuke tips of al goede (of minder goede) ervaringen met deze nieuwe optie? Deel het met ons in de reacties.
Hoi Corinne, mijn ervaring met events is dat mensen klikken op accepteren (via de netwerk melding) en dan niet doorhebben dat ze voor mij als organisator zichtbaar worden als deelnemer. Erg verwarrend merk ik. En ook raar dat iemand niet eerst de optie krijgt na een uitnodiging om het event te bekijken en pas daar de optie om je in te schrijven. Kortom, het heeft bij mij alleen maar voor verwarring gezorgd.
[…] Het was ook hier op wachten, nu eindelijk zo ver: een mooie aparte plek voor evenementen vanuit die je vanuit je bedrijfspagina opzet. Alle ins en outs over het opmaken, bijhouden en promoten van vind je terug in mijn blog special over evenementen. […]
[…] Het heeft lang op zich laten wachten, maar eindelijk was het dan zo ver dit jaar: de optie om een evenement aan te maken is terug! Wel geheel in een nieuw jasje met andere opties dan hoe we het kennen van voor 2012. Helaas is het alleen voor persoonlijke profielen mogelijk een event aan te maken en dat is jammer omdat je het daardoor lastig centraliseert als bedrijf zijnde. Nu kunnen verschillende medewerkers een zelfde evenement aanmaken waardoor het versnippert. Hopelijk dus nog een wijziging in 2020 waarin ook bedrijfspagina’s een evenement kunnen aanmaken. Ik verwijs je verder voor alle ins en outs naar mijn blog over het aanmaken van een evenement op LinkedIn. […]
@Dorien: helaas is het (op dit moment) alleen mogelijk een evenement als persoon aan te maken. Ik hoop dat het nog beschikbaar komt voor de company pages!
Goede middag,
Was erg blij met je blog. Echter, het lukt me alleen maar om een event aan te maken als mezelf. En niet voor een bedrijfspagina die ik beheer. Klopt dat? Of doe ik iets niet goed?
Ja klopt Suzanne… zou nog een mooie toevoeging zijn, als je ze terugvindt op het profiel van deelnemers. Feedback kun je doorgeven aan LinkedIn, met de feedback knop onderin de site, hoe meer mensen dat doen, des te meer kans dat het ooit wordt geïmplementeerd :)
Hoi Corinne, als ik bijvoorbeeld jouw profiel bezoek dan zie ik daar nergens de evenementen terug. Klopt dat? Zijn ze dan alleen vindbaar via de zoek-functie? Hoor ‘t graag.
[…] Home/BLOGS/LinkedIn/LinkedIn update oktober 2019 – weinig maar wel belangrijk nieuws Vorige […]
Volgens mij wordt dat wel bekeken door LinkedIn Mignon… ze zullen het testen en dan bepalen of het doorgezet wordt of niet. Ik zou in ieder geval graag een koppeling zien met de bedrijfspagina’s. Wordt vervolgd, hou m’n blogs en nieuwsbrief in de gaten!
Ha Corinne, Heb je enig idee of deze mogelijkheid beschikbaar komt op de bedrijvenpagina’s?