Speciaal voor ondernemers heb ik tien belangrijke social selling tips op gebied van LinkedIn. Wil je op langere termijn opdrachten, klanten en leads werven, dan is het verstandig nu al aan deze punten te werken.
Tip nummer 1: neem je persoonlijke profiel eens goed onder de loep.
Het is misschien een open deur, maar ik zie toch nog veel professionals met slechte foto’s, onduidelijke teksten en halflege profielen. Je digitale visitekaartje is het eerste wat jouw opdrachtgever of prospect ziet. Laat dat dan ook die professionele uitstraling hebben die jij zelf ook zou willen zijn.
Tip nummer 2: werk aan je vindbaarheid.
Als mensen iets intypen in Google of de zoekmachine van LinkedIn, zorg dan dat ze ook bij jou terecht komen met bepaalde woorden. Dit betekent dat je de teksten op je profiel een keer goed door moet lopen en bedenk of dat termen zijn die je doelgroep ook gebruikt.
Tip nummer 3: vergroot je netwerk.
En hiermee bedoel ik niet klakkeloos iedereen toevoegen die zich maar aanbiedt. Ga het gesprek eerst aan, zoek verbinding, bekijk of je iemand misschien nu al ergens mee kunt helpen. Creëer op die manier vertrouwen en gunfactor. Wil je toch een zo’n groot mogelijk netwerk om alleen te kunnen pronken met aantallen? Het is maar een zeldzame enkeling die het lukt ook een groot bereik te creëren. LinkedIn gaat namelijk veel verder dan aantallen, het draait om kwaliteit. Juist dáár word je voor beloond.
Tip nummer 4: ga aan de slag met content.
Video’s, foto’s, teksten, linkjes, zoek uit wat bij jou past en waar jij je eigen merk mee kunt creëren. Het mooiste is als je een afwisselend aanbod hebt van alle opties. Houd het zakelijk maar absoluut ook menselijk. Gooi niets op de tijdlijn om maar wat neer te zetten, besteed altijd persoonlijke aandacht aan je content.
Moeite met het creëren van content? Wij kunnen je daar bij helpen! Neem contact op via info@digitalmoves.nl en geef aan waar je behoefte aan hebt.
Tip nummer 5: volg bedrijven waar je voor wilt werken.
Ben je werkzoekend, naar een vaste baan of opdrachten, dan weet je misschien al voor welk bedrijf je aan de slag wilt. Recruiters zoeken vaak als eerste tussen de volgers en vooral ook mensen die al interactief zijn met de bedrijfspagina, dus kom in beeld bij ze!
Tip nummer 6: vergeet je contactgegevens niet te vullen.
Heb je eindelijk de geïnteresseerde op je profiel aangetrokken, ben je niet bereikbaar! Vul je contactgegevens in, maak je e-mailadres zichtbaar voor iedereen in plaats van alleen eerstegraads connecties en plaats ze desnoods nog een keer in je info.
Tip nummer 7: vraag om aanbevelingen.
Meer dan ooit is het belangrijk dat anderen jou aanbevelen middels een stukje op je persoonlijke profiel. Het is sterker dan de onderschrijvingen op je vaardigheden en omdat het persoonlijk is met naam en toenaam wekt dat meer vertrouwen.
In ons (online) trainingsaanbod vind je de juiste cursus of opleiding op gebied van LinkedIn die bij jou past. Check hiervoor www.digitalmoves.nl.
Tip nummer 8: like, reageer en deel zelf ook.
Ben je zelf wat minder creatief, wordt dan in ieder geval zichtbaar door de interactie aan te gaan. Iedere keer als jij iets liket, deelt of ergens op reageert word je zichtbaar in het netwerk van degene die de update geplaatst heeft. Doe het alleen bij voor jou relevante content en like niet alles klakkeloos om maar te liken. Mensen zijn niet gek.
Tip nummer 9: meet je SSI score.
Je Social Selling Index Score zoals dat heet, vind je op www.linkedin.com/sales/ssi. Je vindt daar een score van 0 tot 100 gebaseerd op vier pijlers die de kwaliteit van je LinkedIn gebruik meten. Hoe hoger deze score, hoe meer LinkedIn dit zal belonen door voorrang in de tijdlijn en zoekmachine.
Tip nummer 10: vraag een maand gratis een betaalpakket aan.
Er zijn vier verschillende premium pakketten op LinkedIn: voor recruiters, werkzoekenden, ondernemers en verkopers. Wil je meer gebruik maken van de data van LinkedIn, dan kunnen deze pakketten, afhankelijk van je functie en insteek, je perfect verder helpen met allerlei voordeeltjes en betere zoekopties.
Geef een reactie