Update: in verband met nieuwe wetswijzigingen is dit artikel bijgewerkt op 20 juni 2021.
Content, content, content… ik blijf er op hameren, het is écht een van de belangrijkste factoren om in beeld te komen bij je doelgroep, je prospects, je klanten. Zeker nu koude acquisitie in de nieuwe Telecommunicatiewet verboden is. Maar waarom heeft de een honderden likes en reacties en knijp jij er misschien net tien likes uit op je post? Ik ga je helpen met 5 belangrijke tips die jou zeker gaan helpen beter in beeld te komen bij je doelgroep.
Tip 1: ga niet direct rennen
De grootste valkuil van mensen is dat ze direct in de verkoopmodus schieten als het gaat om content. Zenden, zenden, zenden: ‘koop bij mij’, ‘ik heb het beste voor jou’,’ bel mij als je advies wil’. Mensen kennen jou, je product of dienst niet, waarom zou je dat doen? Je zal eerst vertrouwen moeten winnen, bewijzen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Eerst kruipen, dan lopen en dan pas rennen.
Deel je klanten in fases in (BOC)
Jouw doelgroep kun je in drie fases onderverdelen: Bekendheid genereren, Overweging en Conversie (BOC).
Bekendheid genereren: dit is je grootste doelgroep, jouw prospects. Zij kennen jou nog niet, hebben nog nooit iets van je afgenomen, misschien zelfs nog nooit van je gehoord.
Overweging: dit zijn de mensen die wel eens van je gehoord hebben. Zij zijn oriënterend, hebben nog geen idee bij wie ze aan moeten kloppen.
Conversie: hier wil je je doelgroep uiteindelijk hebben. Dit zijn de mensen die echt al gericht offertes opvragen of afspraken maken, en daar wil jij bij zitten.
Het is van groot belang dat je met je content de juiste doelgroep weet te raken. Voor iedere fase bedenk je content. In de eerste fase gebruik je lichte content om mensen jou te laten leren kennen. Voor de mensen in de tweede fase ga je een stapje verder, schrijf je blogs, geef je webinars of geef je een e-book weg. En zitten ze in de laatste fase dan ga je voor proefperiode’s en demo’s om ze het laatste zetje te geven.
Zelf aan de slag met content vanuit je persoonlijke LinkedInprofiel? Mijn boek ‘Meer succes met LinkedIn!’ helpt je daarbij. Al ruim 11.000 professionals gingen je voor! Bestellen kan via onze eigen uitgeverij Some Books of bij je (online) boekwinkel.
Tip 2: 5 belangrijke elementen om je doelgroep te beïnvloeden
Wist je dat we maar liefst 95% van ons handelen op de automatische piloot doen? Ons brein is gevoed, vooral in onze kinderjaren, met allerlei informatie en daar putten we als volwassenen nog steeds uit. Dat is ons archiefsysteem. Dit betekent dat mensen dus eigenlijk handelen vanuit kinderlijk oogpunt. En ons brein is lui, die vindt dat wel gemakkelijk. En daar kun je met je content goed op aanhaken. Ik geef je vijf belangrijke tips voor content die je kunt toepassen om je doelgroep naar de overwegingsfase en misschien zelfs conversie te krijgen.
- Geven is het nieuwe krijgen
De meeste mensen zijn opgevoed met het feit dat als je iets krijgt, dan moet je iets teruggeven. Dit werkt online ook lekker door. Ik geef jou gratis tips in de vorm van blogs of vlogs, jij noemt mijn naam als iemand een expert zoekt. Ik geef jou een gratis een webinar, jij voelt je ‘schuldig’ als je niet de vervolgcursus afneemt. Ik geef jou een proefexemplaar van een bepaald product of een demo, jij wordt overtuigd. Geven is het nieuwe krijgen, voor zowel B2C als B2B, ook inkopers zijn hier heel gevoelig voor. Kun je dus iets weggeven? Doen!
- Wees een autoriteit in je vakgebied
Als je iets afneemt van iemand, dan wil je ook dat diegene daar goed in is. Een expert, een specialist, iemand die bekend staat om zijn goede diensten. Zorg dus dat je autoriteit wordt in je vakgebied en dat niemand (meer) aan jou twijfelt. Dit kun je doen door je successen op een leuke manier te delen, maar ook stelling te nemen in bepaalde uitspraken, prijzen te winnen of door interviews in vakbladen bijvoorbeeld.
- Gebruik recensies
Iedereen is onzeker van zichzelf. Dat is niet gek, dat is niet abnormaal, dat hoort bij het mens zijn. Ook daarin heeft opvoeding een grote rol gespeeld. We zijn daarom continu op zoek naar bevestiging. En hoe mooi is het dat je in deze tijd overal reviews, aanbevelingen en recensies kunt krijgen van mensen. Speel daarop in met je content, laat zien dat anderen tevreden zijn over jou of je dienst en/of product. Vraag ze maar toon ze ook, bijvoorbeeld op je website. Dat is geen opscheppen, dat is anderen jou laten verkopen.
- Bouw aan vertrouwen
Vertrouwen is dus een groot goed, maar ook herkenning is dan belangrijk. De kracht van herhaling. En daarmee bedoel in niet dat je continu hetzelfde moet posten, nee, ik bedoel daarmee dat je in beeld moet zijn en blijven. Dus wees consistent, plaats regelmatig content zodat mensen je altijd ergens terug kunnen vinden.
- Sympathie
Tsja, en dan kun je alles mee hebben, goede producten, misschien wel de beste, maar dan blijk je niet de sympathie te hebben van mensen. Dan gaan ze jouw deurtje snel voorbij, hoe goed of hoe snel je ook bent. Je hoeft niet door iedereen aardig gevonden te worden, maar mensen zullen wel naar je content kijken, je profiel, je tone of voice bij interactie. En daarop baseren of ze met je in zee willen gaan. Helaas worden we ook hierin heel erg beïnvloed door hoe we opgevoed zijn en heb je het niet altijd in de hand. Maak je daar trouwens niet te druk om, je kunt niet de hele wereld bedienen.
Werk je binnen een organisatie en wil je graag je collega’s ook enthousiasmeren voor LinkedIn? Check voor meer informatie over incompany-trainingen de website van Digital Moves of stuur een mail met je wensen aan info@digitalmoves.nl.
Tip 3: kies de juiste mediakanalen en laat je niet gek maken
Er zijn zóveel mediakanalen te kiezen, maak de juiste keuze. Laat je niet gek maken door alles wat er is en probeer ook niet óveral in mee te gaan. Bedenk je gewoon heel erg goed:
-
-
- Waar zit mijn doelgroep
- Waar heb ik capaciteit voor
- Wat vind ik het leukste om te doen.
-
Ik ben bijvoorbeeld zelf geen vlogger maar vind schrijven, en dus ook bloggen, helemaal te gek. Facebook en Instagram zijn leuke kanalen, maar vooral voor mensen die ook echt iets te laten zien hebben, bijvoorbeeld retailers, kleding, sieraden, voedsel. Ben je make-up artist, dan kies je vaak voor Youtube, ben je DJ, dan ga je voor een kanaal als Soundcloud of Mixcloud, uiteraard weer te combineren met andere kanalen. B2B is weer anders dan B2C, dan zit je meer op LinkedIn. En dan heb je nog de webinars, podcasts, live streams en nog veeeeeeeeeeeele andere media om in te zetten. Maak een duidelijke keuze, richt je daar volledig op, en laat je niet gek maken dat ‘anderen’ met andere media goed bezig zijn!
Tip 4: bepaal voor jezelf je doel en conversie
Waar wil je naar toe met je content, welke vorm van conversie? Bepaal dan wat dat is. Het is compleet afhankelijk van je doel, wat wil je bereiken met je content? Denk bijvoorbeeld aan:
-
-
- zoveel mensen naar je website toe trekken
- zoveel nieuwe volgers aantrekken op je LinkedInpagina
- zoveel sollicitanten aantrekken voor je vacature
- zoveel mensen op je website iets laten downloaden
- zoveel mensen op je website iets laten afnemen
- zoveel afspraken maken
- zoveel inschrijvingen, bijvoorbeeld voor lidmaatschap
- zoveel views
- zoveel inschrijvingen voor je nieuwsbrief
- zoveel luisteraars op je Soundcloud account creëren
-
Tip 5: hou vol en ga door!
Misschien is dit wel de belangrijkste tip. Blijf doorgaan met content. Houd vol en varieer. Plaats met regelmaat maar doe niet aan overkill. Wees creatief, vertel verhalen, maak mensen nieuwsgierig, betrek ze, zorg dat ze niet om je heen kunnen. Er zijn misschien wel heel veel mensen die hetzelfde aanbieden als jij, wees jezelf, blijf weg van kopieergedrag en wees niet bang om gekopieerd te worden. Dat betekent namelijk gewoon dat je het goed doet. ?
[…] opties die de kans van slagen van je campagne steeds groter maken, zeker als die doelgroep al in de overweging fase […]
[…] aantrekken voor je LinkedIn bedrijfspagina, hoe doe je dat? Uiteraard door het plaatsen van goede content. En je hoopt door de likes en reacties dat je pagina opvalt in de netwerken van je volgers, maar […]
Mooi Corinne!!!
Sta je open voor een interview tijdens mijn ontdekkingsreis samen met Grietje van der Heide van http://www.13mooiemensen.nl
@Bart: ja, zeker volhouden :)
Fijne tips Corinne, volhouden dus… :-)
Graag gedaan Ies. En dat gaat jou lukken :)
Goed en duidelijke tips Corinne! Dankjewel. Nu nog in de praktijk toepassen, dan moet het gaan lukken.