Je hebt een content-strategie bepaalt. Je hebt een brainstormsessie gehouden. What’s next? Het plaatsen van je content! En dan komt het: je raakt binnen no-time het overzicht kwijt. ‘Wie deed nou ook alweer wat? Welk bericht ging er nou vandaag live? O, had daar een filmpje bij gemoeten? Dat duurt te lang, daar hebben we geen tijd voor!’ Herkenbaar?
Content maken kost tijd. Veel tijd. Teksten schrijven. De juiste hashtags erbij zoeken. Een afbeelding ontwerpen. Een foto laten maken. En wat dacht je van een video? Het schieten én het editen van een filmpje kost tijd. Daar wordt vaak niet aan gedacht.
De allergrootste valkuil van een succesvol Instagram-kanaal is dan ook het gebrek aan overzicht én inzicht in hoe je het kanaal moet beheren. Maar daar is een fantastische oplossing voor: De contentkalender!
Een contentkalender zorgt in één oogopslag voor een volledig overzicht. Je ziet gelijk wat je al hebt gecommuniceerd met welke doelgroep, wat voor berichten je nog gaat plaatsen in een bepaalde periode en wat je nog moet doen om bepaalde content te maken en wie daar verantwoordelijk voor is. Ideaal voor wanneer je je Instagram berichten gaat inplannen.
Wat plaats je allemaal in een contentkalender:
Een contentkalender is dus ontzettend handig om te gebruiken. Maar wat plaats je nou in zo’n kalender:
- Datum van plaatsing. Wanneer moet het online staan en hoe laat (check hier de beste tijd om te posten)?
- Conceptdatum. Wanneer moet de content af zijn voor goedkeuring?
- Status. In welk stadium bevindt zich het bericht? Ben je er nog mee bezig of staat het al ingepland?
- Onderwerp/thema en doel. Waar gaat de post over en wat wil je ermee bereiken?
- Doelgroep. Voor wie is het bericht bedoeld?
- Tekst. Welke tekst komt erbij?
- Hashtags. Welke hashtags plaats je bij de post?
- Afbeelding of video. Geef aan wat voor type content je gaat plaatsen en welke naam deze heeft.
- Welk kanaal. Plaats je het op de tijdslijn? IGTV, een Reel of is het een Story?
- Wie. Welke persoon is verantwoordelijk voor het bericht?
- Tijd. Hoe lang ben je bezig geweest met het maken van de content?
- Kosten. Wat zijn de kosten om deze content te maken?
Behoud ook het overzicht in tijd en in kosten
Je ziet het, ik zet er niet alleen de te maken content in voor bepaalde doelgroepen, maar ik plaats er ook in hoeveel tijd ik met het maken van de content kwijt ben. Vul dit elke keer in als je bezig bent met het invullen van de contentkalender en je ziet direct hoeveel tijd je die maand nodig hebt om alleen al de visuals en teksten te maken. Zo krijg je inzicht in je werkzaamheden van jou of je team. Bepaal dan of dat haalbaar is.
Doe dit ook met de kosten en je komt niet voor budgettaire verrassingen te staan. Een afbeelding maken kost gemiddeld X euro. Een filmpje maken kost gemiddeld Y euro. Vul dat in en bepaal of de plannen die jij hebt binnen het totale budget vallen. Doordat je consequent de tijd én de kosten in de gaten houdt, zul je zien dat je meer inzicht krijgt in de financiële gevolgen van de door jouw gekozen strategie.
Download de gratis Instagram Contentkalender
Ik heb een template gemaakt van de basis contentkalender die ik zelf altijd gebruik. Het is een Excel sheet wat je eventueel omzet naar een Google Spreadsheet, zodat je er met meerdere personen tegelijk aan werken kan. Je kunt het template aanpassen naar je eigen wensen en gebruik. Ideaal om mee te starten. Plan, beheer en organiseer je berichten, je Stories, je Reels en je IGTV filmpjes op Instagram met deze handige contentkalender. Download deze hier.
Geef een reactie