Update: Dit artikel is gewijzigd op 12-7-2022 in verband met nieuwe opties.
De LinkedIn services worden momenteel nog lang niet door iedere ondernemer, freelancer of interimmer ingezet en dat terwijl het mooie kansen biedt. Niet alleen laat je zien waar je expertise ligt, ook word je makkelijker gevonden. Zeker nu de zoekoptie de speciale tab ‘Services’ heeft toegevoegd en je reviews kunt vragen voor specifieke onderdelen.
LinkedIn services
De optie LinkedIn services vind je bovenaan in je introductieprofiel. Als het goed is zie je een blokje met ‘Vind potentiële klanten door de door u verstrekte services te presenteren’. Mocht je deze optie niet direct zien, dan vind je hem terug onder de blauwe knop ‘Beschikbaar’ links.
Vervolgens vul je de velden in zoals aangegeven:
- hier geef je aan welke services je aanbiedt. Als je doorklikt op het plusteken krijg je de keuze uit verschillende categorieën, momenteel 17, waaronder je ook weer subcategorieën vindt. Je mag er maximaal 10 uitkiezen dus doe dit zorgvuldig.
- In 500 tekens geef je hier aan wat je expertise is en waarom mensen jou moeten hebben.
- Geef aan waar je wilt werken of dat je het prima vindt om op afstand te werken. Deze optie is vooral van belang voor freelancers, maar ook ik als trainer kan hiermee aangeven dat beide mogelijk is.
- Op linkedIn kun je over het algemeen alleen privéberichten sturen aan mensen waarmee je gelinkt bent. Er zijn enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld als je beide lid bent van een zelfde groep, maar ook hier kun je aangeven dat niet-connecties jou een berichtje mogen sturen. Fijn dat die drempel voor potentiele opdrachtgevers en klanten hiermee opgeheven is door LinkedIn.
- Deze optie kun je niet aanpassen, je services zijn voor iedereen zichtbaar.
In het daaropvolgende veld zie je al je informatie en services terug.
- Hier kun je je pagina weer bewerken mocht dat nodig zijn.
- Je kunt je pagina delen met geïnteresseerden in een bijdrage of in een privéberichtje.
- Nodig mensen uit je een review te geven voor bepaalde services.
Aan de slag met je LinkedInprofiel? Profiteer deze zomer (2022) van onze actie en koop mijn uitgebreide video-training nu met een mega korting!
Reviews voor je services
Wil je reviews vragen dan zijn er een aantal belangrijke zaken die je moet weten.
- Reviews kunnen alleen aan connecties gevraagd worden.
- Je kunt er maximaal 20 vragen. Hiermee wil LinkedIn een overload voorkomen op LinkedIn zelf.
- Iedere keer als iemand je een review geeft krijg je je creditpunt terug. Het is dus zaak hier heel zorgvuldig mee om te gaan anders heb je kans ze kwijt te raken.
Waar komen je reviews terecht
Je reviews komen niet zichtbaar in je profiel te staan, helaas, en zien mensen alleen als ze je services aanklikken. Het verschil met de aanbevelingen is dat deze reviews echt puur gericht zijn op een bepaalde dienstverlening, ze kunnen prima naast elkaar leven.
Verzoek voor review terugtrekken
Wil je je verzoek voor een review intrekken, dan kan dat. Hiervoor ga je terug naar je profiel en klikt weer op je optie ‘Aangeboden services’. Links zie je ‘Status reviews’ staan.
Klik daar op en je ziet al je uitnodigingen inclusief de optie om ze in te trekken. Je krijgt je tegoed terug zodra deze ingetrokken is en desbetreffende persoon krijgt geen melding dat hij teruggetrokken is.
Media en Communicatie
Nog een onderdeel wat vrij gemakkelijk gevuld kan worden is ‘Media en Communicatie’. Plaats hier je foto’s en video’s, en laat je werk zien aan geïnteresseerden. Dit kan van alles zijn, jezelf in actie, resultaten, interviews, cases, tips, alles als het maar je services uitlicht. Klik op het potloodje rechtsboven in dit onderdeel om je werk toe te voegen.
Via de knop ‘Media toevoegen’ kun je vervolgens foto’s en video’s van je harde schijf toevoegen. Met het potloodje kun je ieder item bewerken. De volgorde veranderen lukt momenteel (nog) niet, wie weet komt dat in de toekomst, maar vooralsnog is het het beste om je belangrijkste item als laatste in te voegen als je er meerdere hebt.
Zoekoptie ‘Services’
Hoe vinden potentiële opdrachtgevers en klanten jou? In de zoekfunctie zit een speciale tab, ‘Services’. Als je daar op klikt krijg je het bekende lijstje met categorieën te zien en kan je zo in je zoekopdracht aangeven wat je precies zoekt.
Met ‘Servicecategorieën’ zoek je nog gedetailleerder, zoals hieronder in het voorbeeld de soort fotografie.
Je komt op deze manier sneller in beeld bij je prospects die specifiek zoeken op bepaalde dienstverlening, dus zorg dat je er tussen staat. Reviews versterken het alleen maar, altijd fijn als derden positief over jou en je diensten praten. Naast de bestaande aanbevelingen zou ik hier in ieder geval een aantal reviews verzamelen om je positie te versterken.
Tot slot
Ik denk dat deze optie niet alleen voor ondernemers, freelancers en interimmers interessant is maar voor iedereen die in een commerciële (sales)functie zit. Aangezien de optie nog vrij nieuw is op dit moment kan ik daar verder nog geen uitsluitsel over geven maar potentiële klanten willen graag weten wat voor vlees ze in de kuip hebben dus ik zou zeggen, vul het gewoon in. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Ik ben benieuwd, wil je je ervaringen met me delen? Stuur me een berichtje via corinne@digitalmoves.nl. Alvast bedankt!
Beste Corinne,
Ik ben zzp er in de wereld van Recruitment. Ik heb op dit moment een probleem met account(s) op LinkedIn.
Zou je mij uiteraard tegen betaling kunnen helpen om mijn probleem op te lossen. Met mijn automatiseerder lukt het me niet. Ik denk dat hij te weinig verstand heeft van LinkedIn
Beste Marc, vervelend dat je problemen hebt. Ik doe zelf geen consultancy, ik geef alleen trainingen en sprekerssessies. Mijn agenda zit ook overvol, dus ook bij uitzondering lukt het me niet. Misschien kan Alwin Zandvoort je helpen, een LinkedIn trainer waar ik mee samenwerk. Je kunt hem het beste op LinkedIn zelf benaderen. Succes, hopelijk kom je er uit!