Het is je misschien niet ontgaan, en ik heb het in mijn LinkedIn nieuws-overzicht van januari ook al aangestipt, LinkedIn introduceert audio events. Op dit moment experimenteert er een kleine selecte club LinkedInners met deze nieuwe optie maar hopelijk krijgt iedereen snel de mogelijkheid hiervan gebruik te maken want ik denk dat dit wel eens een héle mooie toevoeging zal zijn voor het platform.
Wat zijn audio-events
Eerst maar eens even uitleggen wat audio-events zijn. Velen van jullie zullen al bekend zijn met de app Clubhouse dat begin 2021 voor even een korte hype zorgde in media-land. In de app kon je aansluiten in gesprekken over bepaalde onderwerpen en het leuke er van is dat je ook als luisteraar mee mag praten. Zie het als een soort telefoongesprek waar je op in mag breken. Het is dus alleen audio-gericht en het was enorm populair. ‘Was’ want ondertussen is het leeg in Clubhouse. Zo snel als het kwam, zo snel verdween het ook weer uit beeld in socialmedia-land. Waarom? Ik heb geen idee. Het was in eerste instantie ook alleen beschikbaar voor Iphone-gebruikers dus toen eindelijk mijn Android telefoon het na de zomer toeliet was de hype al voorbij en voelde ik me een soort roepende in de woestijn, het leek wel een verlaten stad waar je in je eentje doorheen wandelt.
En nu gaat LinkedIn een dergelijk concept introduceren op hun platform. En ik zie daar zeker toegevoegde waarde in omdat het er al uitpuilt van de mensen met kennis en deze mensen graag al hun kennis delen. Dus waarom ook niet?
Hoe gaat het er uit zien
In eerste instantie worden de audio-events geïntroduceerd maar, naar wat ik van LinkedIn begrijp, komen er ook soortgelijke video-events aan media 2022. De evenementen worden op dezelfde manier aangemaakt als andere online en offline evenementen en je krijgt de optie voor het aanmaken als je de Creatormodus in je profiel hebt geactiveerd (net als LinkedIn Live). Op het moment dat je de optie hebt zie je die ook tussen de mogelijkheden staan bij het aanmaken van een online event onder de noemen ‘LinkedIn audio event’. Mensen kunnen zich aanmelden en het fijne is dat de datum en tijd direct in je agenda vastgelegd wordt.
Waar vind je de audio-events
Om interessante audio-events te vinden kun je het beste de zoekmachine gebruiken. Zoek bijvoorbeeld op ‘Audio-event’ (voorlopig zijn ze allen nog in het Engels) en kies de categorie ‘Evenementen’ om een lijst met events in te zien. Op dit moment is het een selecte groep die de events kan gebruiken en zal het nog veel over LinkedIn gaan, maar uiteraard verwacht ik hier vele andere onderwerpen in de toekomst te vinden. De zoekopdracht verfijn je dan met het onderwerp, bijvoorbeeld ‘audio event Power BI’ of ‘audio event SEO’ om maar een paar interessante dingen te noemen.
Hoe meld je je aan of af voor een event
Heb je een evenement van je gading gevonden, check vooral ook de details waar alle informatie staat, dan klik je op ‘Deelnemen’. Dit is trouwens op zowel laptop/desktop als mobiele applicatie mogelijk.
Je krijgt direct de mogelijkheid het in je agenda te plaatsen en je kan eventueel mensen uit je netwerk uitnodigen. Ook kun je het evenement weer verwijderen door op de drie puntjes te klikken en te kiezen voor ‘Evenement verlaten’.
Onder de tab ‘Netwerken’ vind je alle deelnemers en zie je wie uit jouw directe netwerk aanwezig is.
Hoe werkt het in het audio-event zelf
Je neemt deel aan een audio-gesprek zoals een telefoongesprek waar je op in mag breken. Dit doe je door je hand op te steken. Niet fysiek maar met een emoticon (dit heet in het Nederlands ‘Verhogen’ maar ik hoop dat ze die vertaling nog aanpassen). Zo weet de beheerder dat je wilt spreken en kan hij je het woord geven. De beheerder is dan ook de moderator die er voor moet zorgen dat niet alles door elkaar heen praat. In totaal mogen er maar liefst 17 sprekers deelnemen. Degene die het woord heeft krijgt een groene rand om zijn of haar profielfoto. Qua deelnemers is het onbeperkt.
Je kunt trouwens gewoon verder surfen en scrollen op LinkedIn, het evenement wordt over je beeld heen gelegd zodat je het overal kunt blijven luisteren.
Er is geen chat maar je kunt eventueel reageren met een hartje, klappende handjes, een opgestoken duim of een lach-smiley.
Zoals aangegeven volgen later ook de video-events, die zien er dan zo uit:
MET JE COLLEGA’S AAN DE SLAG OP GEBIED VAN LINKEDIN? VRAAG NAAR DE MOGELIJKHEDEN VOOR EEN INCOMPANY TRAINING. IK KOM DAN BIJ JE OP LOCATIE OF WE DOEN DE TRAINING ONLINE, WAT JULLIE ZELF WILLEN.
Paar weetjes tot zo ver
- Een audio-event mag in totaal 3 uur duren.
- Het beste kun je het 2 tot 4 weken van te voren inplannen om voldoende deelnemers te werven.
- Je audio-event komt automatisch in de zoekmachine naar boven als mensen er op zoeken.
- Het aantal deelnemers is onbeperkt.
- Het aantal sprekers is gemaximaliseerd tot 17 per sessie. Zij worden aangewezen door de organisator.
- Je aanwezigheid is zichtbaar voor alle andere deelnemers.
- Deelnemers kunnen je profiel opzoeken door op je foto te klikken en vice versa.
- Je kunt zelf mensen uit je netwerk uitnodigen door op ‘Uitnodigen’ te klikken in het evenement, diegene ontvangt de uitnodiging in een privébericht.
- Je hoeft geen eerstegraads netwerkconnectie te zijn om aan een dergelijk event deel te nemen, iedereen kan en mag deelnemen.
- Ongepast gedrag kun je melden door op de drie puntjes te klikken, net als bij andere opties binnen LinkedIn zoals berichten op de tijdlijn.
Wat is het verschil met LinkedIn Live
LinkedIn Live is een streamingsdienst waarin je zelf, met of zonder gasten, een soort televisie-uitzending maakt. Je hebt er een aparte tool voor nodig welke je moet installeren voordat je er gebruik van kunt maken. Er zijn verschillende tools waar je uit kunt kiezen en sinds kort vallen Zoom en Teams daar gelukkig ook onder. De opties zijn daardoor wat uitgebreider dan bij de audio- en video-events die er nu aankomen (op dit moment, het zal ongetwijfeld nog uitgebreid worden). Mensen kunnen reageren maar alleen via de chat. En dat is dus het grote verschil met deze events, daar heb je echt een groepsgesprek. Een beetje vergelijkbaar met groepen maar dan veel levendiger, zonder al teveel spam (hoop ik) en voor een bepaalde duur.
Ik denk dat beide opties prima naast elkaar kunnen leven en ben dan ook heel benieuwd naar de inhoud en kwaliteit. Het zal altijd zoeken blijven maar één ding staat voorop: LinkedIn zet keihard in op het behoud van de gebruiker op het platform. Steeds meer opties spelen daar op in en geef ze eens ongelijk ?
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen, laat vooral een reactie achter!
Geef een reactie