Update juni 2023: helaas is de optie om de coverstory toe te voegen aan je LinkedInprofiel gesneuveld. Voor degenen die hem al toegevoegd hadden blijft de video zichtbaar en profielbezoekers kunnen het nog steeds aanklikken en bekijken. Voor zolang het duurt uiteraard ?.
Hij bestaat al weer even maar nog lang niet iedereen maakt er gebruik van op het persoonlijke LinkedInprofiel: de Coverstory. Recent zijn er een aantal wijzigingen geweest wat het nu nog interessanter maakt om deze profielvideo in te zetten. Ik laat je zien wat het is, wat de mogelijkheden zijn en waarom dit vooral voor veel mensen een mooie toevoeging is op de profielfoto.
Wat is een Coverstory
De profielfoto is al een veelbesproken onderwerp geweest op LinkedIn, de meeste mensen hebben die gelukkig goed op orde tegenwoordig. Maar er is dus een extra optie: de profielvideo, oftewel de Coverstory. Een Coverstory is een video van maximaal 30 seconden die je achter je profielfoto plaatst. Op het moment dat je dat gedaan hebt zien mensen je video voor drie seconden bewegen op het moment dat ze op je profiel komen. Een soort ‘Harry Potter effect’ zeg maar. Klikt men door dan krijgen ze je hele video te zien, check zelf maar op mijn profiel als je een voorbeeld zoekt: https://www.linkedin.com/in/corinnekeijzer/
Beweegt je video ook op de tijdlijn
Je video beweegt niét op de tijdlijn dus je hoeft niet bang te zijn straks een homepage vol bewegende videootjes te zien. Wel zie je of iemand een profielvideo heeft, dan krijg je namelijk een paars randje om je profielfoto heen zoals hier bij Ronnie Overgoor. Je kunt vanuit het profiel de video activeren en bekijken, zowel op laptop als desktop. Meer daarover lees je hieronder.
Hoe plaats je een Coverstory
Je kunt de Coverstory alleen op een mobiele applicatie toevoegen. Klik in je profiel op het +-teken in je profielfoto.
Kies de middelste optie, ‘Profielvideo toevoegen’.
Het handigste is om de video van te voren al op te nemen en op je telefooncamera op te slaan. Je kunt de opname dan zo vaak overdoen als je zelf wilt. Ook kun je de video eventueel bewerken zoals ik ook gedaan heb, je ziet in mijn video bijvoorbeeld een tekstje met mijn website van Digital Moves voorbijkomen.
Benieuwd naar hoe wij jou en je collega’s naar een hoger niveau kunnen tillen op LinkedIn? Check voor meer informatie www.digitalmoves.nl of neem direct contact op met Sanne via info@digitalmoves.nl
Wat zet je in zo’n video
Hoe zo’n video eruit ziet is helemaal aan jezelf. Je kunt het volkletsen zoals ik gedaan heb, een soort elevator pitch in 30 seconden, maar je kunt uiteraard ook andere afbeeldingen gebruiken of het afwisselen met beelden van je werk bijvoorbeeld. Er zijn talloze apps die je hiervoor kunt gebruiken, bijvoorbeeld ‘Quik’. Laat in ieder geval duidelijk zien, of vertel het, wat je voor je profielbezoeker eventueel kunt betekenen. Leg uit wat je werkzaamheden zijn. Ben je op zoek naar een baan of opdracht? Geweldig moment om de recruiter of opdrachtgever te overtuigen jou uit te nodigen.
Beeld zegt vaak meer dan woorden en je krijgt met zo’n video direct een goed beeld van iemand. Benut dat dus goed!
Bewerken van je video en andere opties voor je Coverstory
Als je je video geüpload hebt krijg je een aantal extra opties om je video op te leuken en te bewerken. Je ziet aan de rechterkant twee icoontjes verschijnen.
Het bovenste icoontje leidt je naar stickers die je toe kunt voegen maar ook, en dat vind ik veel interessanter, naar een optie voor een vermelding op LinkedIn.
Hier kun je bijvoorbeeld je bedrijfspagina linken.
Op het moment dat je een vermelding toevoegt kunnen mensen er op klikken en worden ze direct doorgeleid daar desbetreffende pagina.
Met het andere icoontje kun je teksten toevoegen in je video.
Je hebt vier stijlen en kan tussen een paar kleuren kiezen. Ook is het mogelijk je tekst te centreren of naar links of rechts te schuiven.
Met je vingers kun je de tekst kleiner en groter maken, verplaatsen en draaien.
Groot nadeel vind ik dat je de stickers, vermelding en bewerking de hele video in beeld ziet en niet kan kiezen voor een tijdelijk momentje. Misschien dat dat nog komt in de toekomst, we wachten het af.
Let op: je kunt de video niet meer aanpassen als je hem eenmaal geplaatst hebt. Je zal de video dan moeten verwijderen en helemaal opnieuw bewerken.
Als je video klaar is
Je video is klaar, je hebt op ‘Gereed’ gedrukt, en dan? Je schuift nu, met je vingers, dat gedeelte van de video in het rondje dat zichtbaar moet zijn als mensen je eerste drie seconden zien op je profiel.
Je klikt op delen et voila, je profielvideo is een feit. Toch spijt? Dan kun je hem uiteraard altijd weer verwijderen. Dit kan vanaf de mobiele applicatie:
Maar ook vanaf de laptop:
Wil je een ondertiteling toevoegen, dan kan dat ook met het icoontje ‘CC’. Hiervoor heb je een SRT bestand nodig, eventueel met een app of via Youtube aan te maken.
Direct berichtje sturen
Het leukste van deze video vind ik dat mensen je direct een berichtje kunnen sturen. Op het moment dat ze je video openen krijgen ze onderin een chatvenster te zien.
Je typt je bericht, klikt op ‘Verzenden’.
En het bericht komt mét videoafbeelding binnen in je chatbox. Je weet direct waar het dus vandaan komt.
Wie heeft je video bekeken
Helaas kun je niet zien wié je video bekeken heeft, maar je ziet wel hoeveel mensen je video bekeken hebben (alleen op de mobiele app). Bij voldoende data volgen meer demografische gegevens.
Uiteraard ben ik heel benieuwd naar jouw video. Deel gerust de link van je persoonlijke LinkedInprofiel zodat onze lezers en ik een kijkje kunnen nemen.
hoi Corinne, ik heb de optie voor video maken niet als ik op mijn profielfoto klik. weet jij waar dit door zou kunnen komen?
De optie is helaas gesneuveld in juni 2023 Monique, zie mijn eerste regel bovenaan het artikel. Daarom zie je het niet meer… helaas!
Hi Corinne, hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg – top! Alleen, daar ben ik ook heel eerlijk in – ik zie mij zo een video niet maken of op LinkedIn toevoegen. Het is gewoon echt niets voor mij – ik ben al blij dat ik een foto heb kunnen vinden waar ik redelijk mee tevreden ben. De Cover story lijkt voor mij iets eerder voor de “Tik Tok” generation of sales en marketing. Voor hun een absolute aanwinst – ik huiver er persoonlijk eeerder van om een video op mijn profiel te plaatsen.
Hi Stefanie, dank voor je eerlijke reactie :) Je hoeft het niet te doen als je je er niet goed bij voelt, dat zou ook alleen maar van de video afstralen denk ik, hou het dan gewoon bij een foto. Ikzelf vergelijk het niet met andere platformen, ik zie dit puur als een mooi (zakelijk) introductiemiddel van jezelf, video is fijn om even in bewegend beeld en geluid jezelf te laten zien en voor te stellen maar het hoéft niet. Ieder zo zijn eigen keuze :)