Wat moet je nou toch op die tijdlijn van LinkedIn plaatsen ? Artikelen en nieuws delen van de website, ja uiteraard, die liggen voor de hand. Maar wat verder?
Veel mensen worstelen met dit vraagstuk en denken al snel dat niemand op hun posts zit te wachten of dat het al snel ‘borstklopperij’ is. Als je beseft dat maar 2% tot 3% van de LinkedIn-gebruikers in Nederland écht actief is op de tijdlijn, dan is het de hoogste tijd om je een handje te helpen. Zichtbaar worden en groeien in conversie, dat wil toch iedereen? Dit kan op vele manieren, zonder op te scheppen maar op een leuke manier waardoor je doelgroep ook geïnteresseerd raakt en blijft.
Er is echt een tussenweg in ‘kijk mij eens’ en té bescheiden zijn. Ik zou zeggen, aan de slag en pak die voorsprong op je concurrent!
Zorg voor continuïteit
LinkedIn is een belangrijk platform voor professionals. Het biedt mogelijkheden om te netwerken, nieuwe zakelijke relaties te ontmoeten en kennis te delen. Door regelmatig te posten op je LinkedIn-tijdlijn en de continuïteit te waarborgen vergroot je je professionele netwerk met de juiste mensen en positioneer je jezelf als een expert op jouw vakgebied. Het posten van waardevolle inhoud op LinkedIn kan ook helpen bij het versterken van je persoonlijke merk en het vergroten van je kansen op nieuwe zakelijke kansen en carrièremogelijkheden. Mensen raken bekend met jou en je expertise, kunnen niet meer om je heen. En dat wil je.
Daarnaast maak je met de bedrijfspagina ook jezelf als organisatie zichtbaar en straal je trots uit dat je hier werkt laat je zien waar jullie goed in zijn. Het samenspel van bedrijfspagina en persoonlijk profiel is belangrijk. Zomaar alles doordelen of reposten absoluut niet.
Om je te helpen geef ik jou (en je collega’s) in dit artikel 30 LinkedIn-onderwerpen van waaruit je kunt posten op je tijdlijn om jezelf en de organisatie zichtbaar te maken en waarmee je je bereik vergroot. Deze onderwerpen zijn geschikt voor professionals in alle sectoren en kunnen je helpen om je doelgroep meer te raken en te betrekken. Ook vanuit de bedrijfspagina kun je een aantal van deze onderwerpen gebruiken als insteek voor je content.
Mocht je je niet kunnen vinden in een van onderstaande onderwerpen? Geen probleem. Maar ervaring leert dat je soms iets moet uitproberen om te weten of het werkt of niet. Laat je doelgroep bepalen of ze iets leuk of interessant vinden en doe geen (onterechte) aannames. Gooi je angst overboord qua gedachten dat je doelgroep of netwerk ‘het niets vindt’. Je weet dat pas als je het ook zelf ervaren hebt.
Maak je posts vooral verrassend en leerzaam. Informeer je publiek maar inspireer, entertain en overtuig ze ook door openheid te geven in je werkleven en jullie organisatie. Zie je tijdlijn als een vakblad, ook daarin zie je een verscheidenheid aan lange en korte verhalen, rubrieken met korte updates, Q&A’s, interviews, cases en andere zaken.
Zoals Richard Branson zo mooi zegt: “Screw it, let’s do it’
Wil je nog meer tips en ideeën? Schaf dan mijn e-book of boek ‘400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘ aan. Hierin vind je echt álles wat je wilt weten over het posten op LinkedIn, inclusief 60 uitgewerkte onderwerpen ter inspiratie met veel voorbeelden (in kleur) van succesvolle posts.
30 ideeën voor je LinkedIn-posts
- Belangrijke informatie en ontwikkelingen over je bedrijf zoals verbouwingen, verhuizingen, jubilea, wisseling van directieleden.
- Voorstellen van nieuwe collega’s. Vooral voor de bedrijfspagina is dit een makkelijke en leuke post om de menselijkheid van het bedrijf meer te tonen, maar ook kun je met je persoonlijke profiel je nieuwe collega voorstellen.
- Nieuwtjes en actualiteiten. Staat er iets in de krant waar je op aan kunt haken omdat dat binnen je vakgebied of branche valt? Of is er iets wat jullie organisatie ook aangaat?
- Verhalen over jouw eigen werkzaamheden. Geef inzage in jouw werkleven op je persoonlijke profiel, laat je passie, kennis en kunde zien.
- Projecten waar je aan werkt – eventuele samenwerkingen. Vraag wel altijd even om toestemming, het kan soms zijn dat er geheimhouding op een project zit en je wilt natuurlijk geen bonje met een klant of partner.
- Nieuwe producten of diensten aankondigen – Sneak peaks. Geef je netwerk een voordeel door ze alvast mee te laten kijken wat er aankomt.
- How to’s – een artikel of video met uitleg over hoe iets werkt. Hoe simpel iets voor jou ook kan zijn, omdat je het dagelijks ziet of gebruikt, voor een ander kan er een hele wereld opengaan.
- Geef een kijkje achter de schermen, laat jezelf en ook je collega’s ook echt zien.
- Klanten of collega’s in het zonnetje zetten. Uiteraard even met toestemming.
- Aankondigingen en aanwezigheid op beurzen, evenementen, congressen. Een feestje als het gaat om content. De aanloop er naartoe, de dag zelf en de napret, posts genoeg van te maken.
- Cursussen/certificering/diploma – jouw persoonlijke ontwikkeling of bijvoorbeeld het jaarlijkse keurmerk dat je als bedrijfspagina weer behaald hebt, wees trots, laat het zien.
- Je presentatie in beeld. Geef je weleens een presentatie, voor je werk, op een evenement of misschien voor de netwerkvereniging? Foto’s en video doen het heel goed hierin.
- Netwerkborrels die je organiseert of waar je deel aan neemt.
- Kijkje achter de schermen bij opnames en interviews. En vergeet de bloopers niet ?.
- Tips vanuit jouw werkzaamheden, bijvoorbeeld vanuit de Q&A of telefoontjes. Zo simpel kan het zijn, iedere vraag is een post.
- Voorspellingen en trends. Geef aan wat de ontwikkelingen zijn op jullie vakgebied, waar gaat het heen, wat kan je netwerk verwachten.
- Onderzoeksvragen en –resultaten. Dit hoeft niet je eigen onderzoek te zijn. Uiteraard wel altijd, bij overname van (stukken van) een rapport, doen aan bronvermelding.
- Aanraden (gelezen) vakliteratuur. Aan welke boeken heb jij iets gehad vanuit jouw vakgebied?
- Vacatures/oproep voor nieuwe collega(‘s). Plaats zelf eens een foto in plaats van die saaie vacature met nog saaiere vacaturetekst.
- Uitjes met je collega’s, leuke activiteiten binnen je bedrijf. Ja, ook dit hoort bij je werkleven en kan prima geplaatst worden op LinkedIn. Met gezond verstand uiteraard ?.
- Maak eens een timelaps. Het versneld opnemen van een bepaald proces in een video kan superleuk werken.
- Plaats een stelling of column over een huidig nieuwsitem.
- Je hebt meegewerkt aan een podcast of hebt zelf een podcast.
- Goede doelen die je steunt.
- Je hebt in de krant of in een (online) artikel gestaan. Betere exposure is er niet.
- Doe een onderzoek met een poll.
- Maak een artikel van je poll-uitslag. Zo dus.
- Feestdagen, speciale dagen: maak er iets bijzonders van indien van toepassing. Maar blijf wel weg van de clichés.
- Gebruik de bedrijfspagina als inspiratiebron voor je persoonlijke profiel en andersom. Dat betekent niet zomaar doordelen maar vanuit eigen hoek en visie een originele bijdrage van maken en uiteraard alleen als hun netwerk daar iets aan heeft.
- Hulpvraag – bij problemen of het zoeken naar een andere expert, LinkedIn stikt er van!
Dit is slechts een kleine greep uit de vele mogelijkheden om jezelf, je collega’s en je bedrijfspagina zichtbaar te maken. Meer weten? Neem vooral even contact met me op.
Geef een reactie