Chat GPT schiet de afgelopen maanden in populariteit omhoog, mede dankzij studenten die deze artificial intelligence tool massaal inzetten voor het maken van scripties en proefwerken. Deze veelzijdige bot is dan ook nu al niet meer weg te denken. Doet me beetje denken aan de begintijd van social media. Veel mensen waren wat angstig, wilden er niet aan, en toch heeft uiteindelijk het gros van de mensheid vandaag de dag een account op een of meerdere socialmedia-kanalen. En bedenk, ook Facebook begon ooit voor studenten?.

Wat is Chat GPT

Voor degenen die nog niet weten waar ik het over heb, Chat GPT heeft de vorm van een chatbot. Je kent chatbots misschien al van websites, van die pop-up schermpjes waar je een vraag kunt stellen. Dit lijkt er op maar gaat veel verder. Je stelt vragen of geeft opdrachten over welk onderwerp dan ook en krijgt daar antwoorden en resultaten uit wat is gebaseerd op heel veel data. Chat GPT is (nu nog) gratis, je kunt uitbreiden met een betaalde versie, en de mogelijkheden zijn oneindig. Overigens goede zet van ze, om het in de basis gratis ter beschikking te stellen, er zijn namelijk al langer chatbots maar die waren nog vrij duur waardoor ze niet zo snel zijn aangeslagen als Chat GPT. Er zijn ondertussen buiten deze (nu zo’n beetje bekendste) AI tool heel veel van dit soort tools met al hun eigen kenmerken. De een maakt prachtige afbeeldingen, de andere vertaalt als geen ander in iedere taal die je maar wenst. De keuze is reuze.

Hoe dan ook, deze tools zijn niet meer weg te denken dus laten we er dan maar gebruik van maken in positieve zin, toch? Ik heb een aantal basis prompts (opdrachten die je de bot geeft om je resultaten te vinden) bij elkaar gezocht en welke te maken hebben met LinkedIn. Ze komen uit de verzamelbak van de tool zelf, zijn dus Engels, maar je kunt ze wel in het Nederlands opdrachten geven en daaruit Nederlandse antwoorden krijgen. Ik zou zeggen, ga er mee spelen, probeer gewoon wat uit, je kan niets kwaad doen wat dat betreft.

Let op: ik dit artikel maak ik gebruik van de Chrome extensie AIPRM (Artificial Intelligence Power Risico Management) om gebruik te maken van deze lijst met prompts. Dit kun je accepteren aangezien het de risico’s verlaagt inzake onder andere privacy en betrouwbaarheid maar het kan errors geven. Daarom geef ik 2 voorbeelden met behulp van deze prompts en 1 voorbeeld van een opdracht die je zelf kunt invoeren.

Prompts die je zo kunt gebruiken

Als je in de tool zit, en je hebt de extensie AIPRM geïnstalleerd, kun je gebruik maken van duizenden prompts. Maak gebruik van de zoekfunctie, dat maakt het overzichtelijker. In dit geval zoek ik op ‘LinkedIn’. 40 prompts blijven er over op dit moment, ik haal er 2 voorbeelden uit.

chat gpt en linkedin

  1. Voordat je aan de slag gaat en je maakt gebruik van de gratis versie: je kunt je tone of voice alleen aanpassen in ‘Emotional’ en je schrijfstijl in ‘Poetic’. Voor meer opties zal je moeten upgraden. De output kun je wel in heel veel verschillende talen maken. chat gpt en linkedin

Een LinkedIn-post maken met behulp van Chat GPT

De eerste optie die ik gebruik is de prompt voor het creëren van een LinkedIn post. Ik gebruik daarvoor deze prompt: chat gpt en linkedin

Ik typ in het chatvenster bij ‘Topic voor LinkedIn Post’ het woord ‘bureaustoelen’.

chat gpt en linkedin

En vervolgens krijg ik de volgende post, inclusief (veel te veel) hashtags:

chat gpt en linkedin

Het is aardig en misschien kun je er iets mee, als je in de bureaustoelen zit, maar ik vind het wel erg algemeen. Op zich leuk als insteek en je kunt uiteraard ook verder opdrachten geven om het te verfijnen. Ik geef daarom aan dat er wat meer humor in mag:

chat gpt en linkedin

 

Een contentkalender maken voor LinkedIn met Chat GPT

Ik gebruik hiervoor deze prompt:

chat gpt en linkedin

In mijn opdracht geef ik aan: ‘Create a monthly LinkedIn content calendar in dutch based on social selling. Please write in Dutch language.’

chat gpt en linkedin

Een samenvatting maken voor je LinkedIn-profiel

De derde opdracht die ik geef doe ik zonder één van de aangegeven prompts, ook om te laten zien dat je zo’n tekst vrij simpel zelf kunt bedenken. Mijn insteek is een samenvatting krijgen voor mijn LinkedInprofiel met de volgende tekst: ‘Schrijf een samenvatting op LinkedIn waaruit mijn expertise blijkt en wat ik kan doen voor een klant. Ik geef LinkedIn-training op gebied van social selling, contentmarketing, contentstrategie en help medewerkers en bedrijfspagina-beheerders om meer te halen uit linkedin.’

Ik krijg als resultaat:

chat gpt en linkedin

Ik vind het wat kort dus geef aan dat het iets uitgebreider mag. Geen probleem voor Chat GPT:

chat gpt en linkedin

 

Ik moet zeggen, het is aardig maar nog lang niet zoals ik het zelf zou schrijven. Ik hou niet van ‘u’ en vind het de persoonlijke touch missen waar ik in mijn trainingen juist altijd zo op hamer. Mijn advies: laat je inspireren, laat deze tool je de voorzet geven, maar personaliseer het achteraf om het echt eigen te maken.

Conclusie

Het is echt een geweldige tool met ontelbaar veel mogelijkheden die nog véél meer en beter kan dan ik hier laat zien. Het is in ontwikkeling en ik verwacht dat het met de dag ook beter wordt. Wel blijf ik erbij dat persoonlijkheid een steeds grotere rol gaat spelen evenals vertrouwen. Lang niet alles is betrouwbaar wat er als resultaat uitkomt. Het is en blijft mensenwerk, maar wat is er mis met hulp van een tool? Wat mij betreft niets, als het maar goed ingezet wordt en niet misbruikt wordt. Maar dat laatste zal ongetwijfeld ook gebeuren, ‘ieder nadeel heb z’n voordeel’ zei Johan Cruijff ooit.

Of was het toch Willem van Hanegem? ?

chat gpt en linkedin

Tot slot: ik heb dit artikel helemaal zelf geschreven, op de voorbeelden na uiteraard. Alleen voor de titel heb ik de tool om hulp gevraagd en, eigenwijs als ik ben, alsnog vervormd naar hoe ik denk dat ie het beste overkomt op LinkedIn en Google ?. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, laat je het me weten?

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.