Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om er een blog aan te wijden, de vernieuwde voorwaarden van Facebook, maar ik krijg nu zóveel vragen van mensen die onzeker gemaakt worden door alles in de media, dat ik er toch maar iets over wil zeggen.Ten eerste, het gaat om Facebook. En als Mark Zuckerberg een scheet laat, dan is dat hoofdnieuws van de dag. Dus wat gebeurt er als er iets in de voorwaarden verandert? Dan is heel de wereld in rep en roer. Maar waarom? Is er echt zoveel veranderd? Is het echt allemaal zo ernstig?
Facebook gebruikt mijn gegevens in advertenties
Hoe ernstig is het nu dat jouw gegevens worden gebruikt in advertenties op Facebook? Om daar antwoord op te geven is het handig eerst even uit te leggen hoe advertenties precies werken. Als ik een advertentie opstel, kan ik kiezen voor wie deze zichtbaar wordt. Hieronder zie je het invulveld dat adverteerders te zien krijgen en waarmee ze hun doelgroep kunnen bepalen. Zoals je ziet kun je geen namen invoeren, maar wel leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld interesses.
Dit zijn allen gegevens die jij in je profiel hebt ingevuld. Is het nu zo ernstig dat je als adverteerder daar gebruik van maakt? Nee, is mijn mening. Sterker nog, ik vind het juist heel positief. Advertenties krijg je toch te zien (of je moet gebruik maken van bijvoorbeeld AdBlock), en als je ze ziet dan kun je maar beter advertenties zien die voor jou geschikt zijn.
Facebook gebruikt mijn profiel in advertenties
Nog eentje waar iedereen op dit moment moord en brand over schreeuwt. Is dat dan zo erg? Ook deze zal ik uitleggen. Alles heeft te maken met jouw privacy instellingen. Op het moment dat jij bijvoorbeeld ingesteld hebt dat de hele wereld mag meekijken welke pagina’s jij liket, dan kan het zo zijn dat dat terug komt in advertenties. Hoe dan? Nou zo bijvoorbeeld:
De vrienden die Toyota liken, die zie ik terug in deze advertentie als zijn fans. Het is dus zaak je privacy instellingen zodanig in te stellen dat je dat niet zichtbaar maakt (als je dus niet wilt dat dat soort advertenties jouw gegevens gebruiken). Er is overigens een handige check hoe je kunt zien wat mensen die niet met jou bevriend zijn kunnen zien. Zien ze nog teveel? Dan aanpassen. In vijf blogs heb ik alle stappen binnen de privacyinstellingen omschreven, je kunt ze vanuit deze blog allemaal terugvinden.
Ik wil niet dat Facebook mijn activiteiten registreert
Het leven kan soms zo simpel zijn. Wil jij niet dat je activiteiten op Facebook geregistreerd worden, dan kun je je daarvoor afmelden bij “Your online choices“. Je kunt daar aangeven als je je surfgedrag niet geregistreerd wilt hebben en zelfs het bedrijf kiezen (Facebook staat daar ook tussen). Besef je dan wel dat je dan advertenties voorbij ziet komen die jouw interesses en leeftijd volledig voorbij gaan ;)
Instellingen voor Facebook ads
Edit: dit kopje toegevoegd op 16-12-2014
Nog een instelling die je heel goed moet nalopen, vooral als je wilt voorkomen dat je in advertenties bij vrienden terecht komt of je gegevens gebruikt worden door derden bij gebruik van social plugins, is deze. Je klikt op het menupijltje rechts boven in je Facebook balk en kiest vervolgens voor instellingen.
Klik in de linker kantlijn op “Advertenties”. Je krijgt nu 3 verschillende onderdelen die te maken hebben met gebruik van jouw profielnaam en/of foto in advertenties van derden. Klik op “bewerken” achter de eerste twee onderdelen (“Externe sites” en “Advertenties en vrienden”) en zet deze in het keuzemenu op “Niemand”.
Daaronder staat nog een stukje over “Advertenties gebaseerd op je gebruik van websites of apps buiten Facebook”. Die kun je, net als bij “Online Choices” zoals hierboven omschreven, uitzetten door te klikken op bijhorende link en de daaropvolgende stappen te volgen.
Facebook heeft het eigendom over mijn foto’s
Verwarrend, maar dat klopt niet. Wel verleen je een licentie aan Facebook. Je ben en blijft zelf eigenaar van alles wat je publiceert, maar geeft Facebook wel het recht om alles wat je publiceert te gebruiken (geen persoonsgegevens, alleen dat wat je openbaar deelt zoals foto’s en updates). Dat komt niet ineens uit de lucht vallen, dat is namelijk altijd al zo geweest en daar ben je mee akkoord gegaan bij het openen van je account. Zijn er in de afgelopen jaren gevallen bekend van mensen die zichzelf of hun foto’s ongevraagd tegen zijn gekomen in reclames van Facebook? Is er ooit misbruik gemaakt van foto’s van iemand door Facebook?
Naar mijn weten niet, kan er ook nergens iets over terugvinden, en naar mijn idee dus een storm in een glas water. Ze dekken zich gewoon in. Wil overigens niet zeggen dat ik zelf gecharmeerd ben van deze voorwaarde, maar dat is een keuze die je zelf maakt bij het aangaan van je account bij Facebook. Bedenk dat sowieso alles wat je plaatst op internet, of dat nou Facebook is of een andere plek, te kopiëren en te ge- en/of misbruiken is door derden.
(dit stuk toegevoegd op 12-12-2014 nav vele vragen erover)
Identiteitsfraude en schending portretrecht
Helaas komt het voor dat mensen inderdaad hun (profiel)foto op bepaalde sites tegen komen zonder daarvoor toestemming voor gegeven te hebben. Er gaat nu de ronde dat dat door Facebook komt, die de foto’s zou doorverkopen, maar dat is echt niet het geval voor zover bekend. Ik ken een aantal identiteitsfraudezaken waar foto’s misbruikt werden voor bijvoorbeeld nep profielen (veelal op datingsites waar mensen niet met hun echte gezicht op durven/willen en de boel moedwillig belazeren). In dat geval adviseer ik desbetreffende site direct aan te schrijven de foto te verwijderen en eventueel aangifte te doen bij de politie.
Tip: Wil je je foto’s beschermen, dan is het een idee om er een watermerkje in te zetten.
Disclaimer op je Facebook tijdlijn zetten onzinnig
Ik ben geen jurist, dus ik heb een en ander aan artikelen opgezocht van juristen en advocaten die de voorwaarden uitgeplozen hebben. Het heeft géén zin om een lap tekst op je tijdlijn te zetten met een tekst waarin je aangeeft niet akkoord te gaan met de voorwaarden. Zoals jurist Arnoud Engelfriet in zijn artikel aangeeft, je kunt niet eenzijdig de voorwaarden aanpassen. Facebook mag dit wel omdat je daar al akkoord mee ging toen je je account opende.
Ik hoop dat het zo een stukje duidelijker is voor je. Ben je echt nog steeds van mening of bang dat Facebook (of een ander) misbruik maakt van jouw gegevens, dan zit er maar één ding op: je profiel verwijderen. Dan weet je zeker dat niemand meer op Facebook ergens misbruik van maakt :)
Ik kan er wel mee leven. FB maakt bijna dagelijks aanpassingen dus gewend ben ik het wel
Het lukt mij niet om inhoud FB logboek te verwijderen.
Mag FB dit ook gebruiken?
[…] 3. https://www.corinnekeijzer.nl/2014/12/11/nieuwe-voorwaarden-facebook-echt-zo-erg/ […]
Hoi Corinne, bedankt duidelijk verhaal! Hoe zit dat met foto’s van een pagina? Ik beheer de pagina van een amateursportteam, waar ook behoorlijk wat foto’s op staan.. Gelden hiervoor dezelfde voorwaarden? Hiervoor heb ik geen optie om te kiezen wie de foto’s zien, enkel “openbaar”. raad je aan om de foto’s van FB te verwijderen?
Hoi Erica, de voorwaarden gelden voor heel Facebook, dus ook voor pagina’s. Als jij pertinent niet wilt dat je foto’s gebruikt worden dan zou ik ze verwijderen. De kans dat Facebook ze gebruikt lijkt mij overigens heel erg klein, maar de kans dat iemand anders ze gebruikt is er natuurlijk altijd. Ik zou je foto’s een (water)merkje meegeven zodat het duidelijk is dat ze van jou zijn. Misschien minder mooi maar wel veiliger. Voor professionele fotografen zou ik dat sowieso adviseren, bij het viraal gaan van foto’s (delen e.d.) wordt je naam alleen maar bekender hierdoor wat je opdrachten kan opleveren.
akkoord bedankt! het watermerkje is in ons geval denk ik niet werkbaar, maar wel te overwegen :) Voor nu gaan ze er vanaf. Het gaat nu niet om mijn eigen privacy, maar om die van anderen. Iets waar ik niet (mede)verantwoordelijk voor wil zijn.
Heel helder uitgelegd Corinne. Alleen wat betreft European Digital Advertising Alliance, dat zou telkens opnieuw moeten als men de cookies van hun pc verwijdert. Klopt dat?
Even wat kritische noten op dit stuk…Je schijft “Ze dekken zich gewoon in.” Even daarvoor zeg je dat je alang toestemming ervoor hebt geven….Als deze eerste toestemming zo waterdicht was …waar is die tweede indekking dan voor nodig?….daarnaast schrijf je op een reactie van een van de responders Dat men niet weet of FB de foto van de jongen uit thailand heeft doorverkocht en je wijt het aan fototje jatten….met dezelfde redenatie geldt dat je als gewoon mens ook niet kunt vastsellen dat FB het NIET heeft doorverkocht…ook geef je een aantal redelijk onschuldige voorbeelden van volgen,verkopen van fotos etc… Tja zo bekeken ja waar maak je je druk om… Maar eenbedrijf wordt niet zo groot als FB door onschuldigen praktijken…als gewoon mens…dus ook jij…kunt niet zeker weten waar FB je fotos of dergelijke voor gebruikt….kortom…als je het zo kort door de bocht ziet als jij doet suggeren in je blog…tja dan is er inderdaad geen issue om je druk over te maken…maar. Ik zie het zeker anders…bovendien is al de comotie juist goed om iedereen scherp te houden, awareness te vergroten…te laten dwingen eens naar de voorwaarden te kijken, belangrijke beslissers bij de les te houden, FB feedback te geven en kaders te schetsen….besef je dat bedrijven voorwaarden veranderen voor de benifit van zichzelf op de eerste plaatst….en aangezien Fb dit iedere 2 weken doet of zo…weet je op een gegeven moment niet waar je mee instemt….doen ze natuurlijk bewust…bbeetje bij beetje geef je steeds meer uit handen…. En krijgt FB steeds meer te bepalen….kortom voor mij is het adios FB…iedereen heeft zijn eigen grenzen… De mijne is bereikt…succes op FB…het heeft zeker ook wel positieve elementen..en zal even wennen zijn…op naar Ello…toe die ook weer te populair wordt:)
Beste Eo, Facebook dekt zich met die voorwaarden in, jij bent daar akkoord mee gegaan toen je het account aanging. Maar net als bij verzekeringen e.d., niemand leest die voorwaarden. Is dat de fout van FB of de gebruiker? Even daargelaten of het goede voorwaarden zijn of niet, je gaat zelf ergens mee akkoord, moet je niet achteraf gaan klagen. Dat het eens goed onder de loep gehouden wordt, is overigens prima, dat ben ik met je eens. Dat zouden ze bij meer voorwaarden eens moeten doen, want ik denk dat mensen over het algemeen geen idee hebben waar ze ‘ja” op zeggen.
De voorbeelden van “doorverkopen” zijn allemaal gebaseerd op “geruchten” of aannames. Volgens mij is iemand nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is (en wie eist, die bewijst). Als jij aan kunt tonen dat een van de verhalen waar is, dat FB de foto’s doorverkocht heeft, dan hoor/lees ik het graag. Tot dan geloof ik er geen snars van :)
Hoi Corinne,
Je schrijft: “Beste Eo, Facebook dekt zich met die voorwaarden in, jij bent daar
akkoord mee gegaan toen je het account aanging. Maar net als bij
verzekeringen e.d., niemand leest die voorwaarden. Is dat de fout van FB
of de gebruiker?”….heb nergens geschreven dat dit niet zo…Ik wil alleen opmerken dat op het moment dat voorwaarden veranderd worden (dus nadat je al je profiel aan hebt gemaakt) dat 1. de voordelen bedoeld zijn voor FB en 2. de oudere versie (dus die waar je mee hebt ingestemd) blijkbaar niet waterdicht was…door te zeggen dat je bij het aanmaken van een profiel je hier al mee ingestemd…het later is aangepast en de aanpassing als “indekken” te bestempelen…klopt dus niet…je hoeft je nergens voor in te dekken als de eerste voorwaarden al waterdicht was…het feit dat het wordt aangepast betekent dus dat er wel degelijk iets veranderd…en dat zeggen ” je had hier al mee ingestemd toen je je profiel aanmaakte)”dus niet klopt.
Je zegt “Volgens mij is iemand nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is
(en wie eist, die bewijst). Het is ontzettend makkelijk om iemand zijn
foto te pikken online (zeker als je je instellingen niet goed hebt staan
zoals de meeste mensen).”…zeker mee eens…maar iemand (ook al noem je geen namen) beschuldigen van jatten is toch ook veroordelen zonder dat jij dat bewezen hebt? Daarom zei ik in mijn reactie…met dezelfde redernatie als jij gebruik kun je het tegenovergestelde zeggen…of niet….?…daarom zei ik al…ben alleen kritisch op wat er in je blog staat…maar je blog is zeker informatief voor mensen die hier naar op zoek zijn…maar een wat objectievere blik betekent dat je het onderwerp ook vanuit de andere kant beschrijft….je blog geeft namelijk maar 1 perspectief weer en ik voelde me geroepen een andere mogeljk perspectief te geven.
Dank voor dit overzicht. Ik heb nog een vraag: Ergens stond (of in ieder
geval heb ik het zo gelezen) dat FB ook je locatiedata kan gebruiken,
zelfs als je op dat moment niet op FB zit. Ik interpreteer dat als: Ik
loop de albert heijn op XX straat te XX binnen en FB registreert dat en
weet na een paar keer: deze dame doet boodschappen bij de AH. Klopt dat
of zie ik spoken?
Ik heb in mijn locatie instellingen op mijn telefoon en Ipad FB dus geen toegang gegeven tot mijn locatiedata. Is dit voldoende?
Hoi Marije, als je locatieinstellingen uit hebt staat op je telefoon en ipad (wat ik heel verstandig vind) dan kan niemand je locatie traceren, ook Facebook niet. Als je echter incheckt ergens via FB, wat er los van staat en nog steeds kan, dan natuurlijk weer wel.
[…] Social media adviseur Corinne Keijzer is niet geschokt door de veranderingen in de voorwaarden. In haar blog beschrijft ze de ophef als ‘een storm in een glas […]
Hoi Corinne,
Goed artikel en helder geschreven. Ik heb hem gedeeld met mijn vrienden omdat ik merk dat daar best wel wat onrust heerst over de nieuwe voorwaarden en ik ben dan ook al regelmatig de disclaimer-post tegen gekomen.
Toch nog even twee vragen waarvan ik hoop dat je ze kunt beantwoorden mbt. foto’s die jezelf gepost hebt of die anderen van je gepost hebben.
Op wat profiel-foto’s na deel ik de foto’s die ik post alleen met ‘vrienden’ (of soms met ‘vrienden van vrienden’). Deze foto’s worden niet op mijn openbaar profiel getoond. Uitgaande van het artikel dat je quote uit de facebook-voorwaarden waarin gesproken wordt over je eigen privacy- en app-instellingen ga ik ervan uit dat foto’s (en video’s) die niet ‘openbaar’ gedeeld worden niet gebruikt kunnen worden voor promotie of advertentie doeleinden door facebook of derden. Klopt dat ?
Verder ; als iemand van mij een foto maakt en die wil publiceren dan geldt hier in Nederland het portret recht. M.a.w. ik zal daar dan toestemming voor moeten verlenen. Als iemand anders nu, zonder mijn medeweten, een foto van mij maakt, die op facebook post en ‘openbaar’ deelt waarna facebook de foto doorverkoopt aan een extern reclamebureau om reclame mee te maken (of zelf gebruikt) wordt mijn portretrecht dan niet aangetast ?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
Hoi Gerlof, volgens mij is het zo dat Facebook álles wat jij online zet zou kunnen en mogen gebruiken, dus ongeacht of het alleen zichtbaar is of voor vrienden. Wel kun je met bepaalde instellingen voorkomen dat je vrienden je voorbij zien komen in advertenties op Facebook. Ik heb gisteren daar nog een stukje over toegevoegd, loop die in ieder geval even door.
Als iemand ongevraagd jouw foto ge- of eigenlijk misbruikt (ongeacht of Facebook het doorverkoopt of niet”, dan is diegene volgens mij gewoon strafbaar volgens onze eigen wetten (afhankelijk van hoe het ingezet wordt en of er jou schade mee wordt aangedaan, commercieel of niet). Maar dit kan een jurist denk ik beter uitleggen. Er is nog niet veel jurisprudentie, maar er zijn wel al een paar zaken geweest omtrent portretrecht en fotorechten e.d. Het wordt er niet gemakkelijker op met al die online activiteiten….geldt overigens voor heel het internet, niet alleen Facebook.
Beste Corrine,
In de huidige en nieuwe voorwaarden van Facebook wordt aangegeven dat
Facebook de profielfoto en naam van Facebook gebruikers mag gebruiken in
advertenties.
In het gedeelte ‘Advertenties” van de privacy instellingen (Instellingen >
advertenties > advertenties en vrienden) wordt de volgende mogelijkheid
geboden.
Mijn sociale acties koppelen aan advertenties voor: “Niemand of “Alleen
vrienden”.
Vervolgens wordt aangegeven “Deze instelling is alleen van toepassing
op advertenties die we koppelen aan nieuws over sociale acties. Los van deze
instelling kun je dus sociale acties in andere contexten zien, bijvoorbeeld in
gesponsorde verslagen of acties gekoppeld aan berichten van Facebook.”
Wat voor mij onduidelijk is:
In welke (soort) advertenties voorkom je met deze instelling dat je profielfoto en naam in advertenties wordt gebruikt? En welke (soort) advertenties mag Facebook nog wel iemands profielfoto en naam gebruiken?
Met vriendelijke groet,
Kelly
Hoi Kelly, volgens mij doelen ze op advertenties zoals in mijn blog omschreven (met het voorbeeld van het gesponsorde verslag van Toyota). Als je niet afschermt welke pagina’s je liket, dan kan je naam (en in sommige gevallen dus ook je profiel foto) bij dergelijke advertenties verschijnen als zijnde “vriend die die pagina liket”. Dit zelfde geldt voor advertenties in de rechterkantlijn en in de mobiele applicaties. Daarom is het zo belangrijk om je privacy instellingen goed te hebben staan als je dat niet wilt.
Ik denk er iets anders over dan jij. Vorig jaar is er een foto viral gegaan van een dude uit Amerika. Hij was op vakantie in Thailand en zag daar zijn profielfoto op een billboard voor een bar. Facebook heeft zijn foto dus verkocht aan een reclamebureau. Toen had er al een belletje moeten gaan rinkelen eigenlijk. Maar dat is toen niet gebeurd. Alleen een hoop oeehh’s en aahh’s. Ik heb mijn account verwijderd en ga nu verder onder en nieuwe account. Daar staat (en komt) maar 1 foto op. En die is van enorm slechte kwaliteit. Daar kan gelukkig niemand wat mee.
Hoi Sytse, hoe weet je dat die foto door Facebook verkocht is en niet gewoon “gepikt” door die bar? Heb je bronnen die dit verhaal kunnen bevestigen?
Ik heb destijds niet geïnformeerd. Wel heug ik mij dat er iets bij stond als; Look what Facebook did to me! They sold my picture to (naam bar). #Thailand
Mensen kunnen van alles roepen.. wil nog niet zeggen dat het waar is :) Ik denk zelf eerder aan een gevalletje “foto gejat”…
Is het minder erg dan als een foto foor verkocht word dan gejat?
Of fb dit nou zelf doet of een bedrijf t jat… Ik zou van beide nirt echt bepaald vrolijk worden. En eigenlijk zouden moeten instellen dat niemand een foto kan jatten…
Dat zou helemaal mooi zijn Bianca, maar helaas is dat niet mogelijk, overal valt een screenshot van te maken. Net als in het dagelijkse leven zitten er nu eenmaal ook dieven online.
Ik zeg overigens helemaal niet dat dat minder erg is, dat was de discussie ook niet.
Jammer dat je niet ingaat op het feit dat foto’s eigendom worden van Facebook en zij er vervolgens alles mee mogen doen wat ze willen, zonder jou om toestemming te vragen of je er voor te betalen.
Klopt Jord, zal dat nog wel even opnemen in het blog. Die voorwaarden bestaan overigens al lang, ben je mee akkoord gegaan bij het openen van je account. Nu is het ineens een “probleem”, terwijl er nooit iets raars gebeurd is. Storm in een glas water als het mij vraagt, maar als je je veilig wil voelen dan kun je het beste je account opheffen…
Ik wist dat het al best “erg” was met die voorwaarden, maar ik zie nu online ook ineens professionele fotografie websites beginnen over hoe fotografen hun foto’s moeten beschermen op FB. Vandaar dat ik er van uitging dat ook wat dat betreft de ‘terms” aangepast zijn ten opzichte van eerdere.
Wat betreft mijn FB-account opheffen… het is een beetje en “necessary evil” geworden. Dus ik twijfel nog.
Ik denk dat mensen überhaupt geen idee hebben wat er in voorwaarden staan, niet alleen die van Facebook. Je moest eens weten waar je allemaal mee akkoord gaat in je leven, denk dat je je rot schrikt als álles onder een vergrootglas kwam te liggen ;)
Dit klopt helemaal niet.
Je foto’s blijven jouw eigendom. Artkel 2 zegt: “Je bent zelf eigenaar van alle inhoud en informatie die je plaatst op Facebook” Artikel 2 geldt al sinds 15 november 2013 en blijft gelden, ook na 1 januari. Artikel 10.2 (straks 9.2) zegt:
“We geven je inhoud of informatie niet zonder jouw toestemming aan adverteerders.”
Dank je Max, heb het iets genuanceerder opgeschreven, is inderdaad een verschil.
Je hebt er van gemaakt: “Dat klopt deels”. Dan vraag ik me af: welk deel wel en wel deel niet? Iets in licentie geven is heel wat anders dan eigendom weggeven. Vooral veel fotografen vragen zich af hoe het nu zit. In mijn opinie is het helemaal niet verwarrend: als schrijver, muzikant, dichter, schrijver, fotograaf hou je gewoon de eigendomsrechten van je werk, ook als je werk via Facebook publiceert. Dit kun je toch bevestigen naar je lezers?
Aangepast Max!
Helder.
Duidelijk ;)