Update: dit blog is in zijn geheel bijgewerkt op 2-3-2021 in verband met aanpassingen in de instellingen en de lay-out.
Misschien herken je dit wel: je hebt ooit in het verleden een account op LinkedIn geopend en vervolgens daar nooit meer wat mee gedaan. Je hebt later een nieuw account opgezet omdat je het oude account vergeten was of omdat je er niet meer in kon en de gegevens kwijt bent. Het vervelende is dat het wel nog steeds vindbaar is in de zoekmachine van LinkedIn en iemand die op jouw naam zoekt krijgt meerdere accounts van jou te zien. Belangrijk dus om dat zo spoedig mogelijk op te lossen en het dubbele account te verwijderen.
Opties voor een dubbel account op LinkedIn
Een dubbel profiel of account kan tot grote verwarring leiden bij mensen die op jouw naam zoeken. Want welk profiel is nu écht van jou en met welke ben je actief? Als mensen me vragen of het verstandig is om twee accounts aan te maken omdat ze twee verschillende functies uitoefenen, dan zeg ik ook altijd ‘nee’. Je hebt opties genoeg in je LinkedInprofiel om te uiten wat je doet, ook als je meerdere functies uitoefent. Wel kun je een tweetalig profiel aanmaken als je doelgroep uit meerdere nationaliteiten bestaat. Maar dan heb je nog steeds maar één profiel.
Als je een dubbel account hebt op LinkedIn, dan kun je twee dingen doen:
- één van de LinkedIn-accounts sluiten
- je LinkedIn-accounts (beperkt) samenvoegen
Ga hiervoor naar je instellingen. Klik rechtsboven in je menubalk op ‘Ik’ en kies voor ‘Instellingen en privacy’.
In de instellingen scroll je in de tab ‘Accountvoorkeuren’ naar ‘Accountbeheer’ waaronder je drie opties ziet staan: ‘Accounts samenvoegen’, ‘Account als inactief instellen’ en ‘Account sluiten’.
LinkedIn-accounts samenvoegen
Als je twee accounts wilt samenvoegen, kan dat alleen als je van beide accounts de inloggegevens hebt. Let goed op dat je in dit geval inlogt met het account dat je wilt behouden. Alleen de connecties worden overgezet, dus niet je inhoud, aanbevelingen, foto’s of updates en artikelen. Het zou toch zonde zijn als je die verloren laat gaan, dus check dit goed van te voren. Een account kan niet worden samengevoegd als het geen connecties heeft.
Afmelden voor een account doe je door bovenin op ‘Ik’ te klikken en naar beneden te scrollen in de menulijst. Daar staat ‘Afmelden’ waar je op klikt zodat je je met je andere account weer kunt aanmelden.
Dubbele LinkedIn-account sluiten
Wil je je dubbele account sluiten dan log je in met het account dat je wilt sluiten. Je doet dit via de bovenstaande instellingen van het te sluiten account zelf. Mocht je je wachtwoord niet meer weten maar wel nog het e-mailadres waarmee je in moet loggen (of een van de alternatieven die je misschien ooit ingevoerd hebt), dan kun je het wachtwoord opvragen welke vervolgens gemaild wordt.
Weet je niet met welk e-mailadres je in moet loggen, dan kun je een verzoek doen bij LinkedIn om je account te sluiten. Je gaat hiervoor naar het helpcentrum welke je vindt in de rechterkantlijn op de homepage.
Je zoekt op ‘Dubbel account’ en krijgt verschillende opties waaronder ‘Account sluiten’.
Bekijkt of je er uit komt met een van de mogelijkheden die LinkedIn biedt. Kies voor de bovenste in dit geval ‘Ik heb een dubbel account’.
Kom je er niet uit, dan kun je altijd nog op ‘Contact met ons opnemen’ klikken onderin de pagina. Kopieer de url van het profiel dat je wilt sluiten en vraag of LinkedIn dat voor je wilt doen als je er echt niet meer in komt.
Als je het e-mailadres niet meer weet, van het account wat je wilt sluiten, dan kun je daar ook achter komen door een eerstegraadsnetwerkconnectie direct te vragen of hij of zij dat kan zien en jou wil doorgeven. Het e-mailadres is namelijk voor je eerstegraadsconnecties zichtbaar in de contactgegevens, tenzij je dat ooit aangepast hebt in de instellingen. Dan zou het kunnen zijn dat je het uitgezet hebt voor iedereen, of misschien zelfs juist opengesteld voor iedereen. Is dat laatste het geval, dan is het simpel, dan kan iedereen om je heen je helpen aan het juiste adres.
Wanneer kun je je LinkedIn-account niet sluiten
Je kunt je LinkedIn-account (nog) niet sluiten, of samenvoegen, als je:
- nog beheerder bent van een groep: benoem eerst een andere beheerder voordat je jezelf verwijdert als beheerder.
- een betaalpakket hebt: deze moet je eerst weer omzetten naar het onbetaalde basis account.
- nog openstaande rekeningen hebt: dit kun je in campagnebeheer oplossen door het openstaande saldo te betalen.
- nog advertenties of vacatures hebt lopen. Stop deze eerst voordat je je account wilt sluiten.
Bedenk ook goed, dat als je met je dubbele account bijvoorbeeld beheerder bent van een bedrijfspagina, dat je daar ook eerst een andere beheerder of jouw juiste account aan toevoegt.
Hi Geertine, een dubbel account met het zelfde emailadres is onmogelijk volgens mij. Je kunt per emailadres namelijk maar één account aanmaken. Je kunt je slapende account toch gewoon sluiten?
Het lijkt er op dat ik twee accounts heb, de ene heeft 53 contacten en de andere 29. Die van 29 contacten is er één uit het verleden, een soort slapend account. Heb ik pas weer onder handen genomen en nu lijken het er twee te zijn. Ik kan ze niet samenvoegen volgens Linked In. Ik heb voor beide het zelfde emailadres. Ik kwam er per toeval achter toen m’n ‘slapende’ account langs kwam in de opties om te connecten. Wat moet ik nu doen?
Nee helaas Thijs…
…en dan zal samenvoeging van een bedrijfspagina en een groep ook wel niet mogelijk zijn….neem ik aan…?
Nee helaas Dick… die kun je niet samenvoegen.
Goedemorgen Corinne, werkt dat ook zo voor het samenvoegen van 2 bedrijfspagina’s?