Er wordt tijdens mijn workshops vaak gevraagd of het voor lokale ondernemers zinvol is om een eigen Facebookpagina op te zetten. Mijn antwoord daarop is volmondig “ja, dat moet je zeker doen!”. Voor lokale bedrijven biedt Facebook vele mooie kansen op de gebieden van consumentenbinding en marketing. Kansen die je als ondernemer met beide handen moet grijpen. ‘Grote’ bedrijven hebben wellicht een grotere doelgroep dan een MKB’er, maar de kracht van een lokale ondernemen moet zeker niet onderschat worden. Ik geef je hier 6 tips om als lokaal bedrijf beter zichtbaar te zijn op Facebook.
Tip 1: Zet je klanten in het zonnetje!
Als lokaal bedrijf moet je het vooral hebben van de ‘gunfactor’. Als ondernemer ken je een hoop klanten bij naam en weet je waarvoor ze bij je komen. Vele klanten komen al jaren bij je over de vloer. Je geeft ze offline alle service die je kunt bieden en daarom komen ze graag bij je. Jij kent je klanten en de klanten kennen jou. Je klanten maken jouw bedrijf uniek, dus zet ze op je Facebookpagina regelmatig in het zonnetje.
Plaats een leuke foto en zet er een persoonlijke boodschap bij en vraag of de klant zichzelf wilt taggen zodat je zichtbaar wordt bij de vrienden van jouw klant (vraag ook altijd toestemming voor het plaatsen). Denk aan de 100e klant van de week, een klant die jarig is, een stel wat zoveel jaar getrouwd is of bijvoorbeeld een klant die trots zijn nieuwe product op komt halen.
Jouw klanten zijn het belangrijkste voor jou als bedrijf. Een uiting van waardering van jouw kant naar hen wordt altijd positief ontvangen. Bijvoorbeeld als je een publieksprijs hebt gekregen of wanneer je klanten zich voor jou vrijwillig hebben ingezet.
Tip 2: Gebruik de kracht van video
Sinds de Icebucket Challenge in 2014 kent iedereen de kracht van Facebook video. Miljoenen mensen kwamen er achter hoe makkelijk het is om een filmpje te maken en deze op Facebook te zetten en hoe leuk het is om video te bekijken die in hun tijdlijn voorbij komt. Facebook video is dan ook een fantastische manier om jezelf zichtbaar te maken op het internet. En die kracht is een uitgelezen kans voor een lokaal bedrijf om te gebruiken en om dit regelmatig in te zetten
Maak video’s die herkenbaar zijn voor je klanten door gebruik te maken van je omgeving. Bijvoorbeeld een video op de lokale kermis of jaarmarkt. Of laat zien dat je je vak goed verstaat en deel je handige tips via een video zoals deze bloemenhandel uit Haarlem deed.
Kent u het probleem dat de vaas te groot is voor de bloemen?
Hier een handige tipPosted by Tino’s bloemen en planten on Saturday, February 28, 2015
De kracht van video is in dit voorbeeld goed te zien. Het is een herkenbaar probleem voor iedereen en de bloemist komt met een simpele oplossing. Deze lokale bloemenhandel had destijds nog geen 200 likes op hun Facebookpagina toen ze deze video maakte met een iPhone. Je hoeft dus niet altijd te denken aan professionele filmpjes, maar probeer creatief te zijn met de middelen die je tot je beschikking hebt.
Inmiddels is het filmpje al meer dan 2 miljoen keer bekeken en de teller blijft maar doortikken. Dus pak je smartphone en begin maar alvast met filmen!
Tip 3: Gebruik Facebook advertenties om mensen bij jou in de buurt te benaderen
Facebook advertenties zijn een fantastische manier om je lokale doelgroep te benaderen. Bij het instellen van je advertentie target je specifiek op jouw omgeving. Je kunt kiezen voor bepaalde dorpen, steden of zelfs een hele provincie. Of je selecteert personen in een straal van x kilometer rondom jouw bedrijf. Een ideale manier om heel selectief jouw boodschap en product naar buiten te brengen.
Deze potentiële klanten bevinden zich dichtbij je bedrijf en zijn eerder geneigd om naar jou toe te gaan dan mensen die ver weg wonen. Als je op deze manier je doelgroep nauwkeurig in Facebook instelt, dan word elke euro die je erin investeert ook meer waard. De lokale ondernemer weet als geen ander uit welke woonplaatsen zijn klanten komen.
Interesseer ze bijvoorbeeld door ze een kortingscoupon te geven of een speciale aanbieding als ze in de door jouw gekozen regio wonen.
Tip 4: Gebruik humor
De grootste reden waarom mensen op Facebook zitten, is omdat het gewoon leuk en gezellig is! Als bedrijf zijnde ‘concurreer’ je dus in de Facebook tijdslijn met vrienden en familie van je klanten. Mensen houden van positieve berichten en lachen graag. En als hun lokale bakker of restaurant in hun tijdlijn voorbij komt met een grappige post dan zorgt dat helemaal voor plezier.
Zo maakte deze viswinkel een grappige variant op het omstreden lied “Drank en drugs” van de artiest Lil Kleine en zette dat op een marktbord buiten zijn zaak. Hij maakte daar een leuke foto van en plaatste dat op Facebook.
Dat werd opgepakt door de media en zo gebeurde het dat het zelfs landelijk in het nieuws kwam!
Tip 5: Word lid van plaatselijke groepen
Facebook heeft niet alleen Bedrijfspagina’s of persoonlijke profielen, maar er bestaan ook Facebook groepen. Facebook-groepen zijn openbare, geheime of privéruimten waar je berichten, foto’s, video’s of documenten deelt met andere groepsleden. Je kunt een Facebookgroep vergelijken met een forum.
Er zijn op Facebook ook talloze lokale groepen aanwezig. Groepen die over een stad of dorp gaan en waar je als lokaal bedrijf een prachtig steentje aan bij kunt dragen. Word lid van deze groepen en laat je op een leuke en vertrouwde manier gelden zonder te spammen of reclame voor jezelf te maken.
Je kunt als zakelijke pagina geen lid worden van een groep, maar wel met je persoonlijk profiel. Eigenaren en/of werknemers moeten zich aanmelden op persoonlijke titel. Op deze manier breng je op een herkenbare manier het bedrijf onder de aandacht. Je laat dan op lokaal niveau de mensen achter het bedrijf zien.
Tip 6: Ga de samenwerking aan
Grote kans dat je als lokale ondernemer regelmatig samenwerkt met andere bedrijven uit de omgeving. Maak samen gebruik van elkaars krachten en tag elkaar in een Facebook bericht over die samenwerking. Zo komen jullie samen in de tijdslijnen van ieders volgers terecht en krijg je een mooie kruisbestuiving met als gevolg meer lokale bekendheid.
Een mooi voorbeeld is het bericht van dit restaurant uit Nieuwkoop wat de catering leverde aan een zwembad waar het plaatselijke waterpolo team zijn wedstrijd speelde en won.
Geef een reactie