Het zal de doorgewinterde adverteerders op LinkedIn niet ontgaan zijn: het Campagnebeheer is volledig op de schop gegaan en heeft een geheel nieuw uiterlijk. ‘Objective Based Marketing’ is het uitgangspunt geworden en oelala, wat een verbetering voor dit platform! Maar wat is er nou eigenlijk zo anders aan dit nieuwe systeem en wat zijn de vijf belangrijke stappen die je moet nemen? Ik leg het je uit!
Advertenties op LinkedIn kunnen zeer effectief zijn, mits je ze goed inzet. Er zijn meerdere manieren van adverteren, elk met een eigen doel en meerdere varianten mogelijk:
- tekstadvertenties
- gesponsorde updates
- gesponsorde InMails
LinkedIn heeft haar Campagnebeheer een volledig nieuw uiterlijk gegeven en zet vol in op ‘Objective Based Marketing’, oftewel, doelgerichte advertenties.
Adverteren op LinkedIn met Objective Based Marketing
Een hele logische keuze van LinkedIn als je het mij vraagt, om de advertenties volledig op te stellen vanuit het doel. De eerste vraag die je jezelf bij een advertentie moet stellen is altijd: wat wil ik er mee bereiken? Vervolgens kies je je doelgroep, maak je de advertentie aan in de vorm die bij je doelstelling en doelgroep past en tot slot stel je je budget en looptijd in.
“Huh, dat zijn toch maar vier stappen?” hoor ik je denken. Klopt! Er komt namelijk nog een hele belangrijke stap vóór. Een stap die door vele enthousiaste adverteerders over het hoofd wordt gezien, over wordt geslagen of gewoon niet belangrijk genoeg gevonden wordt. Wat die stap is? Een professionele bedrijfspagina met goede, informatieve, leuke content!
Stap 1: Scoor eerst met je LinkedIn bedrijfspagina
Het is echt een belangrijke stap, zo niet, de belangrijkste: zorgen dat je bedrijfspagina al goed ingericht is en vooral ook daar goede en betrokken content plaatsen. Zie je bedrijfsprofiel als je visitekaartje, je digitale uithangbord op LinkedIn, maar ook de manier om al verbinding te leggen met prospects. Het draait ook hier weer om relaties, social selling dus, net als je persoonlijke profiel.
Als je adverteert om direct iets te verkopen zonder die verbinding al te hebben, gaat het mis. Je advertentie zal bekeken worden maar er wordt door het gros niet op geklikt en er wordt zeker niets gekocht. Waarom zou iemand? Ze kennen je naam, product en/of dienst niet, je hebt nog geen vertrouwen en gunfactor gecreëerd, er is (nog)geen reden om met jou/jullie in zee te gaan.
“Prospects hebben ongeveer 10 stukken content gezien voordat ze overgaan tot aankoop van product of dienst”
Stap 2: bepaal het doel van je campagne
Er zijn zeven redenen waarom je als bedrijf een advertentie op LinkedIn inzet:
- Je wilt je merkbekendheid op LinkedIn vergroten.
- Je wilt meer verkeer naar je website trekken.
- Je wilt je engagement op LinkedIn vergroten, oftewel meer interactie, clicks en volgers.
- Je wilt meer views voor je video’s op LinkedIn.
- Je wilt leads genereren.
- Je wilt conversie vergroten.
- Je wilt nieuwe medewerkers aantrekken.
Het is heel belangrijk van te voren te weten wat je met je campagne wilt bereiken. Daarvoor moet je ook goed weten in welke van de drie onderstaande categorieën je doelgroep valt. Prospects kopen pas iets bij je als ze jou hebben leren kennen, als ze je merk kennen of als ze via via bekend zijn geraakt met jouw product of dienst.
Het meeste budget van je campagne, zo’n 60%, gaat dan ook zitten in het genereren van merkbekendheid, mensen die jou en je merk nog niet kennen. Ongeveer 30% zit in de overwegingsfase, hebben je naam al wel eens voorbij zien komen en 10% is al zover dat ze wel wat willen kopen of afsluiten. Vaak zijn dit ook terugkerende klanten.
Bepaal dus ook aan de hand van het doel welke soort content er bij hoort. Lichte snacks of zwaar verteerbare posts. Alles hangt samen met het opbouwen van vertrouwen, gunfactor en natuurlijk professionaliteit en aantrekkelijke producten/diensten.
“74% van de B2B besluitvormers gaat over tot aankoop bij verkopers die hun al eerder geholpen hebben met waardevolle content.”
Stap 3: bepaal je doelgroep
Als je je doel bepaald heb, kies je je doelgroep. Je kunt hier vele kanten mee op binnen LinkedIn. Je maakt gebruik van die enorme database die we met z’n allen gevuld hebben door onze persoonlijke profielen zo veel mogelijk te vullen. Als adverteerder maak je hier handig gebruik van. Je kunt je advertentie richten op de volgende opties met ieder weer een aantal subopties:
Maar daarnaast heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van Audience Matching. Denk hierbij aan:
- je bestaande database met contacten
- je bestaande database met bedrijfsnamen
- je websitebezoekers
- integratie van contacten uit je CRM systeem
En binnenkort voor iedereen beschikbaar: ‘Lookalike Audience‘. Oftewel, profielen die lijken op je klanten en prospects uit je bestaande database. LinkedIn zoekt voor je uit welke profielen daarop lijken en op die manier vergroot je je kansen op geïnteresseerden op LinkedIn.
“Prospects hebben al 90% van hun onderzoek achter de rug als ze contact opnemen met de verkoper.”
Stap 4: bepaal je soort advertentie
Doel en doelgroep zijn bepaald, nu is het tijd om je advertentie te kiezen. Bij iedere doelgroep hoort een aantal soorten advertenties waaruit je kunt kiezen. Niet iedere advertentievorm is zichtbaar op mobiel, iets om rekening mee te houden aangezien 80% van de doorclicks van mobiele apps komt.
Je kunt daarnaast gebruik maken van ‘Lead Gen Forms‘. ‘Call to action’ buttons in je advertentie waarmee je mensen direct oproept tot uitvoer van een bepaalde actie. Met een simpele druk op de knop kunnen ze een formulier laten vullen met hun LinkedIngegevens en vervolgens iets downloaden of ergens voor registreren bijvoorbeeld. Deze formulieren zijn overigens niet altijd mogelijk in te zetten, het kan alleen bij advertenties met een of meerdere afbeeldingen (caroussel), video- of berichtadvertenties. Zet ze ook pas in als je prospects je product of dienst al kennen.
Stap 5: bepaal je budget en kostensoort
Nu is het tijd voor je vijfde en laatste stap: het bepalen van je budget en de kostensoort. Een en ander hangt af van de advertentievorm, je kunt kiezen uit:
- CPC – Cost per click – kosten per click op de advertentie (Overweging/Conversie)
- CPV – Cost per View – kosten per bekeken video (Overweging/Conversie)
- CPM – Cost per Mile – kosten per 1000 keer bekeken advertentie (Bekendheid)
- CPS – Cost Per Send – kosten per verzonden bericht via InMail (Overweging/Conversie)
Het betalingssysteem is een veilingsysteem, dus wat je betaalt hangt af van de populariteit van de doelgroep en hoeveelheid andere adverteerders. Het is en blijft een wat vaag systeem, je moet het gewoon zelf uitproberen om te ontdekken wat voor jouw advertentie de beste prijs is. Vaak start ik zelf met een heel laag bod wat ik later eventueel bijstel als het niet genoeg oplevert. Je kunt ook heel hoog beginnen en daarmee je advertentie een boost geven om het later weer naar beneden bij te stellen indien nodig.
Stel bij je budget altijd een totaalbedrag in en eventueel een dagbudget, anders loop je de kans dat je meer uitgeeft dat je in eerste instantie wilt.
[…] manier om je prospects op te sporen en ze kennis te laten maken met jou, je merk of je werk. Vooral adverteren op LinkedIn biedt hier mooie mogelijkheden in door bijvoorbeeld gebruik van lead gen forms wat een goede […]
[…] gratis maar wel heel effectief om snel volgers aan te trekken is adverteren. Vooral de gesponsorde updates doen het goed en als je zorgt dat het niet als spam door de tijdlijn […]
[…] meer kunt leggen tijdens vakbeurzen (omdat die afgelast zijn), lanceer je bijvoorbeeld een campagne op LinkedIn, waar je precies de functionarissen en branches kunt selecteren die je anders op die vakbeurs had […]
[…] LinkedIn heeft een flinke make-over gehad. Het campagnebeheer met de mogelijkheid tot het ‘Objective Based Marketing’ adverteren blijft zichzelf steeds verder positief ontwikkelen. Alle 7 doelstelling opties zijn afgelopen jaar […]