Steeds meer krijg ik vragen over automatisch gegenereerde bedrijfspagina’s op LinkedIn. Medewerkers komen dan plotseling een bedrijfsprofiel tegen met hun bedrijfsnaam welke te claimen is door de rechtmatige eigenaar. Hoe ontstaan die pagina’s en hoe krijg het voor elkaar deze te claimen? Blijkbaar iets lastiger dan gedacht…. of toch niet?
Hoe ontstaan automatisch aangemaakte LinkedIn bedrijfspagina’s
Bedrijfspagina’s worden aangemaakt wanneer de naam op persoonlijke profielen (die medewerkers bij de werkervaring ingevuld hebben) niet exact hetzelfde is als de bestaande pagina op LinkedIn. Ook bedrijven met meer dan 100 werknemers op LinkedIn krijgen automatisch een bedrijfspagina toegewezen. Zo kan het zijn dat er ‘ineens’ één, of soms zelfs een tweede, companypage onstaat.
Geen zin om het allemaal zelf uit te vinden? Kom naar mijn training ‘LinkedIn voor bedrijven’. Meer informatie, locatie, prijs en data vind je hier: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/linkedin-voor-bedrijven/
Hoe claim ik een LinkedIn bedrijfspagina
Je kunt als (potentieel) beheerder zo’n bedrijfspagina niet zomaar claimen. Je zult moeten bewijzen dat het jouw/jullie bedrijf is. Hoe doe je dat?
- Zorg er voor dat je e-mail in je contactgegevens de bedrijfsnaam bevat die je wilt claimen.
- Je werkervaring moet gekoppeld zijn aan de bedrijfsnaam die je wilt claimen
- Als je voorgaande twee punten voor elkaar hebt kun je vanuit de desktop versie van LinkedIn op de pagina zelf op de puntjes rechtsboven klikken. Daar moet dan de optie ‘deze pagina claimen‘ komen te staan. Staat dit er niet, dan is er dus iets niet in orde. Mocht je vinden van wel, dan neem je zo snel mogelijk contact op met het helpcentrum van LinkedIn.
Let op: voor externe medewerkers is het dus niet mogelijk de pagina van een bedrijf op te eisen zonder het vereiste e-mailadres. Dit kan alleen een interne medewerker doen.
Wat als de bedrijfspagina al geclaimd is?
Het kan zijn dat iemand je al voor geweest is. Hoe dan te handelen?
- Weet je wie diegene is die de pagina geclaimd heeft? Vraag diegene dan om jou (ook) beheerder te maken.
- Weet je niet wie diegene is die de pagina geclaimd heeft? Of is het iemand die weg is bij het bedrijf? Neem dan in dat geval contact op met LinkedIn. Ook hiervoor geldt: zorg dat je e-mailadres in je contactgegevens de bedrijfsnaam bevat. Als er al beheerders zijn binnen je organisatie zal LinkedIn dat aangeven en zul je zelf moeten achterhalen wie dat is/zijn.
Hoe maak ik zelf een bedrijfspagina aan
Een bedrijfspagina aanmaken kan iedereen en is zo gebeurd: klik op ‘Werk’ bovenin je menubalk en kies voor ‘bedrijfspagina maken’.
De rest wijst zich vanzelf. Je maakt de keuze uit het soort bedrijf en vult de rest van de velden in. Kom je er niet uit of wil je de beste tips om het te vullen? Lees dan ‘LinkedIn voor bedrijven‘ en leer alle ins en outs kennen van de LinkedIn bedrijfspagina of volg een praktische training.
Ha Corinne, thanks, zonder jouw pagina was het me niet gelukt mijn eigenbedrijfspagina te claimen.
Fijn Willem! Dank voor je reactie!
Hi Angeliek, ik zie een persoonlijk profiel als ik zoek op Brandweer Nederland, kan daar het euvel in zitten? Dat kun je niet omzetten of overzetten. Maar misschien bedoel je een andere pagina. Als je mij even de URL’s wil mailen op corinne@digitalmoves.nl, dan kijk ik even met je mee!
Hallo Corinne, voor de collega’s bij Brandweer Nederland bestaat al een pagina. Nu is er ook een niet-geclaimde pagina ‘brandweer’, die we graag willen koppelen aan het platform Brandweer.nl. Binnen de ‘puntjes’ of de tab ‘Melding’ op de eigen pagina vinden we geen mogelijkheid tot claimen. Een bericht aan de helpdesk levert ook niets op. Heb jij nog een advies?
[…] miljoen Nederlandse bedrijfspagina’s op LinkedIn (mede door automatisch gegenereerde bedrijfsprofielen die je kunt claimen). Drie op de vier LinkedIn leden gebruikt LinkedIn om op de hoogte te blijven van zakelijk nieuws […]
@Judith, ik zou een tweede pagina direct deactiveren (indien mogelijk, dit kan alleen als minder dan 10 medewerkers gekoppeld zijn) aangezien het verwarring oproept bij collega’s, die dan misschien weer de verkeerde pagina koppelen, en bij volgers.
Hallo Corinne, toevallig liepen wij hier een paar weken geleden tegenaan. Dus dank voor dit artikel. Als je de pagina geclaimd hebt, hoe zorg je er dan voor dat duidelijk is dat dit niet de hoofdpagina is? Verwijs je dan naar je echte bedrijfspagina? Of kun je de net geclaimde pagina ook offline zetten?