Update: eind september 2021 zijn de stories door LinkedIn weer verwijderd, er werd te weinig gebruik van gemaakt in Nederland.
Update: dit blog is bijgewerkt op 27-10-20 in verband met het toevoegen het webinar (onderaan) welke ik in samenwerking met LinkedIn gemaakt heb op 23-10-2020.
En ja hoor, na ruim een jaar testen onder Amerikaanse studenten, zijn ze daar ineens in onze LinkedIn app te vinden: LinkedIn Stories. Een nieuwe optie die nieuwe mogelijkheden biedt. Maar wat kun je er mee en wat maken ze anders dan de stories op Facebook of Instagram? Ik geef je in dit blog een aantal tips om ze zakelijk goed in te zetten.
Ok, de functionaliteit ‘Stories’ komt uit de koker van Facebook en Instagram, wat moet je er op LinkedIn dan mee? Gaat dit ten koste van het zakelijke platform? Nee, wat mij betreft zeker niet. De tijdlijn van Facebook en Instagram is over het algemeen ook heel anders dan die van LinkedIn. Dus waarom de inhoud van stories dan niet? Je kunt prima korte en krachtige stories plaatsen die toch zakelijk interessant zijn en blijven, net als je ‘gewone’ updates.
Wil je een keer goed bijgepraat worden over de mogelijkheden van het succesvol inzetten van LinkedIn en andere mediakanalen? Ook online bieden wij onze diensten aan. Mail je wensen naar info@digitalmoves.nl of bekijk onze website voor meer informatie: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/live-online-prive-training-en-coaching/
Waar vind je stories
Je vindt stories op je mobiele Linkedin applicatie, op de homepage bovenin. Je ziet daar links altijd als eerste je eigen profielfoto met een plusje en daarnaast krijg je rechts iedereen te zien die een story geplaatst heeft in de afgelopen 24 uur. Dit zijn mensen die je volgt en/of waarmee je gelinkt bent.
Zie je de optie voor Stories nog niet? Dan even geduld. LinkedIn is op dit moment de optie bij iedereen aan het implementeren en soms kan dat wat langer duren, voordat je de optie ook hebt en ziet. Wat je kunt proberen is in Google Play of Apple Store de app te updaten of opnieuw te openen, dat wil bij sommigen werken om de optie alsnog te krijgen.
Klik je op het plusteken, dan kun je een ‘Artikel delen’. Een artikel houdt in: een foto of een video van maximaal 18 seconden. Druk de opname knop in om een video op te nemen. Rechts bovenin zie je twee opties om tekst en stickertjes toe te voegen aan je story. Uiteraard kun je ook al bestaande foto’s of video’s gebruiken, maar let op de lengte.
Hoe plaats ik een story vanaf de bedrijfspagina
Het is op de bedrijfspagina van LinkedIn ook mogelijk een story te plaatsen, Dit werkt op dezelfde manier, ook deze is vanaf de homepage aan te maken net als vanuit het persoonlijke profiel.
Stories zijn een mooie aanvulling op je updates
Een update plaats je misschien 2 á 3 keer per week, soms meer, soms minder. Ik merk zelf dat ik soms content teveel heb of content die ik net te min vind voor een update. Een foto, een video, het is soms keuzes maken. Daarom ben ik blij met de stories! Nu kun je een story plaatsen welke slechts 24 uur beschikbaar blijft en waar je even snel een indruk mee kunt achterlaten. Het draagt bij aan je zichtbaarheid, maar je kunt ook op leuke manier meer laten zien van jou in je werkleven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Een zakelijke afspraak waar je iets leuks over te vertellen hebt
- Een mooie locatie waar je een zakelijke afspraak gehad hebt (ik zit bijvoorbeeld wel eens in een kasteel of mooi landhuis)
- Kort maar krachtige tips vanuit jouw expertise
- Nieuws dat je snel wilt delen
- Een kijkje achter de schermen van jouw werkleven
- Kort verslag van evenement waar je aanwezig bent
- Tips die op dat evenement gegeven worden
- Uitjes met je collega’s of vakgenoten
- Oproep voor een nieuwe collega bij vacatures
- Foto’s als je bijvoorbeeld fotograaf bent
- Het vorderingsproces van je schilderijen of muurschilderingen als dat je vakgebied is
- Je projecten
- Citymarketing
Extra tip: mocht je je story willen ondertitelen, wat soms wel handig kan zijn naast de tekstjes die je er inzet, dan kun je daar een speciale app voor gebruiken die dat al voor jou doet tijdens het filmen. Denk bijvoorbeeld aan Clips voor Iphone of Autocap voor Samsung.
Je kunt direct zien wie je story heeft bekeken
Een groot voordeel ten opzichte van de updates waar je niet ziet wié je post heeft bekeken: dat kan met stories dus wel. Je kunt op ‘Kijkers’ klikken om te zien wié je story gezien heeft, mits zichtbaar. Mensen kunnen zichzelf helaas ook op anoniem zetten, dan weet je dus niet wie daar achter zit.
Je kunt plaatser direct een privébericht sturen
Ben je gelinkt met je kijker, dan kan hij of zij jou direct een privébericht sturen. Mooi als er vragen zijn of diegene een gesprek met je aan wil gaan over een of ander. De reacties zijn dus ook niet openbaar zoals bij updates. Wat mij betreft nodigen stories meer uit tot goede gesprekken, maar dat zal de tijd leren ;)
Taggen
In een story kun je LinkedIn-leden taggen, net als bij updates. Diegene krijgt daar een melding van en kan op zowel laptop als desktop deze story bekijken. Echter, alléén op de mobiele app kan een reactie gestuurd worden.
In dit voorbeeld heeft Thom Laagkemper mij getagt. Op de laptop zie ik geen optie om Thom te beantwoorden, op de mobiele app wel. Wel zie ik op de laptop opties om het geluid uit te zetten en de story te pauzeren. Dat zie ik op de mobiel weer niet.
Een paar handige weetjes over stories op LinkedIn:
- Stories zijn alleen beschikbaar op de mobiele applicatie
- Stories kun je niet in-of uitschakelen.
- Stories blijven slechts 24 uur bestaan, daarna zijn ze ‘weg’.
- Stories werken het beste in portrait, dus verticale foto’s en video.
- Stories zijn niet te downloaden door de kijkers, alleen door jezelf, maar er kunnen screenshots gemaakt worden dus wees daar van bewust dat het nooit echt ‘tijdelijk’ of weer ‘weg’ is.
- Kijkers kunnen nog steeds anoniem zijn, net als je profielbezoekers.
- Je kunt de plaatser van een story alleen een privébericht sturen en alleen als je gelinkt bent met elkaar of volger bent.
- Je kunt de plaatser van de story direct ontvolgen mocht de content voor jou niet passend zijn. Je blijft wel een connectie van elkaar. Let op: je volgt dan ook geen updates meer van diegene.
- Je kunt de plaatser rapporteren. Ik adviseer dit alleen te doen bij ongepaste content die tegen de voorwaarden van LinkedIn in gaat of als het overdreven spam is.
- Je netwerk krijgt géén notificaties van je story, ze moeten echt bewust zelf op je foto bovenin de app klikken om het te zien.
- Als je één story bekeken hebt slaat het gelijk door naar de volgende story in de rij. Je kunt ook met je vinger direct doorscrollen naar rechts als je sneller wilt doorbladeren.
- Wil je een video maken in Stories, dan mag dat maximaal 20 seconden duren.
- Heb je een foutje gemaakt en wil je je story verwijderen, dan kan dat door op de drie puntjes rechtsboven te klikken. Aanpassen kan niet.
- Als je een story volledig bekeken hebt verdwijnt de melding bovenin je homepage van diegene en kun je hem niet meer terughalen.
- SEO-technisch zullen stories je niet verder helpen aangezien ze weer verdwenen zijn na 24 uur. Wil je dat je content vindbaar blijft én langer in beeld, dan kun je beter een update maken.
Zet stories zakelijk in maar maak het wel ook menselijk. Laat het geen spammachine worden, dan raak je heel snel je connecties en volgers kwijt. Veel succes ermee!
[…] september 2021 zijn de Stories gesneuveld. Grappig detail: we waren in Nederland testland voor dit onderdeel, net als Brazilië. […]
[…] jij ze, de stories? Korte snackable updates die alleen via de mobiele applicatie te plaatsen en te zien waren en na 24 […]
[…] Hoe zet ik LinkedIn stories in? […]
[…] ze zitten er aan te komen: stories als advertenties. Ik ben heel benieuwd, voor mijn gevoel zijn de stories nog niet echt heel populair op LinkedIn, maar wie weet slaat het nog een keer […]
[…] Je kon er op wachten, de stories die pas geleden nog gelanceerd zijn voor de persoonlijke profielen zijn nu ook beschikbaar op de bedrijfspagina. Vooralsnog alleen vanaf de mobiele applicatie. Alle ins en outs vind je in mijn blog special over stories. […]
Hi Lynn, ik dacht dat België ook al in de uitrol zat. Heb je al een update van de app gedraaid op je telefoon?
Hallo Corinne, wanneer zou dit uitgerold worden in België?
Groeten, Lynn
[…] Sommigen kennen ze al van Instagram en Facebook, die het weer overgenomen hebben van Snapchat: stories. […]
Hi Urias, klopt, heb het ook bij de ABN AMRO gezien. Blijkbaar zijn er al een aantal grotere corporates die de optie hebben gekregen. Hopelijk snel uitrol naar de rest van de bedrijfspagina’s!
Ik zie vandaag toevallig dat KLM wel stories heeft … ik kan het alleen nergens vinden bij de bedrijfspagina van mijzelf
@Misha: geen idee hoe en welk effect ze hebben op de SSI, daar is niets over bekend nog. Stories uit je netwerk worden automatisch op je homepage, bovenaan in het rijtje, toegevoegd. Je krijgt geen melding, je moet er zelf echt op klikken om ze te zien.
Zelf ben ik er nog niet heel actief mee, even wennen, maar ik denk dat ik het vooral gebruik voor content die ‘te licht’ is voor een update. Mooie aanvulling, heb vaak teveel content namelijk en dat kun je nu goed kwijt :)
Ik weet ‘t nog niet met de stories.. Heb je enig idee welke invloed ze hebben op je SSI? Of hoe het op een andere manier zorgt voor grotere zichtbaarheid (als je netwerk er niet van op de hoogte wordt gesteld) – hoe bepaalt LinkedIn welke stories in jouw mobiele app zichtbaar worden? En, laatste vraag: wat levert het jou op dit moment op? Just curious :-)
HI Erwin, de functie is (nog) niet beschikbaar voor bedrijfspagina’s, maar wie weet…zal me niets verbazen als ze daar ook beschikbaar komen.
Hoi Corina, bedankt voor je artikel. Wat mij betreft ook zeker een aanvulling! De functie is voor bedrijfspagina`s niet beschikbaar? Ook niet als je vanuit je persoonlijke profiel de bedrijfspagina beheert?
groeten,
Erwin