Een goed bedrijf hebben met fantastische producten is één ding. Maar je wilt natuurlijk wel dat deze producten gezien én gekocht worden! Je wilt zichtbaar zijn, aandacht krijgen en gevonden worden op het internet door (potentiële) klanten, zodat je producten of diensten aangeschaft worden en jij omzet genereert. Daar komt online marketing om de hoek kijken. Met de juiste strategie én de juiste marketing tools maak je al de juiste stappen. Deze marketing tools maken het werk voor jou een stuk gemakkelijker en zorgen voor extra handjes zodat je online marketing ook daadwerkelijk voor je gaat werken. Ook zorgen ze voor meer inzicht in wat je aan het doen bent én of dat resultaat oplevert.

Er zijn er echter zo ontzettend veel interessante en bruikbare gereedschappen op de markt, dat je al snel het overzicht kwijt raakt. Ik geef je daarom hier mijn Top 10 overzicht van gratis online marketing tools die je als ondernemer zeker wilt gebruiken.

1. WordPress – bouw je eigen website

Het allerbelangrijkste onderdeel van je online marketing is het hebben van eigen plek op het internet: Je eigen website. Maar hoe maak je nou zelf een eigen website die makkelijk te maken is én die je zelf ook eenvoudig kunt bijhouden door middel van het plaatsen van nieuws en updates?

Daar komt de gratis tool WordPress om de hoek kijken. Een fantastisch Content Management Systeem (CMS) waarmee je heel snel en simpel een goede website in elkaar kunt zetten. Dit kun je doen via hun eigen platform https://wordpress.com/nl/ of zelf het installatiepakket downloaden en installeren op je eigen hostingplatform. Dit pakket vind je hier https://nl.wordpress.org/  en is ook gratis te downloaden en te gebruiken.

Het grote voordeel van WordPress is dat er tig verschillende thema’s op het internet te vinden zijn die je kunt gebruiken. Deze zijn vaak ook aan te passen aan jouw eigen eisen. Zo creëer je een eigen uitstraling voor jouw website.

Top 10 gratis online marketing tools - WordPress

Een ander belangrijk voordeel van WordPress  is dat je met de gratis plugin WooCommerce je website kunt voorzien van een webshop waar je bezoekers jouw producten kunnen kopen. Deze plugin is binnen een paar seconde geïnstalleerd en met de basis instellingen kom je al een heel eind.

Het laatste belangrijke voordeel van WordPress is dat werkelijk elke webbouwer ermee over weg kan. Dat is ideaal, want mocht je verder willen uitbreiden dan zal iedere webbouwer je ook kunnen helpen. Zo ben je nooit afhankelijk van één bedrijf, wat ik zelf altijd erg prettig vindt.

Website: https://nl.wordpress.org/

2. Google Analytics – bekijk de statistieken van je website

“Meten is weten jongen!”, dat zei mijn vader altijd als hij weer eens bezig was met een klus. Als timmerman zijnde is nauwkeurig meten van groot belang voor het uiteindelijke resultaat. Voor een hebben van een website is dat niet anders. De eerste tool die ik in een website wil hebben is een tool om statistieken te meten. En laat Google nu een fantastisch stuk gratis gereedschap hebben om dat te doen: Google Analytics! 

Je hebt alleen maar een Gmail account nodig om een Google Analytics account te gebruiken. Het is ontzettend simpel op te zetten en het installeren in je WordPress website is ook een fluitje van een cent. Je krijgt van Google een klein stukje code die je op een bepaalde plek in je website hangt (je krijgt van Google uitgebreide uitleg hoe je dit doet) en je kunt beginnen met meten.

Zo kun je met Google Analytics meten hoeveel mensen er op je website komen, welke leeftijd of geslacht deze mensen hebben, welke pagina’s er het meeste bezocht worden en via welke weg de bezoekers jouw website hebben gevonden. En nog heel veel meer dan dit. En allemaal gratis! Implementeren dus en zo snel mogelijk :)

Website: Google Analytics

3. Google Trends – welke SEO keywords moet je gebruiken

Een website wordt gevonden door Google als je bepaalde keywords op je website hebt staan. Om er zeker van zijn dat je ook de juiste keywords gebruikt maak je gebruik van een tool van Google zelf: Google Trends

Google Trends is een gratis dienst van Google die door middel van makkelijk te lezen grafieken jou inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met de zoekmachine van Google. Zo kun je bepaalde keywords ook met elkaar vergelijken om te zien waar het meeste op gezocht wordt. Je wilt natuurlijk geen verkeer missen doordat je de verkeerde woorden op je website gebruikt toch?

Top 10 gratis online marketing tools - Google Trends

Google Trends is wat mij betreft een onmisbare tool als je teksten voor je website aan het schrijven bent. Dit geldt uiteraard ook voor alle artikelen, nieuwtjes of blogs die je daar op plaatst.

Website: Google Trends

4. Woorank – hoe goed presteert jouw website op SEO technisch gebied

Om te onderzoeken of jouw website wel SEO technisch goed in elkaar steekt is de gratis tool van Woorank een goede start om mee te beginnen. Vul je url in en Woorank laat je op meer dan 80 punten zien hoe goed jij het doet en welke punten je nog dient te verbeteren. Deze uitgebreide SEO tool helpt je om jouw website beter te laten vinden in Google. Zoekmachineoptimalisatie is een zeer belangrijk (en zeker niet te onderschatten) onderdeel van je online marketing. Hoe beter jij gevonden wordt, hoe meer verkeer je op je website krijgt, hoe makkelijker jij van bezoekers klanten maakt.

Top 10 gratis online marketing tools - Woorank

Probeer Woorank uit. Ik ben benieuwd naar je score.

Website: Woorank

5. GTmetrix – hoe snel laadt jouw website

De snelheid van je website is ontzettend belangrijk. Niet alleen is het voor Google een essentieel onderdeel om hoog te scoren in hun rankings, ook je bezoekers verwachten tegenwoordig een supersnelle website. Maar weet jij hoe snel jouw website laadt? Dat ontdek je het met de gratis snelheidsmeter van GTmetrix.Top 10 gratis online marketing tools - GTmetrix

Bekijk hoe jouw site presteert, ontdek waarom deze traag is en ontdek optimalisatiemogelijkheden. GTmetrix geeft je een overzicht van alle punten waaraan jij moet werken om een razendsnelle website te hebben. Vul jouw eigen URL in en ik ben benieuwd wat jouw score is.

Website: GTmetrix.

6. Canva

Met Canva kan iedereen professionele ontwerpen maken. Het is gemakkelijk te gebruiken én gratis. Met deze geweldige tool kun je afbeeldingen bewerken, maar ook flyers en posters ontwerpen en er zijn talloze templates voor unieke social media posts die je heel simpel kunt aanpassen naar jouw behoeften. Maar liefst 50.000 sjablonen staan klaar voor je om te gebruiken.

Top 10 gratis online marketing tools - Canva

Ontzettend gebruikersvriendelijk, gratis in gebruik, en daarom is deze tool enorm populair bij veel socialmedia-gebruikers en website beheerders.

Website: https://www.canva.com/nl_nl/

Ben je op zoek naar de beste rechtenvrije afbeeldingen en stockfoto’s? Dan heb ik hier een handig overzicht voor je: https://www.corinnekeijzer.nl/2021/02/03/hier-vind-je-de-beste-rechtenvrije-stockfoto-websites-voor-jouw-social-media/

7. Social Media – waar zit jouw doelgroep op

De hele wereld zit op social media, zo ook jouw klanten. Daarom is social media een belangrijk onderdeel in jouw online marketing mix. En het is gratis! Voor elk kanaal geldt dat je niet hoeft te betalen om een account op te zetten.

Bekijk goed op welke kanalen jouw doelgroep zit en ga er vol mee aan de slag. Zet een goede strategie op, post elke dag fantastische relevante content en ga een relatie aan met de volgers van je kanaal. Die relatie is juist het sterkste onderdeel van social media en dat is waar jij op zoek naar bent. Door die relatie leer jij je klant beter kennen en kun je beter aan hun verwachtingen voldoen.

Om je een idee te geven hoeveel accounts de diverse socialmedia-kanalen in Nederland hebben, hierbij een overzicht.

Top 10 gratis online marketing tools - social media

 

8. Hootsuite – beheer al je socialmedia-kanalen in één tool

Hootsuite is één van de fijnst werkende ‘socialmedia-managementplatforms’ waarin je meerdere socialemedia-netwerken kunt beheren. Niet alleen is er een koppeling met Instagram, maar deze is er ook voor Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter. Het handige van Hootsuite is dat je vanuit één punt al je socialmedia-kanalen beheert en dat dit in één dashboard gegoten is.

Vanuit Hootsuite plan je je berichten in, je leest je statistieken uit en monitor je alles wat erover jouw bedrijf geschreven wordt. Een echt ‘Zwitsers zakmes’ dus dat er niet alleen voor zorgt dat je socialmedia-activiteiten gestroomlijnd worden, maar dat je ook meer inzicht krijgt in de resultaten ervan.

Top 10 gratis online marketing tools - Hootsuite

Hootsuite heeft een gratis basis starterspakket dat je kunt gebruiken, waar je twee verschillende socialmedia-kanalen aan kunt koppelen.

Website: https://www.hootsuite.com/plans/free-account

9. Social Selling Index (SSI) – hoe goed presteer jij op LinkedIn

Hoe goed je het doet op Facebook of Instagram is snel te vinden door te kijken naar de ingebouwde statistieken van die kanalen. Maar hoe goed je het doet op LinkedIn is voor velen een vraag, terwijl LinkedIn een ontzettend belangrijk onderdeel is van je online marketing.

Een goede indicatie is de Social Selling Index (SSI) score van LinkedIn zelf. Deze score gebruik je om inzage te krijgen in je LinkedIn gebruik en is geheel gratis te checken. Deze score geeft je een puntenaantal van 0-100 gebaseerd op vier pijlers, ieder goed voor 25 punten. De pijlers kijken naar hoe je je profiel hebt gevuld, hoeveel gebruik je maakt van de zoekmachine, wat je doet met berichten plaatsen, artikelen schrijven en zelf liken en reageren, hoe veel en vaak je linkt met personen.

social selling index score

Wil je meer weten over welke factoren een rol spelen bij de SSI score? Check dan deze blog: https://www.corinnekeijzer.nl/2018/05/08/de-ssi-score-van-linkedin-welke-factoren-spelen-een-rol/

Volg deze link om je eigen score op te halen: https://www.linkedin.com/sales/ssi

10. Mailchimp – verstuur je e-mail nieuwsbrief

Ik zie nog steeds heel veel ondernemers geen nieuwsbrieven versturen en als ze het doen, doen ze het via Outlook of Gmail. Doodzonde! E-mailmarketing is nog steeds één van de belangrijkste contactmomenten tussen jouw bedrijf en je klanten. Via een nieuwsbrief informeer je direct één op één je klanten met nieuws, aanbiedingen of andere interessante onderwerpen.

Met Mailchimp gaat dat ontzettend makkelijk. Een nieuwsbrief is makkelijk op te maken met een ‘drag & drop’ systeem; een kind kan de was doen. Het grote voordeel van werken met professionele e-mailmarketing software is dat je met Mailchimp alles kunt meten. Wie je nieuwsbrief heeft geopend, waar ze op geklikt hebben etc etc etc.

Top 10 gratis online marketing tools - Mailchimp

Mailchimp heeft zowel een betaalpakket als een gratis pakket voor starters. Start er nu mee en je zult merken hoe krachtig e-mail nieuwsbrieven nog steeds zijn!

Website: https://mailchimp.com/

Heel veel andere online marketing tools

Dit zijn mijn Top 10 van gratis tools die ik adviseer om te gebruiken in je online marketing. Ik weet dat er nog veel, nog heel veel meer zijn, maar dit zijn degene die ik altijd adviseer om sowieso te gebruiken.

Wat is jouw favoriete tool en waarom? Laat je reactie achter in de comments…ik ben heel benieuwd wat jij allemaal voor gereedschap gebruikt.

Download Instagram Checklist

Speciaal voor bedrijven en organisaties die succesvol aan de slag willen met Instagram, heeft socialmedia-expert Rik Keijzer een gratis checklist opgesteld. Ga aan de slag met een lijst met punten die de basis vormen van jouw Instagram profiel en maak een professionele start met dit stappenplan.