Soms plan je berichten in op Facebook, wat op zich natuurlijk een handige functie is. Toch is het van belang dat je áltijd het nieuws en de actualiteit in de gaten houdt, anders heb je de kans dat je bericht op een verkeerde manier wordt opgepakt en dat het internet er mee aan de haal gaat. En dat kan wel eens heel verkeerd uitpakken. Een pijnlijk voorbeeld hiervan is een Facebook post van Volkswagen Nederland vandaag nadat het Volkswagen concern sinds gisteren zwaar onder vuur ligt door sjoemelpraktijken met milieu eisen in de Verenigde Staten.

Volkswagen onder vuur in de media

Volkswagen ligt zwaar onder vuur op dit moment van schrijven. Volgens onderzoek blijkt  Volkswagen jarenlang te sjoemelen met hun testen van hun Diesel auto’s waardoor ze positiever uit de milieueisen kwamen. Dit nieuws kwam 21 september naar buiten en werd door alles en wordt wereldwijd nu opgepakt. Je zou verwachten dat Volkswagen het boetekleed aan zou trekken, ook op social media, maar Volkswagen doet net of er niets aan de hand is en gaan ze verder met het plaatsen van berichten

Facebook post 10 leukste autoblunders

Op de Facebookpagina van Volkswagen Nederland plaatsen ze vandaag een vrolijke post met “De 10 leukste autoblunders op een rij”. Oeps… dit is natuurlijk niet echt handig op een dag dat je zelf de grootste blunder allertijden hebt gemaakt. Het internet slaat toe en de negatieve reacties stromen dan ook binnen onder de post. De een na de ander gaat gelijk met de boodschap aan de haal.

Facebook blunder VolkswagenFacebook blunder Volkswagen

De 10 leukste autoblunders op een rijtje!

Posted by Volkswagen Nederland on dinsdag 22 september 2015

Wat had Volkswagen beter kunnen doen

De update is een campagne in samenwerking met Radio 538, die hier natuurlijk niets aan kan doen. Misschien hadden ze in overleg met Volkswagen moeten beslissen dit niet op dit moment te posten en deze actie tijdelijk stil te laten zetten. Beter had Volkswagen het boetekleed aan kunnen trekken en een excuusbrief of blog kunnen schrijven waarin ze toegeven fout te zijn en dit op de social media kanalen geplaatst. Hiermee zouden ze wellicht nog iets van goodwill gekweekt kunnen hebben.

Houd altijd je geplande berichten in de gaten

Berichten inplannen brengt altijd een risico met zich mee. Plan daarom nooit te lang van te voren in en houd altijd in de gaten wat er in de wereld gebeurt. Het hoeft niet persé om slecht nieuws over jouw bedrijf of merk te gaan, het kan net zo goed een algemeen item zijn waartussen jouw nieuws op het geplande moment niet al te goed valt.

 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]