LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe en waarom je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog heb ik laten zien hoe je volgers aantrekt en hoe je goede, doelgroep gerelateerde en gesponsorde updates plaatst op je bedrijfspagina en hoe je ze kunt sponsoren om een groter bereik te halen.
In deze derde blog laat ik de mogelijkheden van een LinkedIn carrière pagina of carreers page zien. Vooral voor grotere bedrijven met veel medewerkers interessant.
Waarom een career page of carrière pagina
Als je een bedrijfsprofiel opgezet hebt, dan heb je nog geen carrière pagina (in het Engels: careers page). Dit is een betaalde optie van LinkedIn en eigenlijk alleen maar interessant voor grotere bedrijven die veel vacatures hebben. Bekijk bijvoorbeeld het bedrijfsprofiel van ABN AMRO op LinkedIn eens en klik op “Carrières”.
Met deze careers page kun je je als werkgever profileren. Hier kun je werknemers aan het woord laten. Wat vinden ze van jouw bedrijf? Waarom werken ze graag bij jouw bedrijf? Waar liggen hun kansen en wat is hun ambitie? Video’s, foto’s en presentaties van en over jouw bedrijf als werkgever, kunnen hierin geplaatst worden en geven zo een goed beeld van de bedrijfscultuur.
LinkedIn-leden die jouw pagina bezoeken kunnen zien of jij als bedrijf bij hun past en andersom. Vaak klikken ze bij interesse op de “volg-knop” en houden ze in de gaten wat je aan vacatures en updates plaatst. Maar liefst 70 procent van de volgers van een bedrijfsprofiel op LinkedIn is geïnteresseerd in het bedrijf als werkgever. Tevens worden vacatures doelgericht gepromoot binnen de media van Linkedin. Investeren in een career page kan je op lange termijn veel personeelskosten besparen (28%) en de betrokkenheid van toekomstig personeel vergroten.
Het belang van volgers
Door het inzetten van zogenaamde ‘recruitment filters‘ kunnen recruiters als eerste de volgers van een bedrijf doorzoeken bij de zoektocht naar geschikte kandidaten. Volgers van bedrijfsprofielen zijn, zoals ik hiervoor al aangaf, over het algemeen al erg geïnteresseerd in jouw bedrijf als werkgever. Gemiddeld volgen leden van LinkedIn 6 bedrijfsprofielen.
- 78 procent van deze volgers is bereid een InMail (bericht binnen LinkedIn) van een recruiter te accepteren.
- Volgers solliciteren 3x sneller op een bedrijf dat ze al volgen.
- Volgers checken 6x vaker een career page van een bedrijf.
- Volgers zijn 10x meer bereid om statusupdates te delen van een bedrijf.
- Leden die bedrijven volgen, zijn 61 procent meer bereid je merkambassadeur te zijn.
Statusupdates plaatsen
Ook kun je statusupdates plaatsen op je carriere pagina Je volgers zullen deze zien in hun tijdlijn. Dit zijn andere statusupdates dan die je plaatst op je bedrijfspagina, deze gaan specifiek over jouw bedrijf als werkgever of over je werknemers. Bijvoorbeeld:
Het aanmaken van een carrière pagina of careers page
Zoals eerder aangegeven, kost een careers page geld. Ook kost het plaatsen van vacatures geld. De careers page zelf kost voor een MKBer zo’n € 8.500 en vacature “slots” zo’n € 1.000 per stuk. Een slot kun je blijven vullen met vacatures, maar je mag er maar 1 vacature tegelijk in zetten. Bij 2 slots dus 2. Voor grotere bedrijven zijn de kosten hoger. Sowieso is het verstandig contact op te nemen met LinkedIn Talent Solutions als je interesse hebt als bedrijf zijnde.
Als je dan de carrière pagina hebt gekocht, dan zie je het tabje “carrieres”, of in de Engelse versie “careers”, verschijnen op je bedrijfspagina. Je klikt op de knop bewerken in de tab.
- Het logo dat je daar ziet kun je hier niet aanpassen. Dit is het zelfde logo als je voor je bedrijfspagina gebruikt.
- De afbeelding die in het groot bovenaan komt te staan op je careers page, de banner, is 970 x 240 pixels en maximaal 4 MB groot. Gebruik een foto die met je werknemers te maken heeft of in ieder geval het werkgeverschap uitstraalt.
- Hier kun je een url plaatsen waardoor mensen die op je banner klikken doorverwezen worden naar een andere website. Bijvoorbeeld je vacature site.
- Hier plaats je een pakkende kop met onderregel. Als je niets weet kun je het weglaten.
Presenteer je als werkgever
Vervolgens kun je iets over je eigen bedrijf vertellen. Je hebt hiervoor 500 tekens. Geef hier bijvoorbeeld aan waarom je voor jouw bedrijf zou willen werken, wat jullie leuke, sterke, goede werkgeverskanten zijn. Je kunt dit aanvullen met een video (waarin je als werkgever iets vertelt over het werken bij jouw bedrijf), een afbeelding of een presentatie in slides. Daarnaast kun je een aantal links kwijt waarmee je door kunt linken naar andere belangrijke sites, bijvoorbeeld je vacature sites.
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit. ABN AMRO heeft voor een filmpje gekozen waarin een werknemer iets vertelt over haar werkzaamheden.
Wat hebben werknemers te vertellen over jouw bedrijf
Heb je werknemers die het leuk vinden te praten over hun werkgever? Laat die dan hier aan het woord. Zij maken jouw bedrijf, dus het is belangrijk dat ze enthousiast en gemotiveerd vertellen. Je kunt een foto en naam bij de tekst plaatsen wat het realistisch maakt omdat de personen traceerbaar zijn. Daaronder kun je nog meer informatie in de vorm van film, beeld of tekst kwijt over jouw bedrijf.
Deze “testimonials” van werknemers zien er dan bijvoorbeeld zo uit:
Tot slot krijg je dan nog een keer de mogelijkheid een aantal URL’s in te voeren en een Pixel tracker toe te voegen, altijd handig als je je conversie wilt meten.
Vacatures plaatsen
Heb je je hele carriere pagina op orde, dan kun je vacatures gaan plaatsen. Dit doe je door op je bedrijfspagina op “bewerken” te klikken.
Je moet hiervoor speciale “recruiter” toegang hebben. Als je je vacature geplaatst hebt, dan zie je deze op LinkedIn terug in “vacatures”, bovenin je menubalk. Leden die in deze functionaliteit zoeken kunnen op deze manier op jouw vacature terecht komen en alle informatie terug vinden.
Ook kun je je vacatures sponsoren zodat ze voorbij komen in de tijdlijn van mensen die jouw bedrijf niet volgen. Je herkent deze gesponsorde vacatures door het woordje “gesponsord” rechts bovenin de hoek van de update.
Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld “Work with us’ advertenties te plaatsen. Deze kun je tegenkomen op de pagina van het bedrijf zelf, maar ook bijvoorbeeld bij de werknemers op de persoonlijke profielen. Het maakt het aantrekkelijk om naar de carriere pagina te gaan en desbetreffend bedrijf te volgen.
Tot zover de carrière pagina van je LinkedIn bedrijfspagina. In de opvolgende blogs ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien wat Showcases zijn en wat je er mee kunt en welke statistieken er zijn en hoe je je bedrijfspagina koppelt aan je werknemers.
In de eerste blog uit deze serie van vijf liet ik zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog ging ik in op het aantrekken van volgers voor je bedrijfspagina en het plaatsen van (gesponsorde) updates.
Hulp nodig bij je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers. Ik neem graag de mogelijkheden met je door of verzorg een workshop of training.
LinkedIn voor bedrijven
Meer weten? In mijn e-book “LinkedIn voor bedrijven” leer ik je alles over wat je moet weten van de LinkedIn bedrijfspagina. Hoe trek je meer volgers naar je LinkedIn bedrijfspagina, hoe maak je goede updates, welke advertentievormen zijn er en alles over de extra opties zoals de showcases en carrièrepagina.
Tip: Het is een e-book in pdf vorm, dus voor ieder apparaat gemakkelijk leesbaar en geen aparte tool of app nodig. Toch liever een print versie? Bij copyshops kun je het laten printen en binden (bijvoorbeeld door een ringband).
[…] van goed personeel met LinkedIn bedrijfspagina’s? Corinne Keijzer van Digital Moves heeft daar de blogserie ‘LinkedIn bedrijfspagina – Carrière pagina’ over […]
[…] het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien hoe je (gesponsorde) updates plaatst en meer volgers krijgt, wat carrièrepagina’s zijn en wat je er mee kunt, wat Showcases zijn en wat je er mee kunt en welke statistieken er zijn […]
[…] ga verder niet in op de werking van de carrièrepagina, die heb ik in eerdere blogs en mijn e-book ‘LinkedIn voor bedrijven’ weggeschreven, […]
[…] van LinkedIn hebben ondertussen de nieuwe lay-out gekregen, als eerste degenen die een carrièrepagina hebben. Door mijn werkzaamheden bij verschillende bedrijven heb ik een en ander kunnen zien, […]
[…] de LinkedIn bedrijfspagina gaat geheel op de schop, inclusief de carrierepagina welke ‘Life’ gaat heten. De lay-out wordt net zo strak als het persoonlijke profiel en […]
[…] graag wilt werken is één van de voordelen van LinkedIn. Je kunt namelijk een aparte “carriere pagina” aan laten maken (kost wel geld), waarmee je je als bedrijf heel mooi als potentiële […]
[…] vacatures per jaar te bieden hebben en/of die zich graag als werkgever willen profileren, dan is de carrierepagina een uitkomst! Op dit aparte (betaalde) tabblad op je bedrijfspagina bouw je een relatie op met je […]
[…] persoon graag wilt werken is één van de voordelen van LinkedIn. Je kunt namelijk een aparte “carriere pagina” aan laten maken (kost wel geld), waarmee je je als bedrijf heel mooi als potentiële werkgever […]
Hi Corinne,
Bedankt voor je heldere stuk. Wat ik mij nog afvraag: wat let een bedrijf om links naar vacatures te delen op de company page zelf? Is het bereik dan minder? Ik kan me voorstellen dat er voordelen zitten aan de career page, maar het is ook direct een flinke investering.
Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.
Groet, Suzanne
Hi Suzanne, dank je wel voor je compliment.
Je kunt uiteraard gewoon de vacatures delen op je bedrijfspagina, dat mag ook, alleen ze komen dan niet terug in de vacatures en zoekfunctie van LinkedIn. Dat is dus het grote verschil met de carriere pagina en daar betaal je dan onder andere ook voor.
Je kunt overigens ook nog kiezen voor een Recruiter pakket (3 verschillende), stuk goedkoper (je betaalt vast bedrag per maand + € 139 per vacature), minder mogelijkheden dan zo’n carriere pagina, maar dan komt je vacature wel in de zoekopties en vacatures van LinkedIn. Zeker als je niet zoveel vacatures hebt of niet zo’n groot bedrijf bent, een goed alternatief ook.
Hallo Corinne,
Bedankt voor je uitleg en artikel. Je schrijft dat je ook een presentatie aan het profiel van het bedrijf toe kan voegen. Maar die optie kan ik nergens vinden. Heeft Linkedin dit alweer gewijzigd?
groet, Paulien
Hoi Paulien, het gaat om de carrière pagina van het bedrijfsprofiel. Die heeft meer mogelijkheden dan het bedrijfsprofiel zelf en kan inderdaad presentaties e.d kwijt. Ik denk dat je het verwart met het gewone bedrijfsprofiel (klopt dat?) waar dat inderdaad helaas (nog) niet kan.
[…] bedrijfspagina. In de opvolgende blogs ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien wat carriere pages zijn en wat je er mee kunt, wat Showcases zijn en hoe je ze aanmaakt en welke statistieken er zijn en […]
[…] In de eerste blog uit deze vijfdelige serie liet ik zien hoe je een bedrijfspagina aanmaakt. In de tweede blog ging ik in op het aantrekken van volgers voor je bedrijfspagina en het plaatsen van (gesponsorde) updates. In de derde blog nam ik je mee door de carriere pagina. […]