Vanmorgen werd ik gebeld door een onbekende ondernemer, hij was helemaal over de rooie. Waarom? Hij ontving continu allerlei uitnodigingen van zakelijke mensen op LinkedIn. Boos was hij. En de reden was… hij had helemaal geen LinkedIn profiel! Hij kreeg het bij LinkedIn zelf niet voor elkaar om deze berichtenstroom in zijn inbox te stoppen. Tijd om even wat meer uitleg te geven over waarom je op LinkedIn nooit je contacten moet importeren!
Ontvangen uitnodigingen LinkedIn
Op het moment dat je op LinkedIn zit en je krijgt uitnodigingen binnen, dan zie je die in de pushberichten bovenin je profiel binnen komen. Je herkent het rode vierkantje met cijfertje wel waarschijnlijk, het geeft aan hoeveel nieuwe uitnodigingen je hebt gekregen.
Wat gebeurt er nu op het moment dat je er op klikt. Dan krijg je niet, zoals je zou verwachten, al je uitnodigingen te zien, nee, je krijgt een veld met de optie om al je connecties uit je e-mail adresboek te importeren. En hier gaat het bij veel mensen fout!
Wat gebeurt er als je je contacten importeert uit je e-mailbestanden
Op het moment dat je je e-mailcontacten importeert uit je e-mail adressenboek, dan krijgen die mensen allemaal een e-mailbericht van LinkedIn met een uitnodiging om te linken. Het grote probleem is:
- dat dat heel onpersoonlijk gebeurt
- dat niet iedereen met dat adres, dat bij jou bekend is, een LinkedIn account heeft
- dat veel mensen helemaal geen LinkedIn account hebben
En bij de derde optie ging het bij deze boze meneer die mij belde fout. Hij wordt tot uitentreuren achtervolgd door LinkedIn om een account te openen, om te linken met die mensen waar hij ooit mailcontact mee heeft gehad. Zij hebben op deze bewuste optie geklikt, zij hebben al hun e-mail adressen geïmporteerd… waarschijnlijk onbedoeld en zonder te weten wat de gevolgen waren.
Wat kun je dan wel doen
Mijn advies: blijf van dat icoontje af en klik nooit, maar dan ook echt nooit verder als je op dat veld komt waar je je contacten kunt importeren. Wil je weten wie je uitnodigingen hebben gestuurd? Ga dan op het icoontje staan (dus niet klikken!!). Je ziet nu de uitnodigingen op een rijtje staan en, als je met je muis er over heen gaat, de optie om te accepteren of te weigeren.
Beste optie “Alles weergeven”
Je kunt ook kiezen voor “Alles weergeven”, de beste optie.
Nu krijg je een groter overzicht van al je uitnodigingen en kun je de eventuele persoonlijke berichtjes lezen (alleen daarom al adviseer ik altijd via deze optie je uitnodigingen te bekijken). Klik je op het blauwe icoontje met de “, dan zie je de persoonlijke of standaard boodschap. Je kunt middels het kromme pijltje een antwoord sturen of bij het standaard berichtje vragen waarom iemand wil linken bijvoorbeeld.
Feedback versturen aan LinkedIn
Mijn vraag is en blijft waarom LinkedIn de optie van het importeren van e-mailadressen blijft geven. Het is geen goede reclame voor de tool en levert alleen maar ergernis op. Mijn tip daarom: Stuur feedback aan LinkedIn. Je kunt onderaan je profiel ” klikken op de optie “Feedback verzenden”.
Op deze manier helpen we LinkedIn de tool te verbeteren. Als ze veel klachten krijgen over een zelfde onderwerp dan zijn ze bereid de optie onder de loep te nemen. De beslissing ligt uiteindelijk in Amerika bij de ontwerpers op Mountain View, maar niet geschoten is altijd mis!
Word je zelf achtervolgd door LinkedIn omdat jij voorkomt in iemand zijn adressenbestand en je daar geen LinkedIn account aan hebt gekoppeld? Dan kun je het beste een filter in je inbox zetten waarmee je dergelijke uitnodigingen direct naar de prullenbak verwijst.
[…] naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. Wat zijn showcases, wat kun je met een carrièrepagina, wat zijn goede updates en wat kan je met de […]
De fout ligt niet bij de mensen die contacten importeren, maar bij LinkedIn zelf. LinkedIn is degene die iedereen maar uitnodigingen blijft sturen als je geen account hebt in de hoop dat je een account aanmaakt. De mensen zonder account zouden na weigering die spam van LinkedIn niet meer moeten krijgen. “Maar de fout ligt nooit bij de aanbieder, altijd mij de client”.