Op LinkedIn krijg je regelmatig de suggestie om je mailadressen uit je hotmail, Gmail en Yahoo en dergelijke te importeren. LinkedIn wil graag dat je iedereen uit deze bestanden uitnodigt om te linken. Niet handig, niet persoonlijk, niet slim. Lees waarom. 

Mensen uit je mailbestanden uitnodigen op LinkedIn

Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen, de optie om je mailadressen te importeren vanuit hotmail, Gmail of een andere database. LinkedIn doet je regelmatig het voorstel dit uit te voeren. Zelfs als je je profiel nog niet eens goed ingericht hebt.

mailadressen importeren linkedin

Wat gebeurt er nu eigenlijk als je op dit voorstel in gaat? Ik laat het stap voor stap zien.

Ik klik in bovenstaand voorbeeld op “doorgaan” en laat het vakje “Imap” aangevinkt. Ik kom vervolgens in mijn “Geïmporteerde contacten” van LinkedIn uit. De mailadressen zijn in dit geval door LinkedIn onherkenbaar gemaakt door alles achter het “@” teken te vervangen voor “example”.

Kies je voor Gmail of Hotmail bijvoorbeeld, dan moet je eerst toestemming geven aan LinkedIn om ze te importeren en LinkedIn toegang te geven tot je adressenbestand. Wat mij direct opvalt is dat er veel info-adressen tussen staan. En adressen die al niet meer gebruikt worden en personen waar ik geen contact meer mee heb (bewust of onbewust). Ik ben niet zo goed in het opschonen van mijn bestanden ;)

mailadressen importeren linkedin

Ik klik alles even uit en neem als testpersoon Rik Keijzer. Ik selecteer hem uit de lijst en voeg (uiteraard) even een persoonlijk bericht toe. Het belang van persoonlijke berichten bij uitnodigingen heb ik in een eerder blog uitgelegd. Het feit dat je iedereen hetzelfde bericht stuurt als je de hele, of een deel van, de lijst zou selecteren is nog een reden om niet via deze weg uitnodigingen te sturen. Daarnaast blijft de uitnodiging zich zelf tot vervelends aan toe herhalen.

mailadressen importeren linkedin

Vervolgens wordt de uitnodiging naar hem toegemaild en is het hopen dat hij hem ontvangt én dat hij een LinkedIn profiel heeft. Hij ontvangt de mail niet. Ik vrees dat het een oud adres is dat hij niet meer gebruikt. Zonde van mijn moeite dus.

Hoe je kunt zien of iemand wel of niet lid is op LinkedIn

Wat jammer is, wat je niet direct ziet als je deze weg bewandelt, is dat je kunt zien wie een LinkedIn profiel heeft. Dit zie je wel als je naar je contacten gaat en op “geimporteerde contacten” klikt.

mailadressen importeren linkedin

Ik zoek Rik Keijzer op en inderdaad, het blauwe “in” teken ontbreekt achter zijn naam. Nogmaals, zonde van mijn moeite dus.

mailadressen importeren linkedin

Het probleem van uitnodigen van je mailadressen

Aanleiding voor deze blog was de vraag van Lydia Woudenberg die namens haar moeder Emmy Woudenberg mij de vraag op Facebook stelde.

mailadressen importeren linkedin

Daarom geen mailcontacten uitnodigen

Als je als LinkedIn lid mensen uitnodigt op de manier zoals hierboven omschreven, realiseer je dan:

  • niet iedereen uit je adressenbestand heeft een LinkedIn profiel. En zoals de moeder van Lydia, die vindt dat dan ook erg vervelend om steeds te krijgen
  • de uitnodigingen via je mailadressen blijven zich tot vervelends aan toe herhalen
  • de mailadressen die jij in je bestand hebt, hoeven niet dezelfde adressen te zijn als men gebruikt voor LinkedIn
  • je hebt niet met iedereen contact meer uit je adressenlijst, tenzij je zelf goed onderhoud pleegt
  • er zitten info adressen tussen van bedrijven
  • je kunt geen persoonlijke boodschap per persoon meesturen

Wat te doen

Wat je kunt doen als LinkedIn gebruiker, is geen uitnodigingen op deze manier sturen, maar via LinkedIn zelf. Zoek de persoon op in LinkedIn en nodig hem uit via zijn profiel. Heb je geen LinkedIn profiel, zoals Emmy, dan is het wellicht handig een blokkade in haar email instellingen te zetten die afkomstig zijn van LinkedIn, zodat ze geen uitnodigingen meer ontvangt.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.